Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvorfor bruger jeg så meget mere end andre

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Hvorfor bruger jeg så meget mere end andre

Indlæg af Smut 25 » 03 apr 2013 22:50

levi skrev:
Jeg har også kørt med de Samba piller for et par år tilbage, - det gør jeg heller ikke længere.... Skod piller...
ja selve pillerne ser rigtig fine ud smuld og støv intet men varme i et kilo det er der ikke.....


B_Madsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 mar 2013 14:33
Mit fyr: Woddy 10KW
Areal: 136
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7480
Dagligt forbrug: 16
Årligt forbrug: 5,5

Hvorfor bruger jeg så meget mere end andre

Indlæg af B_Madsen » 29 apr 2013 21:41

jeg har nu prøvet 3 andre slags piller og hver gang lander jeg på samme forbrug som jeg har brugt ved samba piller. Nogle har dog sagt at det kan være pga. at min lysning i skorsten er for stor. (24*24 cm dobbeltmuret skorsten som også er aftræk for brændeovn.) Jeg har igennem vinteren lagt på 24 kg. træpiller i døgnet og har brugt 8 rummeter løvtræ i brændeovnen. dog har jeg siden påske haft et forbrug på 16 kg./døgn og samme forbrug i brændeoven. så det bliver nok ikke bedre før end jeg får lavet mindre lysning i skorstenen, jeg vil derfor gerne høre hvad I andre har til skorsten.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hvorfor bruger jeg så meget mere end andre

Indlæg af Ugelvig » 29 apr 2013 22:28

B_Madsen skrev:jeg har nu prøvet 3 andre slags piller og hver gang lander jeg på samme forbrug som jeg har brugt ved samba piller. Nogle har dog sagt at det kan være pga. at min lysning i skorsten er for stor. (24*24 cm dobbeltmuret skorsten som også er aftræk for brændeovn.) Jeg har igennem vinteren lagt på 24 kg. træpiller i døgnet og har brugt 8 rummeter løvtræ i brændeovnen. dog har jeg siden påske haft et forbrug på 16 kg./døgn og samme forbrug i brændeoven. så det bliver nok ikke bedre før end jeg får lavet mindre lysning i skorstenen, jeg vil derfor gerne høre hvad I andre har til skorsten.
Hvordan lysningen skulle være årsagen til, at dit forbrug er meget højere end andres, forstår jeg ikke? Måske nogle kan forklare det? Jeg kan forstå, hvis du har et stort træk i skorstenen og derved stort varmetab. Det kan dog afhjælpes med en trækstabilisator, der sikre mod for stort sug/træk. Har du det installeret?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Hvorfor bruger jeg så meget mere end andre

Indlæg af TaagMan » 29 apr 2013 22:32

Hvis man har en meget stor skorsten kan det være svært at få et stabilt træk... jeg har f.eks. 2 trækstabilisatorer i min skorsten for at holde den stabil. Men, i sidste ende så betyder det ikke så meget på forbruget om man rammer forbrændingen helt perfekt. Det skal være ekstremt slemt før det giver noget seriøst udslag.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hvorfor bruger jeg så meget mere end andre

Indlæg af Ugelvig » 29 apr 2013 22:34

Samme problem vil vel gøre sig gældende ved en meget høj skorsten? Altså er det stadig suget/trækket, der er interessant og ikke så meget selve dimensionen på skorstenen?

Ja, ja detaljer, men vi er vel nørder? ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


dannidines

Hvorfor bruger jeg så meget mere end andre

Indlæg af dannidines » 30 apr 2013 05:13

Hej B_Madsen,

24 kg/døgn i vinters er umiddelbart helt fint - No worries!

Jeg lå på 24-27 kg i starten, og ville nok også gøre det idag (trods nye vinduer i hele hytten) hvis jeg pillede rumtermostaten af og kørte ren modulerende drift..

Scotte/Woody er jo modulerende (10-100%) hvilket vil sige, aftager
Din centralvarme/huset ikke noget varme, jamen så modulerer den ned i effekt og forbruget pr. time falder.

Så hvis du vil optimere/"fejlsøge," så tror jeg, at jeg ville se på frem & returrør på loft/skunk/krybekælder og få isoleret dem (MEGET AT HENTE), hvis ikke du har trækstsbilisator monteret, så få det - nemmere at justerer ind og bor du et sted med meget vind, jamen med den lysning/træk i skorsten, så vil der faktisk være piller at spare der også!

Du kan overveje at montere rumtermostat, det har vi.. Og den er vi glade ved!! Den tjente sig hjem efter 14 dages montering. Vi har brændeovn og når vi hyggefyrer i den om aftenen, så slukker fyret, når komforttemperaturen opnås og det startes igen når temp ryger 1 grad under set temp = mens du har en pind i brændeovnen så bruger du ikke piller hvis brændeovnen kan fordele sin varme.

Vi er faldet fra et start forbrug på 5,5 tons til cirka 2,8/2,9 i år, med en del modanisering, men rumføler får primært æren!

Harre
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 85
Tilmeldt: 12 apr 2011 19:29
Mit fyr: Scotte Blackstar 10kW med silo i garagen
Areal: 154 m2 +89 m2 kælder
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7870
Dagligt forbrug: 4 kg 7 tændinger
Årligt forbrug: 2,6
Geografisk sted: Salling
Givet likes: 2 gange

Hvorfor bruger jeg så meget mere end andre

Indlæg af Harre » 30 apr 2013 14:56

Hej Dannidines

Hvad med varme til varmtvandsbeholderen, når du fyrer i brændeovnen og fyret slukker?

dannidines

Hvorfor bruger jeg så meget mere end andre

Indlæg af dannidines » 30 apr 2013 15:04

Hejsa,

Sæt en NTC føler + 2- eller 3-vejsventil fra styringen og over i VVB, sæt ønsket VVB temp samt evt begræns VVB produktion til 1-2 gange i døgnet a 1-3 timer.

VVB overruler rumføleren!

kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Hvorfor bruger jeg så meget mere end andre

Indlæg af kent a » 30 apr 2013 21:05

Jeg tror altså det er en and det der med man skal rense sit fyr hele.. Jeg renser først når den bliver kvalt i det.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292

xkfc

Hvorfor bruger jeg så meget mere end andre

Indlæg af xkfc » 01 maj 2013 07:24

kent a skrev:Jeg tror altså det er en and det der med man skal rense sit fyr hele.. Jeg renser først når den bliver kvalt i det.
Nu bruger du jo også 6t til 85m2, med et ordentligt og renset fyr skulle du ligge på 2,5 -3t hvis der da ellers er døre og vinduer i huset.


Besvar