Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Orlan Gasogen

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af John Skov Jensen » 02 maj 2013 18:09

Du skal huske på at hvis du køber den brugte kedel skal den være installeret inden 01-07 hvor de nyere og strammere krav træder i kraft. Efter den dato er den orlan intet værd da den sikkert ikke kan godkendes til den nye klasse 5
Orlan kedler kører fint, du skal bare være færdig og have fejer ud og godkende inden 01-07


Elley
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 maj 2013 12:02

Orlan Gasogen

Indlæg af Elley » 03 maj 2013 07:26

Vil det sige at hvis jeg sætter den op nu inde i huset i jeg om et år vil flytte den ud i den grace bygning som ikke er bygget endnu så må jeg ikke det eller? Da vil den jo skulle sættes på en ny skorsten

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af John Skov Jensen » 03 maj 2013 07:37

Jeg er sikker på du frit må flytte den inden for din matrikel når den først er godkendt en gang. Men spørg din fejer for at være sikker

Elley
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 maj 2013 12:02

Orlan Gasogen

Indlæg af Elley » 03 maj 2013 07:44

Hold op hvor er jeg altid heldig at hoppe ind i sådanne problemer men tusind tak for Info det var rigtig godt at vide

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af J-B » 03 maj 2013 07:46

Elley skrev:Vil det sige at hvis jeg sætter den op nu inde i huset i jeg om et år vil flytte den ud i den grace bygning som ikke er bygget endnu så må jeg ikke det eller? Da vil den jo skulle sættes på en ny skorsten
Det er nok kun din skorstensfejer der kan svare på det.
Der er nogle der siger at du kun må flytte rundt på ikke godkendt kedel (den du kigger på er nok ikke godkendt efter 1/7/13), i samme rum, andre siger på samme skorsten og nogle mener det er på samme matrikel, så det er en jungle at finde ud af.
Mit råd er at du snakker med din skorstensfejer, om det er ok nu og om du må flytte den ud i din nye fyrrum med en ny skorsten om 1-2 år, når det er bygget og du skal have det på skrift fra ham, at det er ok og godkendt, ellers er det et spil i lotteriet.


Elley
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02 maj 2013 12:02

Orlan Gasogen

Indlæg af Elley » 06 maj 2013 23:06

Så har je snakket med skorstensmanden og hmm han viste ikke noget som helst om noget da de endelige regler ikke er skrevet endnu. Men valget er truffet og fyret er købt fordi der fulgte så meget med at bare "ekstraudstyret" løber op i 13000 ca. Så kan fyret ikke godkendes om 1 år eller 2 jamen så køber jeg et nyt og får jernpris for det gamle eller noget smil. Tusind tak for jeres hjælp. Det har åbnet mine øjne for nogle problemer som jeg er rigtig glad for at have kunne tage stilling til inden jeg købte noget. Jeg skal nok oploade div. Billeder når svinet er monteret og kører. Hilsen den glade alsing

Brugeravatar
Bagerbuch
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 01 sep 2012 08:30
Mit fyr: Ekoheat 2500
Areal: 200
Brændsel: piller samt lidt brænde.
Fremviser gerne i postnummer: 4281
Dagligt forbrug: ca. 5-7 kg.
Geografisk sted: Mosegårdsvej 3 4281 Gørlev

Orlan Gasogen

Indlæg af Bagerbuch » 05 dec 2013 14:09

Hej Orlan ejere, tak for mange gode råd herinde. Jeg har haft problemer med de u-formede sten i underforbrændingskammeret og har fundet på et design til en mere holdbar og solid (U-sten) den er lavet i 5mm stål og 2 stykker skanolplade som man normalt bruger til brændeovne. designet kan ses her http://www.youtube.com/watch?v=fjoDiZGi ... e=youtu.be. vh Claus

jopa

Orlan Gasogen

Indlæg af jopa » 05 dec 2013 15:39

Bagerbuch skrev:Hej Orlan ejere, tak for mange gode råd herinde. Jeg har haft problemer med de u-formede sten i underforbrændingskammeret og har fundet på et design til en mere holdbar og solid (U-sten) den er lavet i 5mm stål og 2 stykker skanolplade som man normalt bruger til brændeovne. designet kan ses her http://www.youtube.com/watch?v=fjoDiZGi ... e=youtu.be. vh Claus
Ser godt ud

akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Orlan Gasogen

Indlæg af akrag » 31 aug 2014 19:04

Har lige idag udskiftet min gamle veltjente Salamander med en spritny Orlan gasogen 25 Super. Det er noget helt andet at kører med skal jeg love for! Hvordan er det med aske og rens med sådan en fætter?

jopa

Orlan Gasogen

Indlæg af jopa » 31 aug 2014 20:13

Fyrer primært med RUF Briketter og der kommer næsten intet aske.
Nederste kammer bliver måske tømt en gang om måneden.
Øverste fjerner jeg aske med en lille skovl måske 2-3 gange om måneden.

Fyrer jeg med træ skal der renses oftere.

ps fyrer året rundt til varmt vand og gulvvarme i badeværelse.


Besvar