Software version 1.60

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
oako73
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 73
Tilmeldt: 26 aug 2010 20:05
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 260
Brændsel: RW piller endnu
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Geografisk sted: Vesthimmerland
Kontakt:

Software version 1.60

Indlæg af oako73 »

Andreasbox skrev:Nogen der vil være flinke at skrive standard røgsuger indstillingerne på software 1,56 og ned efter.

1,60 har bestemt ikke hjulpet på "Alarm Udbrændt" hos mig og jeg kan se der er ændret på røgsuger indst.
og det, sammen med at den øger suget med 25% så snart den falder lidt i LUX, har resulteret i 5 alarm udbrænt indenfor 24 timer. (20 % min drift)

Jeg forstår ikke den øger suget for så brænder pillerne bare hurtigere ud. Problemet ligger jo i at der går lang tid imellem der kommer piller og så når flammerne at dø ud, men der er masser af gløder, så kommer der en ny omgang piller på men der går lidt tid inden der bliver ild, men inden da har fyret meldt fejl.

Det passer med hver gang at den har meldt alarm udbrændt, så går der ca. 5-10 sek. så er der masser af ild ( Før ver. 1,56/60 hvor den tømmer sneglen)
Hvad er din kallibrering ?

Når den tager piller ind, er det når lux måleren stiger, eller har den faldet over en længere periode ?
Hvis den tager piller ind samtidig med at lux tallet stiger, skal du hæve kallibreingen med 100, gentag gerne hvis de første hundrede ikke er nok.

Hvis lux tallet har faldet over en længere periode, så kan du sænke kallibreingen med 100 g, gentag hvis nødvendig

Hæv mindsteydelsen med 5 %
Ole Olsen
Vesthimmerland

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Software version 1.60

Indlæg af kovas »

oako73 skrev:Hej Kovas

vedr. røgsugeren, vil jeg tjekke næste gang jeg bruger det.

Det er ikke varmt nok endnu til at jeg vil køre på On/off driften. jeg vil dog tjekke det imorgen, for at se om der er ændringer i pause suget.

Vedr. pumpen så satte jeg den til 50 gr. under testen.
Hej Ole.
Kan du forklare mig hvorfor det skal være varmere for at køre on/off? Og hvorfor det overhoved er en god ide? Min lillebror har et iwabo willa,det køre altid on/off. Medmindre huset aftaget mere end 10kw som det er sat til. Han snakker om at få sat et tidsur på til sommer for ikke at få en masse optændinger som der ikke er behov for. Keddeltemp vil jo falde også om sommeren selvom der ikke køre varme ind i huset.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Software version 1.60

Indlæg af kovas »

Hvad er din kallibrering ?

Når den tager piller ind, er det når lux måleren stiger, eller har den faldet over en længere periode ?
Hvis den tager piller ind samtidig med at lux tallet stiger, skal du hæve kallibreingen med 100, gentag gerne hvis de første hundrede ikke er nok.

Hvis lux tallet har faldet over en længere periode, så kan du sænke kallibreingen med 100 g, gentag hvis nødvendig

Hæv mindsteydelsen med 5 %[/quote]

Hvad er nu det? Hvis kalibreringen er korrekt, så mener jeg det er en uskik at ændre på den. Det svare jo til at ændre brændselsmængde uden at ændre luften. Det er min erfaring at hvis sneglen giver i den høje ende over 1600g så bliver doseringen i lav last så sjælden at den melder alarm udbrændt. Så enig sæt mindste ydelsen op og gå over til urstyring hvis den går i pausestop.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Andreasbox

Software version 1.60

Indlæg af Andreasbox »

Ingen der lige kan tage et billede af standard røgsuger indst. for de er noget højere i lavlast området end på software version 1,56
på 1,56 kunne den køre noget længere unden at brænde ud
oako73
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 73
Tilmeldt: 26 aug 2010 20:05
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 260
Brændsel: RW piller endnu
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Geografisk sted: Vesthimmerland
Kontakt:

Software version 1.60

Indlæg af oako73 »

kovas skrev:
Hej Ole.
Kan du forklare mig hvorfor det skal være varmere for at køre on/off? Og hvorfor det overhoved er en god ide? Min lillebror har et iwabo willa,det køre altid on/off. Medmindre huset aftaget mere end 10kw som det er sat til. Han snakker om at få sat et tidsur på til sommer for ikke at få en masse optændinger som der ikke er behov for. Keddeltemp vil jo falde også om sommeren selvom der ikke køre varme ind i huset.
Hej Kovas

Som jeg ser det så er on/off kun en alternativ istedet for sommerdrift.

