EN 303-5 klasse 5

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Ugelvig »

Brænderen i Pellux 100 er godkendt efter tilsvarende krav. Mon ikke kedlen kan godkendes efter klasse 5 også?

Har haft en snak med Biovarme, der kunne fortælle at Atmos har fået Atmos DxxP serien godkendt efter klasse 5 normen, for at tilgodese det danske marked. Jeg tror ikke problemet bliver så stort som vi frygter.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

kegede
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 feb 2013 22:42
Mit fyr: kommende stoker ejer
Areal: 190
Brændsel: snart piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4200

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af kegede »

Hej

Jeg tog mig den frihed at skrive en mail til Annette Brønnum ved teknologiske, som er hende som underskriver prøvnings rapporterne.
Jeg har vedhæftet doc med spørgsmål og svar.
(hvis jeg kan finde ud af det)
håber det hjælper nogle
kegede
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 feb 2013 22:42
Mit fyr: kommende stoker ejer
Areal: 190
Brændsel: snart piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4200

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af kegede »

Det kunne jeg ikke så jeg prøver igen
spørgsmål.pdf
EN 303-5 kl 5
(125.06 KiB) Downloadet 176 gange
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Ugelvig »

Jeps, det er kravet!

Jeg finder det ikke horribelt, men syntes man skulle have jagtet de gamle kedler i stedet, for at sætte højere krav til nye.

Forbyd alt der ikke lever op til klasse 3, som er gældende pt. Dvs. de gamle Salamander o. lign. forbydes!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af majland »

Ugelvig skrev: ..., men syntes man skulle have jagtet de gamle kedler i stedet, for at sætte højere krav til nye.
Forbyd alt der ikke lever op til klasse 3, som er gældende pt. Dvs. de gamle Salamander o. lign. forbydes!
Der er jeg lodret uenig !!

Jeg synes et er fint at sætte energikravene højt til nye fyringssanlæg og nye huse. Ligeledes er det fint med høje krav ved renovering af eksisterende huse. (Blev selv ramt at vores isolering efter alle kundstens regler ved udnyttelse af 1.sal i 2003 ikke længere var godt nok da vi skiftede taget i 2010).

Derimod bryder jeg mig meget lidt om kravene øges når først jeg har foretaget en investering. Stille nye krav til gamle kedler ville jo være lidt det samme som at kræve skrotning af alle dieselbiler uden partikelfilter. (Begge vores har så filter, men bare en analogi der ligger tæt på)
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Ugelvig »

Det gør man jo også inddirekte med højere afgift på biler uden partikelfilter...

Men at jagte en udnyttelse på 8 %-point (klasse 3 (81 %) vs. klasse 5 (89 %)) på nye anlæg er da ikke specielt miljøgavnligt, så hellere jagte de gamle kedler med virkningsgrad på 40 - 50% eller endnu bedre - Forbyd olie og naturgas!!!

Hvem sagde DONG! :s :(
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Hjemme teori »

For mit eget vedkomne er jeg da lidt lun på den nye BS2030, men har valgt at droppe det der ar tale om bekvemmelighed fra min side (semirens) og da min gamle kedel er værdiløs hvis ikke jeg får den solgt inden den 1/7.

Så nu må det vente til den gamle er slidt op, eller jeg ikke kan lade være. Og så kan den gamle jo ikke udskifte noget andet gammelt og endnu værre skidt, de er nemlig i lovens forstand lige værdiløse (3 år eller 40år).
Mvh. Sophus
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af majland »

Ugelvig skrev:
Men at jagte en udnyttelse på 8 %-point (klasse 3 (81 %) vs. klasse 5 (89 %)) på nye anlæg er da ikke specielt miljøgavnligt, så hellere jagte de gamle kedler med virkningsgrad på 40 - 50% eller endnu bedre - Forbyd olie og naturgas!!!

Hvem sagde DONG! :s :(
Over 20-30 år bliver det alligevel til en forskel. Står man og skal investere i et fyr nu er merprisen for et klasse 5 i forhold til et klasse 3 ikke ret stor.

Dem der har et gemmelt uøkonomisk fyr og ikke af selv skifter det ud med et bedre hjælper man ikke ved at slå dem i hovedet ved at gøre deres løsning ulovlig. Havde de haft pengene eller mulighed for at låne til en god rente havde de sikkert skiftet hvis den samlede varmerenging (incl afskrivning på anlægget) blev så meget bedre. Det kan skrotningsordninger med tilskud så måske hjælpe lidt på.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af Ugelvig »

Jeg syntes bare man skal melde klart ud...

Vi ønsker ikke fastbrændselskedler i Danmark! Bruger det ikke råolie, naturgas eller EL, har det ingen interesse (MVH Dong, øh... Regeringen).

Derfor jeg syntes det er noget fis, det er kun for at besværliggøre fastbrændselskedler at dette tiltages gøres. Samme med afgift på fastbrændsel, for at sikre forsyningen - øh, som tilskud til kraftvarmeværker.

Noget der hviler i sig selv og er en forretning uden tilskud, skal afgiftbelægges så vi kan lave tilskud til solceller og vindmøller, samt opretholde miljø forkerte kraftvarmeværker, der bruger olie og gas. Hvorfor skal træ og træpiller brandbeskattes, så det kommer på niveau med dyr solcelle EL???

Lad falde, hvad ikke selv kan stå!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
levi

EN 303-5 klasse 5

Indlæg af levi »

Ugelvig skrev:Jeg syntes bare man skal melde klart ud...

Vi ønsker ikke fastbrændselskedler i Danmark! Bruger det ikke råolie, naturgas eller EL, har det ingen interesse (MVH Dong, øh... Regeringen).

Derfor jeg syntes det er noget fis, det er kun for at besværliggøre fastbrændselskedler at dette tiltages gøres. Samme med afgift på fastbrændsel, for at sikre forsyningen - øh, som tilskud til kraftvarmeværker.

Noget der hviler i sig selv og er en forretning uden tilskud, skal afgiftbelægges så vi kan lave tilskud til solceller og vindmøller, samt opretholde miljø forkerte kraftvarmeværker, der bruger olie og gas. Hvorfor skal træ og træpiller brandbeskattes, så det kommer på niveau med dyr solcelle EL???

Lad falde, hvad ikke selv kan stå!
Jeg er til dels enig der er meget politik involveret - men der er sku også pillefyr/brændefyr der pt. sælges i Dk - som er forældet for over 20 år siden, - jeg syntes det er godt at disse oldnordiske produkter bliver fjernet fra markedet vha. denne nye norm...

Man kan jo f.eks heller ikke sælge en Trabant i dagens Danmark - hvorfor kan man så stadig købe et pillefyr der er monteret på en støbejernskedel - det er total ulogisk at disse kedler ikke er fjernet fra markedet for 10-20 år siden...

Besvar