Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

2 strenge - ulige antal paneler

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle paneler
Forumregler
Angiv venligst panelets navn og type i overskriften!
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af John Skov Jensen » 03 maj 2013 15:46

BWJ skrev:
John, jeg forstår simpelthen ikke hvad du mener jeg skal dokumentere, den anden tråd du henviser til har jeg linket til lovteksten, og den skal jeg ikke uddybe ! og forskellen mellem afskrivning eller ingen afskrivning er vel indlysende eller ???.
Nej det mener jeg ikke det er, derfor bad jeg dig også den gang om at være konkret i dine henvisninger til lovteksten. Det gjorde du aldrig den gang og gør sikkert heller ikke denne gang.
Spørgsmålet gik på hvor det står beskrevet at man lovligt må udvide antallet af paneler hvis man ikke afskriver og hvor det står at det er ulovligt hvis man afskriver

Som skrevet ovenfor er det vel en selvfølgelighed, at tilkøb af flere paneler IKKE kan afskrives på den igangværende afskrivning !!!
Ja det har jeg heller ikke påstået at man kunne
Afskrivning beregnes efter et såkaldt saldoprincip, der betyder, at alle anskaffelsessummerne lægges sammen til en saldo som er den gældende, som der afskrives på.

Tror jeg vil lave en "John" nu, -du bedes dokumentere at jeg ikke har ret.
Jeg fortryder at jeg skrev i denne tråd, jeg gider ikke diskutere med dig, det er i mine øjne spil af min tid.
Du kan svare danninines på hans spørgsmål i stedet. Det minder meget om det jeg har spurgt på, nemlig konkret henvisning i lovteksten

Jeg hopper fra her, gider ikke bruge tid på denne debat med dig.


dannidines

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af dannidines » 03 maj 2013 17:04

Hej de herre,

Jeg har evt misforstået det BWJ mener ellers har BWJ misforstået det jeg beder uddybet:-)

Jeg beder om henvisning til om hvor jeg kan læse, at man må sætte flere celler på sit anlæg uden at blive smidt på ny nettomålerordning og hvor det har noget med den skattemæssige del at gøre.. (Jeg mener ikke man må ud fra den data installatør tilmelder anlæg med ved registrering)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af BWJ » 03 maj 2013 19:19

dannidines skrev:Hej de herre,

Jeg har evt misforstået det BWJ mener ellers har BWJ misforstået det jeg beder uddybet:-)

Jeg beder om henvisning til om hvor jeg kan læse, at man må sætte flere celler på sit anlæg uden at blive smidt på ny nettomålerordning og hvor det har noget med den skattemæssige del at gøre.. (Jeg mener ikke man må ud fra den data installatør tilmelder anlæg med ved registrering)
:lol: Jeg har ikke skrevet noget om, at man må sætte flere celler på, jeg har gentagne gange skrevet, at der ikke noget sted står, at man ikke må.
Det man har bundet sig til, er den tilsluttede effekt, som tydeligt fremgår af bekræftigelsen fra Energinet hvor man har fået godkendt ens anmodning om nettoafregning.
I denne godkendelse fremgår intet om mængden af celler (dem på taget) :? men udelukkende den tilsluttede effekt, det er således denne effekt der regnes med.
Mange kan sikker også huske hvilket af 2 muligheder der var den gældende, da SKAT og energinet var uenige om hvor mange KW man tilsluttede, Energinet "vandt" med deres fortolkning, nemlig at det var den begrænsende del (inverteren), dvs at uanset om man har 1.000 gigawat på taget, så kommer der kun det på nettet man har fået godkendelsen på, nemlig 6kw.

