Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Cirkulation Stopper på solvarmen

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
MIVVESTER
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11 maj 2013 19:11
Mit fyr: Scotte Pillefyr
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530

Cirkulation Stopper på solvarmen

Indlæg af MIVVESTER » 12 maj 2013 15:22

Ok det vil jeg prøve, jeg havde selv været ude i den teori at vandsøjle trykket kombineret med det øget tryk i systemet måske ville påvirke kontraventile når systemet blev varmt.

Mine rør kan ikke være for små ? Som jeg skrev tidligere følger de forskrifterene, men der er vel aldrigen regel uden en uundtagelse.


pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Cirkulation Stopper på solvarmen

Indlæg af pll » 12 maj 2013 18:00

Hvor måler du temperaturen og hvad er dit tryk i systemet. Hvis trykket er lavt og temperaturen øverst i fangeren er over kogepunktet kan det være damp, så vil cirkulationen stoppe. Du kan prøve at hæve trykket og se om det ændre på den temperatur hvor cirkulationen stopper. Hæver det temperaturen er det fordi der opstår kogning. Så kan du prøver at hæve hastigheden på pumper så du får større flow.

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Cirkulation Stopper på solvarmen

Indlæg af pso » 12 maj 2013 19:49

Det er med stor sandsynlighed luft. Jeg har lige haft et liggende problem 2 gange her i foråret hvor jeg gentilsuttede mine fangere.
For det først skal du anskaffe dig en håndpumpe eller boremaskine pumpe (harald nyborg 99 kr ) som du kan bruge til at trykke frostvæske ind i system.
Har du autoudluftere på de høje steder såsom toppen af fanger og evt top af spiral?
Vandværksvand er iltet dvs der er luft i, når du fylder frisk vand i er der altså luft i. Den luft frigives så åbenbart når du når de 60 grader.
I mit tilfælde fejlede den også 2 gang omkring de 60 grader, kender ikke den fysiske forklaring men det ligner for godt. Jeg havde fyldt halvt frostvæske og halvt vandværksvand på. DEt er nok bedre at købe færdigblandet 50% frostvæske så undgår du det iltede vandværksvand.
I mit tilfælde kom luftlommen i fremløbsrøret. Hvor sidder din påfyldningsstuds?
Den skal nemlig sidde på fremløbssiden og ikke retur siden for at man ka få luften ud af fremløbsrøret som kommer ned fra toppem af fangerne.
Jeg fik luften ud ved at slukke pumpen og så trykke lidt væske ind i fremløbet så luften blev skubbet baglæns op til udlufterne i toppen af fangerne.
En anden ting er trykket der skal lidt mere tryk til end i varmeanlæg nok omkring min 1 bar lidt afhængig af hvor højt dine fangere sidder.
Du får altså ikke luften ud ved at spule anlægget igennem som man gør med gulvvarme men ved at trykket vand baglæns ind i fremløbet.
Sørg for at udlufte påfyldningsslangen så du ikke trykker luft ind.
Din rørføring kan selvfølgelig være anderledes og luften kan sidde et andet sted, jeg har lavet påfydnings og aftapsnings hane på begge isder af fangere for at kunne tømme det helt. Det er nok også nyttigt for at kunne trykke luftbobler hen til en udlifter.
Jeg ved ikke hvorfor autolufterene ikke fanger luften men det kan altså smutte forbi og så hænge i rørene.
Mine 15mm kobber rør er måske specielt grimme fordi de gå ned under jorden fra garage til fyrrum.
Når du bruger en håndpmpe eller boremaskine pumpe kan du tappe frostvæske af i spande og så pumpe den på igen når du skal sevicere anlægget.
Pumpen skal være oplyst til at give minimum 2 bar.

johnnyrover
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 05 feb 2012 19:41
Mit fyr: Bio 18
Areal: 270
Brændsel: piller/træ
Geografisk sted: Nordjylland

