Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vandmåler og kontraventil

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

Vandmåler og kontraventil

Indlæg af NielsenSorø » 22 apr 2013 14:07

Hej Alle

Er der nogen herinde der kender til regler om kontraventiler i vandinstallation?

Vi fik forrige år ny vandmåler og har siden fået helt vilde regninger, og vandværket sagde vi havde lækage. Ingen af vores rør afgir vand i de mængder, og der er tale et sted imellem 150-200 m3 om året EKSTRA.

Jeg har undersøgt tingene og fandt ud af at når jeg slukkede for vandet til den indbygget varmtvandsbeholder i fyret, så stoppede målere med, at stå og vippe frem og tilbage. Da jeg ikke kunne finde læk, kontaktede jeg forsygningen, som ikke forstod og påstod osv. men enden på alt var at han indsatte kontraventil i måleren og så kom der ro på banditten.

Installationen er fra omkring år 2000, og jeg ville gerne vide hvem der skulle sørge for dette, fordi havde alle vandmålere kontraventil kunne dette problem været løst let, og jeg er vel ikke den eneste på moder jord der har oplevet dette.

Han sagde at den havde målt det der var løbet igennem, men kunne ikke fortælle mig hvor det var løbet hen???????

Vh Jacob


levi

Vandmåler og kontraventil

Indlæg af levi » 22 apr 2013 14:22

NielsenSorø skrev:Hej Alle

Er der nogen herinde der kender til regler om kontraventiler i vandinstallation?

Vi fik forrige år ny vandmåler og har siden fået helt vilde regninger, og vandværket sagde vi havde lækage. Ingen af vores rør afgir vand i de mængder, og der er tale et sted imellem 150-200 m3 om året EKSTRA.

Jeg har undersøgt tingene og fandt ud af at når jeg slukkede for vandet til den indbygget varmtvandsbeholder i fyret, så stoppede målere med, at stå og vippe frem og tilbage. Da jeg ikke kunne finde læk, kontaktede jeg forsygningen, som ikke forstod og påstod osv. men enden på alt var at han indsatte kontraventil i måleren og så kom der ro på banditten.

Installationen er fra omkring år 2000, og jeg ville gerne vide hvem der skulle sørge for dette, fordi havde alle vandmålere kontraventil kunne dette problem været løst let, og jeg er vel ikke den eneste på moder jord der har oplevet dette.

Han sagde at den havde målt det der var løbet igennem, men kunne ikke fortælle mig hvor det var løbet hen???????

Vh Jacob
Du har ikke åben ekspansion vel ?, - jeg syntes det lyder lidt som om din VVbeholder er utæt, - og har du åben ekspansion så vil vandet blot løbe derop og ud af overløbet (Via centralvarmeanlægget) - det er ikke altid man opdager det... - Det kan forøvrigt også godt forekomme på et lukket anlæg med trykekspansion, - hvis overløbet er ført til afløb, - så kan det stille og roligt stå og sive der uden I opdager det - Hvad er anlægstrykket ?

At der ikke har været kontraventil i din måler, - burde ikke have noget at sige på dit forbrug, - uden kontraventil kan måleren jo køre baglæns, - men det forøger jo ikke dit forbrug...

Der skal være kontraventil i en hovedmåler, - men det er for at undgå at I forurener vandledningen med f.eks varmt brugsvand eller andre urenheder i jeres installation.

Jeg må indrømme jeg tror problemet i dette tilfælde ligger et andet sted...

NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

Vandmåler og kontraventil

Indlæg af NielsenSorø » 22 apr 2013 14:55

Tak for svaret.

Der er ingen utætheder.

Anlægstryk centralvarme ligger på 1,5-2 bar, og jeg påfylder kun hvis fyret har været gået ud elign. men det er en anden snak. Det som undre mig er at forbruget er steget med 150-200m3 men hvor er vandet??

Da han for lidt siden satte kontraventil i måleren stoppede møllen med at dreje med det samme, og problemet er løst, men spørgsmålet er om den lovmæssigt skulle have været der??

Jeg ved godt mølle ikke tæller når den løber baglæns, men det gør den når den løber forlæns, og da den stod og vippede frem og tilbage, må den have talt noget?

Han sagde der skulle være kontraventil på mit system, men har det altid været sådan, eller hvordan er det med det??