Kan nogen være uenige i det :shock:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af BWJ » 03 maj 2013 19:22

John Skov Jensen skrev:
Jeg fortryder at jeg skrev i denne tråd, jeg gider ikke diskutere med dig, det er i mine øjne spil af min tid.
Du kan svare danninines på hans spørgsmål i stedet. Det minder meget om det jeg har spurgt på, nemlig konkret henvisning i lovteksten

Jeg hopper fra her, gider ikke bruge tid på denne debat med dig.
Sådan havde jeg det osse, engang jeg ikke fik ret :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af Dinsen » 03 maj 2013 19:42

BWJ skrev:
:lol: Jeg har ikke skrevet noget om, at man må sætte flere celler på, jeg har gentagne gange skrevet, at der ikke noget sted står, at man ikke må.
Det man har bundet sig til, er den tilsluttede effekt, som tydeligt fremgår af bekræftigelsen fra Energinet hvor man har fået godkendt ens anmodning om nettoafregning.
I denne godkendelse fremgår intet om mængden af celler (dem på taget) :? men udelukkende den tilsluttede effekt, det er således denne effekt der regnes med.
Mange kan sikker også huske hvilket af 2 muligheder der var den gældende, da SKAT og energinet var uenige om hvor mange KW man tilsluttede, Energinet "vandt" med deres fortolkning, nemlig at det var den begrænsende del (inverteren), dvs at uanset om man har 1.000 gigawat på taget, så kommer der kun det på nettet man har fået godkendelsen på, nemlig 6kw.

Kan nogen være uenige i det :shock:
Når man som installatør tilmelder et anlæg skal de ha data på panel, data på inverter og antal paneler. Hvad skal de med antallet hvis det intet betyder?
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af BWJ » 03 maj 2013 20:02

Dinsen skrev:
Når man som installatør tilmelder et anlæg skal de ha data på panel, data på inverter og antal paneler. Hvad skal de med antallet hvis det intet betyder?
Data på inverter kan jeg forstå, celler er nok bare info, der står jo intet om andet end effekten i godkendelsen !
Hvis nogen bare kunne forklare hvad det skulle betyde at man sætter flere celler på, der kan jo ikke produceres mere end 6kw, heller ikke hvis solen skinnede 24-7.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

dannidines

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af dannidines » 03 maj 2013 20:14

Ok.... Jeg kan udlede, at det alene beror på egen fortolkninger, hvorfor jeg tror en mail til Energinet & egen el udbyder med klokkeklart spørgsmål vedr. om stamdata bare er for sjov og hvad konsekvensen af en ændring af panel effekt er..

Faktisk skal man have det mærke/type/effekt af paneler op som anmeldt af installatør ellers stemmer stamdata ikke (fra tråd på solcelle debat hvor bruger havde talt med Energinet... Men kan ikke huske hvilken)

Jeg kontakter Energinet og vender tilbage:-)

(Egentlig sjovt nu jeg ikke selv skal ændre noget og tråden startede med en teknisk forståelse for parallel forbindelse :-) men man er vel nysgerrig)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af BWJ » 03 maj 2013 20:22

dannidines skrev:Ok.... Jeg kan udlede, at det alene beror på egen fortolkninger, hvorfor jeg tror en mail til Energinet & egen el udbyder med klokkeklart spørgsmål vedr. om stamdata bare er for sjov og hvad konsekvensen af en ændring af panel effekt er..

Faktisk skal man have det mærke/type/effekt af paneler op som anmeldt af installatør ellers stemmer stamdata ikke (fra tråd på solcelle debat hvor bruger havde talt med Energinet... Men kan ikke huske hvilken)

Jeg kontakter Energinet og vender tilbage:-)

(Egentlig sjovt nu jeg ikke selv skal ændre noget og tråden startede med en teknisk forståelse for parallel forbindelse :-) men man er vel nysgerrig)

Glæder mig til udfaldet :? den tråd, som jeg heller ikke lige husker, var det ikke inverteren der var defekt, og det var denne der ikke måtte ændres, måske husker jeg forkert ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

FK30
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 17 mar 2012 23:09
Mit fyr: Passat FK30 m/røgkøler
Areal: 148
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 35 rummeter blandet

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af FK30 » 04 maj 2013 23:28

Kan spørgsmål nr 20 give jer et brugbart svar?

http://www.altomsolceller.dk/info-om-so ... -svar.aspx

dannidines

2 strenge - ulige antal paneler

Indlæg af dannidines » 05 maj 2013 00:21

FK30 skrev:Kan spørgsmål nr 20 give jer et brugbart svar?

http://www.altomsolceller.dk/info-om-so ... -svar.aspx
Nope slet ikke:-) det handler ikke om hvordan man ser hvad det producerer, men om "må man tilføje/ændre sit nuværende anlæg på gammel ordning"


Besvar