Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr kontra el vandvarmer

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Andersn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 nov 2012 18:34
Mit fyr: Woody
Areal: 150
Brændsel: Træpiller 8 mm

Pillefyr kontra el vandvarmer

Indlæg af Andersn » 05 mar 2013 12:11

Hej,

Foråret er på vej, og fyret forbruger ikke så meget mere.

Når det nu bliver rigtigt sommer, hvor det ikke er nødvendigt er have varme i huset, kan det så betale sig at slukke helt for fyret i de 4 mdr. og så kun lave varmt vand via elvandvarmeren, eller er den meget dyrere i drift, fremfor at lave en tidsstyring på fyret så det kun kører et par timer om dagen?

Det betyder selvfølgelig noget, hvor effektiv vandvarmeren og fyret er, men som hovedregl?

Hvad gør I?

Hilsen
Anders
Last edited by 1 on Andersn; edited 5 times in total


Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Pillefyr kontra el vandvarmer

Indlæg af hensan » 05 mar 2013 12:26

Brug pillefyret - det er billigst.

Når jeg køre VVB via el vandvarmeren bruger jeg per separat bi-måler 10 kwh dagligt - ca 20 kr.

Når det kører pillefyr mode bruger jeg 4-5 kg piller dagligt - ca 10 kr

Som biprodukt får jeg ved pillefyr mode restvarmen i mit badeværelsesgulv således det hele sommeren er lunt.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Pillefyr kontra el vandvarmer

Indlæg af majland » 05 mar 2013 17:31

Helt så simpelt er det ikke. Det afhænger for det første meget af behovet for varmt vand, dernæst hvor nemt det er få fyret til at starte/stoppe på en timer.

Dong har nogle eksempler på elforbrug her:
http://www.dongenergy.dk/privat/energif ... rater.aspx

Da jeg ikke har en 3faset måler på vandvarmeren har jeg aldrig fået tal på. Så inden jeg købte solvarme har jeg istedet estimeret at vi bruger omkring
4 måneder og 4 personer . Dvs 4* 4/12 * 850 ~1133kWh på brugsvand. Dvs en udgift på ca 9.4kWh daglig eller ca 20kr

Det rammer sjovt nok Hensan's målinger og er derfor formentlig tæt på virkeligheden :-)

Men mit fyr er for gammelt til at det kan tænde op selv og jeg kan ikke få det ned under 10kg piller i døgnet så ....
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Andersn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 nov 2012 18:34
Mit fyr: Woody
Areal: 150
Brændsel: Træpiller 8 mm

Pillefyr kontra el vandvarmer

Indlæg af Andersn » 07 mar 2013 09:40

Tak for svar. Jeg forsøger at lave en tidsstyring så og så må jeg se om jeg kan nøjes med at bruge de 5-6 kilo om dagen I omtaler.
Desværre ser det ud til at sommer er længere væk, end jeg havde håbet på.

Hilsen
Anders

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Pillefyr kontra el vandvarmer

Indlæg af HR LUCCA » 07 mar 2013 18:31

Jeg bruger 100 kg pr måned til varmt vand om sommeren .


hylegaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 07 jan 2012 13:14
Mit fyr: Ikke udfyldt

Pillefyr kontra el vandvarmer

Indlæg af hylegaard » 07 mar 2013 19:12

HR LUCCA skrev:Jeg bruger 100 kg pr måned til varmt vand om sommeren .
Når vi taler om varmt brugsvand i hanen, sagde en gammel tommelfingerregel noget om forholdstal. Er bange for det gælder endnu:

El = 10. Olie = 3.5 Gas = 3.0 Træpiller = 2 :o

Mvh Jens
Scotte 16 på Blackstar 20
Solcelle anlæg
34 Isofoton isf 240. Danfoss Triplelynx 8 pro begrænset til 6000. 20 gr tag 1grad fra syd.

pendec

Pillefyr kontra el vandvarmer

Indlæg af pendec » 10 maj 2013 13:13

er der nogen som har læst denne fra seas-nve? her

de skriver f.eks

Træpillefyr er bedst om vinteren
Hvis du har træpillefyr, kan det også være en fordel at skifte til elopvarmet vand i sommerhalvåret. Et træpillefyr fungerer bedst ved høj belastning, men om sommeren, hvor der kun er behov for varmt brugsvand, udnyttes træpillernes brændværdi ikke nær så godt som om vinteren. Hold øje med hvor mange træpiller du bruger på en måned. Så kan du let regne ud, om en combi vandvarmer kan betale sig.


ved godt de ikke skriver direkte el-vvb er bedst men de nærmer sig dog?

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Pillefyr kontra el vandvarmer

Indlæg af majland » 10 maj 2013 13:32

Synes da reklameteksen er meget lødig. De opfordrer en til holde øje med hvor mange træpiller man bruger på brugsvand og kommer med nogle tommerlfingertal på hvad det koster at varme vand med el.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

xkfc

Pillefyr kontra el vandvarmer

Indlæg af xkfc » 10 maj 2013 13:45

Andersn skrev:Hej,

Foråret er på vej, og fyret forbruger ikke så meget mere.

Når det nu bliver rigtigt sommer, hvor det ikke er nødvendigt er have varme i huset, kan det så betale sig at slukke helt for fyret i de 4 mdr. og så kun lave varmt vand via elvandvarmeren, eller er den meget dyrere i drift, fremfor at lave en tidsstyring på fyret så det kun kører et par timer om dagen?

Det betyder selvfølgelig noget, hvor effektiv vandvarmeren og fyret er, men som hovedregl?

Hvad gør I?

Hilsen
Anders
At styre det varme vand med timere er kun en halv løsning, få monteret en føler i VVB så kan dit fyr højst sandsynlig klare det selv, jeg er selvfølgelig ikke sikker, da jeg ikke ved hvilket fyr du har, men da du har postet i Woody gætter jeg på at det er sådan et du har.

Oplysningerne fra energiselskaberne er oftest værdiløse for pillefolket, der er sjældent noget brugbart, de er jo ikke i tvivl om at træpiller er den billigste opvarmningsform, når det skal være enkelt og automatiseret, og man reklamerer jo mest for sig selv.

Jeg har sparet omkring 1000kw ved at bruge pillebrænderen til det varme vand, jeg bruger i snit 3kg/døgn om sommeren. Så et par hundrede kr. til en føler er hurtigt sparet hjem igen :great: Du kan også lave en føler selv, følermodstand og lidt lampeledning ca. en tyver :great:

Ved at skifte min Gamle TwinHeat stoker ud med min lille Scotte sparede jeg også 1ton piller, så den årlige besparelse er 3-4000kr.

pendec

Pillefyr kontra el vandvarmer

Indlæg af pendec » 10 maj 2013 13:53

hvis det ikke taler for at bruge strøm, så er deres omtale vel præcis så ligegyldig som at bilka skriver det kan være fornuftig at kikke på vores priser ift. andre dagligdags butikker for vi kan være billigere? er det ikke normalt at man holder lidt øje med sit forbrug af alt? eller har nogen glemt strøm koster penge?

hvis det hylegaard skriver, så kan det jo sjældent være aktuelt, selvom seas-nve forsøger at opfordre dig til et elforbrug?
måske misforstår jeg forholdet som her vises?

edit: så lige xkfc indlæg, og jo det er nemlig lige præcis hvad de prøver på, at sælge sig selv.
Last edited by 1 on pendec; edited 10 times in total


Besvar