Gulvvarme shunt

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Gulvvarme shunt

Indlæg af elpres »

Hej, havde besøg af en gut fra NBE igår, og han rodede lidt med styringen og gav nogle gode råd, dog nævnte han at han ikke kunne forstå min gulvvarme installation, og da jeg sagde at jeg havde svært ved at justere temperaturen på gulvet, sagde han at det så altså også lidt mærkeligt ud, vi snakkede ikke mere om det, da jeg hellere ville have tips og tricks til min Scotte og dens styring, end at snakke gulvvarme.

Istedet spørger jeg jer.

rød pil = fremløb fra kedel
blå pil = retur til kedel

Mit spørgsmål er:
1. hvad hindre det varme vand i at gå direkte ind i det øverste fordeler rør, ned igennem pumpen og ud tilbage i returen?, uden at lave nogen cirkulation i gulvvarmerørene?

Billede
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

levi

Gulvvarme shunt

Indlæg af levi »

elpres skrev:
Mit spørgsmål er:
1. hvad hindre det varme vand i at gå direkte ind i det øverste fordeler rør, ned igennem pumpen og ud tilbage i returen?, uden at lave nogen cirkulation i gulvvarmerørene?

Billede
Der skal være en kontraventil i pumpeshunten som forhindrer det - men jeg kan ikke se om der er det på det billede du har oploadet.
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Gulvvarme shunt

Indlæg af elpres »

[quote="levi"][/quote]

jeg har den her princip tegning som lå sammen med huset da jeg købte det, men jeg syntes ikke jeg kan se nogen kontraventil.

hvor kunne jeg evnt sætte kontraventilen?

Billede
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
levi

Gulvvarme shunt

Indlæg af levi »

elpres skrev:
jeg har den her princip tegning som lå sammen med huset da jeg købte det, men jeg syntes ikke jeg kan se nogen kontraventil.

hvor kunne jeg evnt sætte kontraventilen?

Billede
Der bør sidde en kontraventil over eller under der hvor pumpen sidder (Den er sikkert indbygget i pumpeforskruningerne)...

Men når det så er sagt, - så ser din shunt godt nok lidt sær ud - jeg har ikke set en sådan opbygning før..
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Gulvvarme shunt

Indlæg af elpres »

levi skrev:
Der bør sidde en kontraventil over eller under der hvor pumpen sidder (Den er sikkert indbygget i pumpeforskruningerne)...

Men når det så er sagt, - så ser din shunt godt nok lidt sær ud - jeg har ikke set en sådan opbygning før..

sættet bliver stadig solgt, jeg har fundet det her

http://www.jensen-trading.dk/webshop/ka ... ry_id=1746

der er selvfølgelig ikke noget billede med jeg er ret sikker på det er det, dog afslører teksten ikkenoget om nogen kontraventil

Leveres med Ende-T, luftudladere, reduktioner, TP 98 Eurokonus
omløbere til 20x2,0 gulvvarmerør, VIU vinkler, TT 2360 styreventil
Leveres med Alpha Grundfospumpe
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

levi

Gulvvarme shunt

Indlæg af levi »

elpres skrev:

sættet bliver stadig solgt, jeg har fundet det her

http://www.jensen-trading.dk/webshop/ka ... ry_id=1746

der er selvfølgelig ikke noget billede med jeg er ret sikker på det er det, dog afslører teksten ikkenoget om nogen kontraventil

Leveres med Ende-T, luftudladere, reduktioner, TP 98 Eurokonus
omløbere til 20x2,0 gulvvarmerør, VIU vinkler, TT 2360 styreventil
Leveres med Alpha Grundfospumpe
Giv dem et kald :great:
pendec

Gulvvarme shunt

Indlæg af pendec »

måske kan denne bruges som reference?

Billede
varme kommer fra venstre gennem termostat som sendes lige fremad, igennem ensretter, og så kommer retur ud i toppen og pumpes ned af pumpen og termostat har jo føler i toppen så den ved om der skal åbnes lukkes for varme frem. Retur ryger ud i højre side i bunden.

der er ingen flow måler på dit? det er vist da godt have for en god fordeling af tryk på de forskellige rør?
der skal også sidde en ensretter så vand ikke kan ryge tilbage? ved du om der sidder sådan en?

jeg kan også være helt forkert på den her, og din gulvvarme er meget anderledes designet.
Brugeravatar
Skovløber
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1141
Tilmeldt: 24 jul 2011 20:54
Mit fyr: Atmos dc25, Valliant gasfyr, solceller
Areal: 176
Brændsel: Brænde, Gas
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Årligt forbrug: 30 Rummeter
Geografisk sted: Silkeborg
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 3 gange

Gulvvarme shunt

Indlæg af Skovløber »

Umiddelbart er der ikke noget galt med din gulvvarme shunt, hvis de pile som du har tegnet. Er på dine forsyningsrør...
For det er i den øverste tilslutning din fremløb fra forsyning skal være, i den studs med regulatoren. Den vil så kun åbne for varmt vand hvis føleren nede i fremløbsrøret melder at temp er for kold.
Alle andre tilslutninger for oven, skal være retur rør fra gulvvarmen.
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Blevet takket: 2 gange

Gulvvarme shunt

Indlæg af Olaf13 »

Det kan også være luft i gulvslangerne jeg havde meget besvær med at få mit ud.
Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Gulvvarme shunt

Indlæg af elpres »

pendec skrev:måske kan denne bruges som reference?

Billede
varme kommer fra venstre gennem termostat som sendes lige fremad, igennem ensretter, og så kommer retur ud i toppen og pumpes ned af pumpen og termostat har jo føler i toppen så den ved om der skal åbnes lukkes for varme frem. Retur ryger ud i højre side i bunden.

der er ingen flow måler på dit? det er vist da godt have for en god fordeling af tryk på de forskellige rør?
der skal også sidde en ensretter så vand ikke kan ryge tilbage? ved du om der sidder sådan en?

jeg kan også være helt forkert på den her, og din gulvvarme er meget anderledes designet.
tak for dit indlæg og billede, jeg kan godt se at mit setup er lidt anderledes, jeg har ikke den slags flowmålere du har, mine er sådan nogle unbraco nogen.
Jeg har endnu ikke fundet ud om der sidder en ensretter/kontraventil nogen steder i mit setup.

Skovløber skrev:Umiddelbart er der ikke noget galt med din gulvvarme shunt, hvis de pile som du har tegnet. Er på dine forsyningsrør...
For det er i den øverste tilslutning din fremløb fra forsyning skal være, i den studs med regulatoren. Den vil så kun åbne for varmt vand hvis føleren nede i fremløbsrøret melder at temp er for kold.
Alle andre tilslutninger for oven, skal være retur rør fra gulvvarmen.

det øverste fordeler rør er rigtigt nok retur fra gulvvarmen, de er ihvertfald koldere end de nederste. Der kommer også noget varme ud i gulvet har jeg testet mig frem til idag, men jeg kan altså ikke indstille varmen ordentligt, uanset hvad så kommer der 37-39 grader varmt vand ind i shunten.
jeg har lyst til at skilde det hele ad og rense det og se hvon faen det er skruet sammen.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Besvar