Grunden til at setpunkt som standard er sat til 70 gr. tror jeg skyldes at det tager lidt længere tid, at falde til de 45 gr. En anden ting som jeg ser det er at kedeltemp. ikke kommer under de 45 gr, som jo danner kondens.
Man skal huske på at shuntventilen bliver jo aktiv ved 55 gr. , og derfor vil den falde langsom de sidste 10 gr.
Man skal huske at hvis man kører med on/off , at man ikke sætter max ydelsen for højt op, da det er vigtig at evt. radiatorer, gulvvarme og vvb. har fået det varme de har brug for, inden den når setpunktet. Husk den stopper når den når setpunktet, altså ikke 8 gr. over som før.

En anden ting er at hvis man døjer med mange alarm udbrænt i lav ydelse, kan man roligt vælge on/off , da den pågrund af den store temperatur forskel, vil starte ud med 50 % ydelse.
Ole Olsen
Vesthimmerland

oako73
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 73
Tilmeldt: 26 aug 2010 20:05
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 260
Brændsel: RW piller endnu
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Geografisk sted: Vesthimmerland
Kontakt:

Software version 1.60

Indlæg af oako73 »

Hvad er nu det? Hvis kalibreringen er korrekt, så mener jeg det er en uskik at ændre på den. Det svare jo til at ændre brændselsmængde uden at ændre luften. Det er min erfaring at hvis sneglen giver i den høje ende over 1600g så bliver doseringen i lav last så sjælden at den melder alarm udbrændt. Så enig sæt mindste ydelsen op og gå over til urstyring hvis den går i pausestop.

Ja jeg ved det kan lyde lidt skør, men jeg har en kallibrering der siger 3400, og for at jeg kan få en stabil forbrænding, har jeg cirka 400 g over, så har et jævnt lux på 140 og derover ved 100 % ydelse, derefter justere du mindste ydelsen ind.
Ole Olsen
Vesthimmerland
Support Team
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 apr 2013 07:09

Software version 1.60

Indlæg af Support Team »

Hej

On/off drift er ganske rigtigt et alternativ til sommerdrift, men det er også en god ide for dem der kun har gulvvarme og varmvandsbeholder.
Nogen steder har vi oplevet at gulvvarmeshunten lukker helt i, og hvis beholderen så heller ikke kalder på varme, så er forbruget nul. Og så har vi balladen med at den vil brænde ud, eller gå i pausestop.

Derfor on/off.

Mht sommerdrift anbefaler vi at man stiller den til sommerdrift, hvis den generelt kører nede under ca. 25%.
Med venlig hilsen
Finn, Support Team
Ekopower
Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Software version 1.60

Indlæg af MartinLau »

Er jeg den eneste der ikke held med v1.60?

Har forsøgt 3 gange, men hver gang den er nået ca.30% af step up'en, så åbner den askeskuffen og går så i askepladefejl. Aske plade eller gevind fejler intet. Det virker også fint hvis jeg nedgraderer igen.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!
Søren-R
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 311
Tilmeldt: 31 dec 2011 07:16
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 125
Brændsel: 8 mm Fågelfors
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Årligt forbrug: 3,5 T
Geografisk sted: Hjørring
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 2 gange

Software version 1.60

Indlæg af Søren-R »

Prøv lige at "gendanne standardindstillinger" efter opdateringen.
Du må aldrig tro du er værdiløs.
Du kan altid bruges som et dårligt eksempel
Pills
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 70
Tilmeldt: 24 jan 2013 15:27
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4800 kg
Geografisk sted: Østjylland
Blevet takket: 1 gang

Software version 1.60

Indlæg af Pills »

Vil bare sige, mit fyr kører rigtig fint med den nye opdatering til v1.60

Den kører nu fint ned i ydelse, når den nærmer sig temp. setpunkt, hvor den med den tidligere ver. mange gange, bare fortsatte op i temp. og gik i pausestop.

Besvar