Vh Jacob

levi

Vandmåler og kontraventil

Indlæg af levi » 22 apr 2013 15:35

NielsenSorø skrev:Tak for svaret.

Der er ingen utætheder.

Anlægstryk centralvarme ligger på 1,5-2 bar, og jeg påfylder kun hvis fyret har været gået ud elign. men det er en anden snak. Det som undre mig er at forbruget er steget med 150-200m3 men hvor er vandet??

Da han for lidt siden satte kontraventil i måleren stoppede møllen med at dreje med det samme, og problemet er løst, men spørgsmålet er om den lovmæssigt skulle have været der??

Jeg ved godt mølle ikke tæller når den løber baglæns, men det gør den når den løber forlæns, og da den stod og vippede frem og tilbage, må den have talt noget?

Han sagde der skulle være kontraventil på mit system, men har det altid været sådan, eller hvordan er det med det??

Vh Jacob
Ring til vandværket - de kan svare dig 100 procent :great:

Men ja - jeg er sikker på der skal være kontraventil i din måler :great:

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Vandmåler og kontraventil

Indlæg af frølårsraketten » 22 apr 2013 15:37

NielsenSorø skrev: Jeg ved godt mølle ikke tæller når den løber baglæns, men det gør den når den løber forlæns...
De fleste vandmålere tæller fremad når vandet løber fremad og tæller baglæns når vandet løber baglæns ;-)
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1


NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

Vandmåler og kontraventil

Indlæg af NielsenSorø » 22 apr 2013 15:43

Det var ham fra vandværket der satte kontralventil i, men det var også ham der monterede måleren i sin tid uden kontralventil, så jeg ville gerne vide om den skulle have været der fra starten så min regning ikke var gået helt amok??

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Vandmåler og kontraventil

Indlæg af frølårsraketten » 22 apr 2013 15:52

Din vandregnings størrelse afhænger ikke af om der er kontraventil på stikledningen eller ej men af forbruget! Sad der ingen kontraventil i, ville evt. pulser frem og tilbage give tilsvarende positive og negative målerregistreringer. Medmindre du har en helt speciel måler med envejsmålerhjul...
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1

NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

Vandmåler og kontraventil

Indlæg af NielsenSorø » 22 apr 2013 16:24

Det kan da godt være at jeg tager fejl, men synes bare det er mærkeligt, at vi får ny måler og vores vandforbrug stiger fra omkring 100m3 til næsten 300m3, og møllen efterfølgende står helt stille efter der kom kontraventil i.

Blikkenslageren som jeg talte med sagde også det skyldes en kontraventil, men kunne ikke via telefonen fortælle, hvilken en det skulle være, og sagde der skulle være en mellem vandmåler og varmtvandsbeholder.

Ps. møllen kørte lidt mere frem end den kørte tilbage.

Vh Jacob

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Vandmåler og kontraventil

Indlæg af Landlyst » 22 apr 2013 20:59

Er nu ret sikker på som andre siger der er noget der har løbet.... Er WC ka godt tage 100m3 om året...

Men en nem måde at kontrolere din anlæg på er at du søger for at der ikke er nogen der bruger vand i huset i en time... Så lukker du for vandet... Og venter i en time... Så åbner du mens du kigger på måleren.... Hvis der IKKE har været brugt vand så må den ikke løbe rundt når du åbner.... Gør den det, er der en utæthed....

NielsenSorø
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 16 dec 2011 23:04
Mit fyr: Scotte 16kw og solfanger.
Areal: 184(gulv) + 60 1.sal
Brændsel: Piller+solen+pilleovn
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 6,9T (2014)
Geografisk sted: Sorø
Modtaget likes: 2 gange
Kontakt:

Vandmåler og kontraventil

Indlæg af NielsenSorø » 22 apr 2013 21:27

Hej og tak for indlæg. Alt det med utætheder er vi ude over, fordi da der kom en kontraventil i vandmåleren stod møllen helt stille, og det er jo godt.

Det som er skidt er jeg kun har fundet ud af, at boligejeren har pligt til den tilbageløbsventil er installeret, og virker, det er altså ikke noget vandværket sørger for igennem vandmåleren installationen, selvom dette ville sikre hele landet.


Besvar