Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

gulvvarme styrring hvilken og hvorfor

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

gulvvarme styrring hvilken og hvorfor

Indlæg af Brian B » 29 dec 2007 17:22

Hej
Jeg er ved at se om jeg kan regne ud noget nær hva jeg skal bløde for et nyt hus, og er kommet til gulvvarmen, men der er jo mange forskellige styrringer og priser...
hva skal man vælge og hvorfor ? har hørt at trådløs er noget skidt er det korrekt ?
Huset er på 210 m2 + 48 m2 garage med gulvvarme over alt der er 11 rum ink garage hvor jeg osse regner med at skulle have varme
et tillægs spørgsmål er der noget med at man på værelser kan lægge trægulvet op på nogen lægter og gulvvarmen lige under betonen og så virker det næsten som en radiator ? altså man kan skrue hurtig ned for varmen når de små der evt må komme :D skal i seng og ikke lege på gulvet mere ?
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: gulvvarme styrring hvilken og hvorfor

Indlæg af søren ø » 29 dec 2007 18:49

Jeg har gode erfaringer med trådløse styringer. Nemme at montere og nemme at programmere. Alt efter indretningen af dit hus kan der måske blive et problem med kommunikation mellem termostater og styreboks, men der skal vidst meget til. I svigerforældrenes "nye" hus er styring placeret i kælderen, men den har ingen problem med at fange alle 7 termostater. Hvis der er problem, kan man montere en repeaterantenne centralt i huset, og problemet er løst. Det er også dejligt at have en termostat med indbygget termometer i hvert rum, så er det nemt at følge med. Skal du have cremen af cremen skal du jo have termostater der med en lille lser måler temperaturen på overfladen af gulvet. Det er også snildt hvis du har brændeovn eller i badeværelset hvor temp. kan svinge. Så istedet for at måle luften, måler den overfladen og kommer altså ikke til at svinge hvis i er i bad eller fyrer op i en brændeovn.

Du kan ikke regulere hurtigt op og ned for gulvvarme der ligger i beton. Den halve stue hos svigermekanikken ligger i bjælkelag med varmefordelingsplader. Et helvede at lave men smart nok. Man skal jo bare være opmærksom på at træ kan slå sig hvis det konstant reguleres op og ned. Så er det måske en bedre løsning med en lille radiator på børneværelset, evt. med en returtermostat. Men kan sandelig godt forstå hvis i vil have gulvvarme i hele hytten.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

levi

Re: gulvvarme styrring hvilken og hvorfor

Indlæg af levi » 29 dec 2007 19:12

Hej Brian.

Punkt 1. hvis man har trægulv på et betondæk - ligger man et flydende gulv, uden strøer direkte oven på betondækket - naturligvis med en folie imellem træ og beton (Når du oplyser sælger af gulv om at du har gulvvarme med beton, så ved han hvilket gulv som er godkendt, og som kan holde til gulvvarme).

Punkt 2. Hvis du monterer det trådløse anlæg korrekt virker det problemfrit, monteres det f.eks i nærheden af 380 wolt, eller i nærheden af din eltavle vil der kunne opstå forstyrrelser i anlægget. - Mange tager fejl af at styringen ikke virker, fordi gulvvarme er ekstremt langsomt om at regulere da betongulvet jo simulerer en akkumulering - det er ikke ensbetydende med at styringen ikke virker, blot at det virker langsomt.

Problemet opstår ofte hvis man har gulvvarme på om sommeren, og solen så samtidig opvarmer huset - så kan gulvvarmen ikke nå at køle sig af, og der kan derfor blive for varmt i huset.

Danfoss og Wirsbo laver nogle lækre styringer - men de er meget meget dyre. - Elektronisk er der ikke forskel på billige modeller - forskellen består i design, og mærkevare.

Hvis du vil have en simpel, og billig styring kan jeg varmt anbefale seitron - det er en Italiensk mærkevare, og den fåes til ca. 1000 pr. pr. kreds plus moms. (Incl. shunt, og fordelerrør).