Cirkulation Stopper på solvarmen

Indlæg af johnnyrover » 12 maj 2013 22:23

Jeg har prøvet det samme en luftlomme, har samme solanlæg med 60 rør og køre nu med 2 bar tryk før drift, som stiger til 2,5 bar under drift, har kørt fint siden.

ccc28748
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Modtaget likes: 2 gange

Cirkulation Stopper på solvarmen

Indlæg af ccc28748 » 15 maj 2013 08:00

Bare en tanke....
Måske begynder dit anlæg at koge, og det medfølgende modtryk, gør det umulig for din pumpe at arbejde??

og en tanke mere...
Hvad er højde forskellen imellem buffer og fanger, og har du meget lange frem og retur strenge? Måske er din pumpe simpelthen for lille.

Hvilken fanger temperatur har du når anlægget når de 70 grader?

mvh Carsten


MIVVESTER
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11 maj 2013 19:11
Mit fyr: Scotte Pillefyr
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530

Cirkulation Stopper på solvarmen

Indlæg af MIVVESTER » 15 maj 2013 20:12

Hej Alle

Tak for de gode råd, jeg har dog ikke haft tid til at prøve dem af da jeg har været ude og rejse de sidste dage, og desværre rejser jeg igen i morgen torsdag og er først hjemme igen mandag, men herefter vil jeg prøve nogle af de gode råd, det lyder meget sandsynligt at det er luft som jeg døjer med, så jeg vil prøve at dyrke denne teori.

Jeg skal dog lige høre PSO om en ting i dit indlæg skriver du at jeg skal placer påfyldning studs på fremløb, men er det ikke et fedt, da væsken jo kan løbe begge veje indtil at den selvfølelig når rundt og rammer kontraventilen, eller er jeg helt galt på den ?

Mvh. Michael

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Cirkulation Stopper på solvarmen

Indlæg af pso » 15 maj 2013 20:49

Jeg tror mere på luftlommrr i rørene end på kontraventil
en alm pumpe trykker kun med ca 0.3 bar det er ikke nok til at trykke en luftlomme hele vejen rundt imod tyngdekraften
derfor påfyldnings studs på fremløb

MIVVESTER
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11 maj 2013 19:11
Mit fyr: Scotte Pillefyr
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530

Cirkulation Stopper på solvarmen

Indlæg af MIVVESTER » 23 maj 2013 23:20

Hej Alle

Endnu engang tak for alle de gode råd, jeg har nu ændret mit anlæg med påfyldningsstudser på både fremløb og retur og tilføjet udluftning flere steder, mit anlæg kører nu, men nu må vi se hvad der sker når solen igen kommer helt frem.
men min fornemmelse er at jeg har fået en del mere luft ud en tidligere forsøg.

jeg har lige fået lavet et diagram af mit anlæg som jeg har vedhæftet.

Er der nogen der har nogle gode bud på en god måde at styre mine 2 systemer (solvarme/Pille fyr) her tænker jeg på at få justeret de 2 enheder optimalt sådan at den ene ikke kører når den anden også er i gang.

Lige nu slukker mit fyr kl. 08.00 og starter igen kl. 18.00, men hvis ikke solvarmen kan lave nok varme pga. dårligt vejr, ville jeg gerne have at solfanger pumpe stopper f.eks. ved en T1 temp. på 45 grader og så fyret tog over.

Mvh. Michael
Vedhæftede filer
Centralvarme Diagram.pdf
(208.78 KiB) Downloadet 139 gange

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Cirkulation Stopper på solvarmen

Indlæg af pso » 26 maj 2013 21:12

Øh dit link er til en php fil ikke til en PDF det kan jeg ikke læse

MIVVESTER
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11 maj 2013 19:11
Mit fyr: Scotte Pillefyr
Areal: 170
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530

Cirkulation Stopper på solvarmen

Indlæg af MIVVESTER » 27 maj 2013 08:19

Hej PSO.

Det forstår jeg ikke, det er en Pdf fil. jeg har uploadet ??? den har også pdf "logo" når jeg kigger på den uploadet fil.


Mvh. Michael


Besvar