Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ekstra paneler på 6 kW anlæg efter gamle regler

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
PGC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 apr 2012 18:05
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 212
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 8520
Årligt forbrug: 15000 kWt

Ekstra paneler på 6 kW anlæg efter gamle regler

Indlæg af PGC » 29 apr 2013 14:07

Min søn har netop opsat et anlæg efter de gamle regler. Hans hus vender desværre ikke så godt, så han vil nu opsætte ekstra paneler. Han spurgte så ENERGINET om det stadigvæk var OK, og fik det svar, at så ville hele anlægget være efter de nye regler.
Jeg mener ikke, det kan være rigtigt, da hans inverter jo stadigvæk begrænser output til nettet til 6 kW.
Er der nogen her, der har erfaringer om dette ?
Hans alternativ er en tracker, som han heldigvis selv kan bygge, men det kræver rydning af den halve have.


dannidines

Ekstra paneler på 6 kW anlæg efter gamle regler

Indlæg af dannidines » 29 apr 2013 14:56

Anlæg skal passe sammen med den stamdata som er tilmeldt for det anlæg med købsaftale pr 19. November 2012

Altså ret tydelige regler - fair?! Syntes jeg ikke, har selv 3 kw anlæg og er "godkendt op til 6 kw" men må ikke udbygge af samme årsag som din søn:-(

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Ekstra paneler på 6 kW anlæg efter gamle regler

Indlæg af BWJ » 29 apr 2013 16:30

Udbygning er mig bekendt kun "ulovligt" hvis anlægget afskrives
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Ekstra paneler på 6 kW anlæg efter gamle regler

Indlæg af John Skov Jensen » 29 apr 2013 17:09

PGC skrev:Min søn har netop opsat et anlæg efter de gamle regler. Hans hus vender desværre ikke så godt, så han vil nu opsætte ekstra paneler. Han spurgte så ENERGINET om det stadigvæk var OK, og fik det svar, at så ville hele anlægget være efter de nye regler.
Jeg mener ikke, det kan være rigtigt, da hans inverter jo stadigvæk begrænser output til nettet til 6 kW.
Er der nogen her, der har erfaringer om dette ?
Hans alternativ er en tracker, som han heldigvis selv kan bygge, men det kræver rydning af den halve have.
Det løb er for længst kørt mht. at udvide under de gamle regler, 19 nov.2012 var sidste chance.
Så knægten kan godt finde skovl og motorsaven frem.
Dette har der været skrevet så meget om at det næppe kan være en overraskelse at det er sådan det forholder sig.
Det BWJ nævner er udelukkende skatteteknisk og har intet, absolut intet med det system tekniske og lovmæssige at gøre. Det holder energinet styr på.


anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Ekstra paneler på 6 kW anlæg efter gamle regler

Indlæg af anderswitt » 29 apr 2013 18:36

du ringer bare til energi net og siger der er en SKRIVEFEJL i stamdatane og at der er 25 paneler på anlæget istedet for 24 paneler så skulde de æde den rådt
for alle kan da skrive forkert ved ikke hvormange paneler i smider mere på 25 og 24 var bare et tal
ved nogle som fik deres anlæg byttet på den måde og det er en uge siden

dannidines

Ekstra paneler på 6 kW anlæg efter gamle regler

Indlæg af dannidines » 29 apr 2013 18:43

anderswitt skrev:du ringer bare til energi net og siger der er en SKRIVEFEJL i stamdatane og at der er 25 paneler på anlæget istedet for 24 paneler så skulde de æde den rådt
for alle kan da skrive forkert ved ikke hvormange paneler i smider mere på 25 og 24 var bare et tal
ved nogle som fik deres anlæg byttet på den måde og det er en uge siden
Mig bekendt skal man oplyse sælgers CVR ved tilmeldingen og det er det SUUUPER nemt at lave krydsreferance med den oprindelige faktura.. At "lyve," et ekstra panel på så dyr en investering (hele anlægget) virker dristigt hvis det skulle ende med at ryge på ny ordning

PGC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 apr 2012 18:05
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 212
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 8520
Årligt forbrug: 15000 kWt

Ekstra paneler på 6 kW anlæg efter gamle regler

Indlæg af PGC » 29 apr 2013 19:15

Tak for de mange svar. Jeg er nok ikke blevet meget klogere, da der jo er delte meninger.
Principielt må vel gælde, at anlægget er købt under de gamle betingelser, hvor antal af paneler var underordnet, da det alene var " mindste enhed " d.v.s. 6 kWp inverteren, der angav lovligheden. Så skidt jeg husker, var der lidt diskussion mellem energinet , dong og skat om dette.
Energinet skulle nødigt vedblive med at fortolke loven forkert.

dannidines

Ekstra paneler på 6 kW anlæg efter gamle regler

Indlæg af dannidines » 29 apr 2013 19:35

Jeres anlæg er af installatør anmeldt med inverter mærke/type/model og panel mærke/model/effekt samt antal og hvor mange m2 de fylder = ret nemt at se hvis det ikke passer..

Jeg kan følge din søn og hans ønske om mere effekt, men konsekvensen kan altså blive ny nettoordning.

PGC
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 apr 2012 18:05
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 212
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 8520
Årligt forbrug: 15000 kWt

Ekstra paneler på 6 kW anlæg efter gamle regler

Indlæg af PGC » 09 maj 2013 15:12

Der mangler helt klare regler fra Energinet for, hvad der udløser statusændring fra gammel til ny afregningsmetode.
Der vil helt sikkert være mange, der p.gr.af for lille udbytte ønsker flere paneler opsat. Det skulle jo egentlig heller ikke være et problem, da det jo er folk, der er under den gamle ordning, hvor antallet af paneler var frit. Bureaukraterne kan nok ikke se det logiske i dette, derfor så mange meninger.


Besvar