Elektronikken laves meget ofte samme sted, og bliver så pakket ind i mærkets plastikkasser - ligesom når du køber reservedele til din bil :0)

Brugeravatar
Dyrehavevej
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 264
Tilmeldt: 28 feb 2007 11:29
Mit fyr: Woody 16kw (Tidligere R15 ejer)
Areal: 220 + 110 liter VVB
Brændsel: 8mm Laxå træpiller
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: gulvvarme styrring hvilken og hvorfor

Indlæg af Dyrehavevej » 29 dec 2007 19:45

Jeg har selv Wirsbo Genius og det funger bare . . .
Alene servicen fra firmaet er et kapitel for sig, men forbered dig på at blive hjulpet fra start til slut. :great:
Jeg har selv senere købt reservedele til anlægget i form af repeaterantenne, og manuelle håndtag til enkelte rum.´

Genius standser selv pumpen hvis alle telestater lukker = elbesparelse
Om de andre anlæg gør det, ved jeg altså ikke.

Claus_B_lind
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 jun 2007 21:00
Mit fyr: Alcon 5 kede +l Eh-stoker
Areal: 210
Brændsel: Piller

Re: gulvvarme styrring hvilken og hvorfor

Indlæg af Claus_B_lind » 29 dec 2007 20:24

Jeg gik lidt i samme tanker da jeg skulle lave vores gulv varme.

Så var det at jeg kom til at tænke på alle de gange hvor jeg (er elektriker) har skiftet gamle kontakter på gamle kabler med nye og det derefter kører videre. Kan det lade sig gøre med de trådløse systemer? kan man om 20 eller bare 10 år få en ny rumføler som passer til lige det trådløse system man køber idag, eller er det udgået grundet"forbedringer"?.
Jeg vil gerne væde med at man stadig kan få en rumføler med en enpolet afbryder, også i 2015..

Det kræver at man kan trække ledningerne, men gør som jeg, træk et rillerør med ud til fordeleren inde fra rummet så er det ikke så slemt.

Venlig hilsen Claus


levi

Re: gulvvarme styrring hvilken og hvorfor

Indlæg af levi » 30 dec 2007 01:34

Stort set alle styringer kan slukke pumpen hvis der ikke er forbrug - det er ikke unikt hos wirsbo :0)

Om man kan få reservedele om 10-20 år er jo et spørgsmål uanset hvad man køber af hårde hvidevarer og anden elektronik.

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: gulvvarme styrring hvilken og hvorfor

Indlæg af Brian B » 30 dec 2007 13:18

Hej
Tak for alle de gode svar.
Der er godt nok noget forskel på wirsbo til omkring 22 kilo og så seitron til 13 kilo så jeg afsætter 15000 til det så går det ikke helt galt
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
BFE
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 407
Tilmeldt: 31 aug 2007 23:59
Mit fyr: Biocomfort 16KW på Woody-Opop H418
Areal: 250m2 opført i 2005
Brændsel: 8mm piller: HøjlundPillen
Årligt forbrug: 8.400Kg
Geografisk sted: Sydfyn

Re: gulvvarme styrring hvilken og hvorfor

Indlæg af BFE » 31 dec 2007 16:23

Brian B skrev:Hej
Jeg er ved at se om jeg kan regne ud noget nær hva jeg skal bløde for et nyt hus, og er kommet til gulvvarmen, men der er jo mange forskellige styrringer og priser...
hva skal man vælge og hvorfor ? har hørt at trådløs er noget skidt er det korrekt ?
Huset er på 210 m2 + 48 m2 garage med gulvvarme over alt der er 11 rum ink garage hvor jeg osse regner med at skulle have varme
et tillægs spørgsmål er der noget med at man på værelser kan lægge trægulvet op på nogen lægter og gulvvarmen lige under betonen og så virker det næsten som en radiator ? altså man kan skrue hurtig ned for varmen når de små der evt må komme :D skal i seng og ikke lege på gulvet mere ?
Hvis det kan hjælpe dig, så har vi også et Wirsbo trådløst anlæg i vores hus. Der er 12 kredse og det har fungeret upåklageligt. Vi har ingen problemer med at den indbyggede antenne i styringen kan nå og har derfor ikke haft behov for ekstra antenner. Så det kan altså godt lade sig gøre også selvom vores kvadratmetre næsten alle er i grundplan og der derfor er langt fra teknikrum til fjerneste rumtermostat. :D
Mvh, BFE
100 trins (Woody 4.19a) 16KW Bio-Comfort (-O2) på Woody/Opop H418, opvarmer 250m2
Placeret i 70m2 uopvarmet værksted. Kedelshunt: RAVK 25-65 Gr. + RAV 1/2".
6m 3/4rør + 25m fjernvarmerør 2x25mm præisoleret.
Ingen trækstabilisator, 3,5m Metalbestos Multi-50 Ø150mm. 1500L silo.


Besvar