Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
nemocharley

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af nemocharley » 25 apr 2013 11:52

Jeg har givet min gamle olietank til et vennepar, som vil bruge denne til buffertank til deres ksm-stoker. Lige over fyrrummet har de 40m2 tag som vender stik syd og hælder 42 grader. Derfor vil de gerne kunne smide solvarme i tanken også. De har en 110l metro vvb m- elvarmelegeme i huset, som ligger knap 10m fra fyrrummet.

De ved ikke helt hvad de skal gøre ved tanken, for at den skal kunne fungere som buffer for både fyr og solvarme. Jeg tænker at den vel skal tryksikres (hvordan gør man lige det helt præcis?) og have en mængde studser op langs siden (hvor store skal de mon være?), så man kan lave så god en lagdeling som mulig. Men spørgsmålet er om de skal have en varmeveksler i tanken, eller man skal gøre ligesom i tyskland/østrig hvor man med avanceret styring og præcis lagdeling får det bedste ud af de to varmekilder. Kan det i det hele taget lade sig gøre med en tank, som har den form?

Forslag

Tanken bliver pakket ind i 30cm murbats med en krydsfinér kasse omkring - er det tilstrækkeligt?


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af Tom_AT » 25 apr 2013 12:34

Sådan en gammel olietank dur kun til åben ekspansion. Den må ikke sættes under tryk, overhovedet.
Så jeg tænker der skal skæres et hul i den, og så have monteret en spiral af en slags til solvarme.

30cm isolering er som sådan ganske fint. Men 50 cm er bedre :)
Jeg har 40 cm og er godt tilfreds.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af majland » 25 apr 2013 12:44

nemocharley skrev:... Derfor vil de gerne kunne smide solvarme i tanken også. De har en 110l metro vvb m- elvarmelegeme i huset, som ligger knap 10m fra fyrrummet.
....
De ved ikke helt hvad de skal gøre ved tanken, for at den skal kunne fungere som buffer for både fyr og solvarme.
Det lyder meget som mit setup - jeg faldt bare over en annonce jeg ikke kunne stå for.

Der skal ikke meget styring til at få vandvarmeren til at skifte mellem centralvarme og el. - Bare en ventil på tilgangen og en extra temperaturføler op i dens følerrør. Der er ivørigt ikke nogen grund til at cirkulere vand mellem vvb og tank når vvb'en er varm nok. J

Jeg ville blot smide en kobberspiral i bunden af tanken og lade solvarmen varme derigennem. Så er tanken trykløs selvom der måske er 3-4bar på solvarmeanlæggget. Det giver bare tab fra rørene. Jeg varmen vvb'en til 50grader hver gang den er faldet under 45grader (Og engang om ugen til 65)

http://majland.org/blog/?p=411
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af Zarge » 25 apr 2013 13:06

Eller montere en lang lav radiator på langs i bunden, og bruge den som varmevæksler... ;-)

nemocharley

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af nemocharley » 25 apr 2013 17:08

Mange tak - nu har jeg noget at gå videre med. Det lader til at styringen kan være noget mere enkel (og billigere :) ), hvis de smider en varmeveksler i buffertanken. Er det en god idé at lave extra studser - 6-8 stykker i hver side, med en passende afstand?

@Majland den måde du har bygget dit anlæg op på, virker relevant for deres situation. Tak for det.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af Tom_AT » 25 apr 2013 17:54

Jeg er ikke helt sikker på jeg kan se fidusen i at skulle montere 6-8 studser på hver side.

nemocharley

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af nemocharley » 25 apr 2013 18:03

Det er noget med at have rigeligt med muligheder, det kan jo være lidt bøvlet, hvis man nu står og mangler (til eksempelvis en elpatron eller en VP). Buffertanken tænkes her som det centrale og styrende element i varmeanlægget jf. Niels Lyck Vvfs.dk. Men jeg ved ikke, hvordan de vil gribe det an - andet end de vil have solvarme og have en bedre drift på deres 19kw KSM (de kunne klare sig med det halve).

De vil og kan gøre en del selv, det må godt være simpelt og overskueligt i pris. Selvom jeg tænker de får svært ved at holde prisen nede på solfangerne. Som jeg ser det skal de have mindst 12m2, for at få det til at fungere godt med 1200l buffer og 110l vvb.
Senest rettet af nemocharley 25 apr 2013 18:06, rettet i alt 1 gang.

levi

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af levi » 25 apr 2013 18:05

nemocharley skrev:Det er noget med at have rigeligt med muligheder, det kan jo være lidt bøvlet, hvis man nu står og mangler (til eksempelvis en elpatron eller en VP). Buffertanken tænkes her som det centrale og styrende element i varmeanlægget jf. Niels Lyck Vvfs.dk. Men jeg ved ikke, hvordan de vil gribe det an - andet end de vil have solvarme og have en bedre drift på deres 19kw KSM (de kunne klare sig med det halve).
Hvorfor ikke vælge en ordentlig tank hvor det hele er i som standard ?, - en lodret tank har også en bedre lagdeling, - denne lagdeling mister man ved at bruge en gammel olietank....

nemocharley

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af nemocharley » 25 apr 2013 18:07

De får min gratis. Den er som en typisk 1200l ovenjords tank - høj, smal og rektangulær.

levi

Gl 1200 l olietank som buffertank.

Indlæg af levi » 25 apr 2013 18:11

nemocharley skrev:De får min gratis. Den er som en typisk 1200l ovenjords tank - høj, smal og rektangulær.
Selvom den er gratis er den jo absolut ikke optimal, - og med alle de ændringer der skal til for at de kan bruge den (Det koster jo alt sammen) - og hvis man så også kigger på det lagdelingstab der er i en vandret akkutank kan jeg simpelthen ikke se fidusen ?

Eneste fidus er at du kommer af med noget gammelt værdiløst jern :oops:


Besvar