BS 1016 kedel

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Knh
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 08 aug 2010 23:16

BS 1016 kedel

Indlæg af Knh »

Overvejer en ny kegel i stedet for en gammel træt dor kegel
har en BS 1016 i tankerne
køre de som de skal ?,renser den godt nok ?

dannidines

BS 1016 kedel

Indlæg af dannidines »

Har ikke selv en BS1016 kedel, men min kollega fra Jobs har sån fætter

Han har sat et elektronisk timerur på rensemekanismen for at få "den langt nok ned i tid," da den renser super fint!

Hans røgtemp med lukket bypass er under 40 grader, så den er pænt effektiv:-)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

BS 1016 kedel

Indlæg af triumph »

Genereelt set syntes jeg det er en god kedel. Den er meget bedre isoleret, og mere tæt end en dor.
Rense mekanismen virker som retarder, og sænker røgtemperaturen. min røgtemperatur ligger ca. 10 c over kedeltemp, ved ca. 60-80% last (min brænder er 24 kw)
Den renser dog ikke 100% idet at den er lavet således at der er en rensearm der har 2 stk renseagregater sidende i begge ender af en vippearm. Det betyder at hvis den ene af renseagegaterne møder modstand, og står stille, så bevæger det andet renseagregat sig mere, og man kan komme ud for at det bliver selvforstærkende, således at det ene renseagregat kun bevæger sig 10 mm, og det andet 50 mm.
Da renseagrgat er lavet af noget rimeligt tyndt fladjern, så kan man nemt komme til at bukke en af dem, så den støder på kedelvæggen, og så bevæger det sig ikke mere.
Hvis jeg manuelt renser kedlen 3-4 gange om året, så har jeg ikke nogen problemer med at renseagregatter ikke bevæger sig (man skal jo under alle omstændighedder tømme aske ud fra det bagerste rum i kedlen).
Jeg har haft problemer med at rensearm sidder på en 12 mm aksel der er slebet flad. Dvs at kontaktområdet mellem aksel og rensearm er meget lille, og efter noget tid blev der ca. 1/10 mm slup mellem aksel og rensearm. Den 1/10 mm slup ved aksel blev til 30 mm i enden af rensearmen (hvor armen med renseagregaterne sidder) Jeg fik dog bare en ny renseenhed af Levi, og jeg ved ikke om det er et genereelt problem.

Så ja, kedlen er meget bedre end en dor. Den er mere tæt, den er mere effektiv. Men den er ikke 100 % selvrensende (men den hedder jo også semi rens)
dannidines

BS 1016 kedel

Indlæg af dannidines »

Det lader til der er 2 forskellige slags "indmad" til rensemekanismen, her er hvertfald en erstatning.. Er det den som du beskriver?!

http://www.nbe-shop.dk/product/rense-sy ... s1016-475/
PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 1 gang

BS 1016 kedel

Indlæg af PeterMA »

Den du linker til ser ud til at have et styr på "bladene" i siderne de har den org. Ikke.

Har oplevet de samme ting med semi rensen, de hænger sig en gang i mellem, men det er en god kedel.

Måske endnu bedre med den nye type rense mekanisme;)
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

BS 1016 kedel

Indlæg af triumph »

Jeg har faktisk den nye rensemekanisme i kedlen (men jeg troede bare stadigt det var en testversion)
Den er langt mere robust end lammel versionen, tilgændgæld er den så langt fra kedelsiderne at der nærmest ikke er tale om en rensefunktion. Kun om retarder. Jeg har dog haft min i kedlen i 2½ måneder uden at tage den ud eller rense. I den tid er røgtemperaturen steget ca. 20 C.
Så det er vel OK
Knh
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 13
Tilmeldt: 08 aug 2010 23:16

BS 1016 kedel

Indlæg af Knh »

Det lyder jo godt.så skal jeg bare have fundet et sted de "forærer den væk"

Besvar