Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forsøg med elopvarmning af kedelvand

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
hylegaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 07 jan 2012 13:14
Mit fyr: Ikke udfyldt

Forsøg med elopvarmning af kedelvand

Indlæg af hylegaard » 04 maj 2013 16:52

Hej derude,
Jeg har fået det positive problem, at mit solcelle anlæg laver for meget strøm / mit forbrug var mindre end jeg troede.

Jeg har 2 varmtvandsbeholdere på centralvarmen, som har el patron (aldrig brugt) så den ligger lige til højrebenet.

Spørgsmålet er så nu: Kan man med f.eks endnu en vandvarmer på 4 kw monteret på centralvarmeanlægget varme systemet op til 30 gr, så der er lidt lune i gulvvarmen?

Eller er det bedre at investere i et mindre solvarme anlæg, og lade en elpatron hjælpe til der?

Mvh Jens
Scotte 16 på Blackstar 20
Solcelle anlæg
34 Isofoton isf 240. Danfoss Triplelynx 8 pro begrænset til 6000. 20 gr tag 1grad fra syd.


pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Forsøg med elopvarmning af kedelvand

Indlæg af pso » 04 maj 2013 20:26

Ikke forståetdu sigercdit solcelle anlæg er for stort og så snakker du om et mere

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Forsøg med elopvarmning af kedelvand

Indlæg af pelle » 04 maj 2013 22:00

pso skrev:Ikke forståetdu sigercdit solcelle anlæg er for stort og så snakker du om et mere
Nej. Det gør han ikke Pso. :) Du er ikke den eneste der roder rundt i det, med solceller og solvarme. Solceller laver strøm. Solvarme laver varmt vand..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 3 gange

Forsøg med elopvarmning af kedelvand

Indlæg af Skovløber » 04 maj 2013 22:06

Hvis du skal opvarme vand med el til varme, så vil jeg tro tabet bliver for stort.
Men hvis du nu laver nye badeværelser, så kunne du evt. Smide el gulvvarme oven på det vand-gulvvarme som du nok allerede har. Jeg mener op med fliser, ud på betonen med el net og fliser på igen. Det har min nabo, så kan han få varme i gulvet endten med el eller vand varme.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst

hylegaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 07 jan 2012 13:14
Mit fyr: Ikke udfyldt

Forsøg med elopvarmning af kedelvand

Indlæg af hylegaard » 05 maj 2013 11:30

Skovløber skrev:Hvis du skal opvarme vand med el til varme, så vil jeg tro tabet bliver for stort.
Men hvis du nu laver nye badeværelser, så kunne du evt. Smide el gulvvarme oven på det vand-gulvvarme som du nok allerede har. Jeg mener op med fliser, ud på betonen med el net og fliser på igen. Det har min nabo, så kan han få varme i gulvet endten med el eller vand varme.
Ja det er nok den rigtige løsning at lave gulvet i badeværelset om, og så montere en elmåtte.

Mvh Jens
Scotte 16 på Blackstar 20
Solcelle anlæg
34 Isofoton isf 240. Danfoss Triplelynx 8 pro begrænset til 6000. 20 gr tag 1grad fra syd.


From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Forsøg med elopvarmning af kedelvand

Indlæg af From » 05 maj 2013 12:22

hylegaard skrev:Hej derude,
Jeg har fået det positive problem, at mit solcelle anlæg laver for meget strøm / mit forbrug var mindre end jeg troede.

Jeg har 2 varmtvandsbeholdere på centralvarmen, som har el patron (aldrig brugt) så den ligger lige til højrebenet.

Spørgsmålet er så nu: Kan man med f.eks endnu en vandvarmer på 4 kw monteret på centralvarmeanlægget varme systemet op til 30 gr, så der er lidt lune i gulvvarmen?
Inden du nu gør en hel masse - har du så prøvet at regne på hvad en kwh lavet på træpiller koster contra de 60 øre/kwh du får for overskudsstrømmen ?

Mit bud er at træpillerne enten er billigst eller prisforskellen er så lille at det ikke kan betale sig at lave krumspring for at bruge overskudsstrømmen selv.

hylegaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 07 jan 2012 13:14
Mit fyr: Ikke udfyldt

Forsøg med elopvarmning af kedelvand

Indlæg af hylegaard » 05 maj 2013 17:57

From skrev:
Inden du nu gør en hel masse - har du så prøvet at regne på hvad en kwh lavet på træpiller koster contra de 60 øre/kwh du får for overskudsstrømmen ?

Mit bud er at træpillerne enten er billigst eller prisforskellen er så lille at det ikke kan betale sig at lave krumspring for at bruge overskudsstrømmen selv.
Du har nok ret.
Jeg tænkte bare et billigt solvarmeanlæg til 12000 Kr. Hvor mange sommerdage kunne det lave de 30 gr jeg skal bruge?

Mvh Jens
Scotte 16 på Blackstar 20
Solcelle anlæg
34 Isofoton isf 240. Danfoss Triplelynx 8 pro begrænset til 6000. 20 gr tag 1grad fra syd.

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

Forsøg med elopvarmning af kedelvand

Indlæg af pso » 05 maj 2013 20:59

Det kommer jo an på hvor mange liter af 30 grader du skal bruge.
Mine solfangere 4 styk = knap 7 m2 kan nu opvarme huset hele dagen og fylde lidt i akkutanken, men i vores tilfælde ikke nok til at varme huset op om natten.
Men jeg vil gætte på at i løbet af et par uger kan de klare behovet for varme, måske også det varme vand.
Jo lavere temp du skal bruge jo bedre effektivitet så ved 30 grader får du meget ud af dine solfangere.
Men økonomi er der nok ikke i det, piller er simpelthen for billige. 1 Kwh time varme fra piller købt i dk koster ca 50 øre.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 810
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 319 gange
Modtaget likes: 42 gange

Forsøg med elopvarmning af kedelvand

Indlæg af Bri_Jac » 05 maj 2013 21:30

Hvis det stadig gælder at du kan "gemme" overskuds ellen til vinter, kan du så ikke sætte din elpatron til at varme vand op, så du får anvendt dit overskuds el. så sparer du at investere en masse penge!?!


Besvar