Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
renepaulsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22 apr 2013 12:23

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Indlæg af renepaulsen » 22 apr 2013 12:33

Goddag.
Vi står og skal til at købe et hus, som på nuværende tidspunkt er opvarmet med gamle elradiatorer.
De skal selvfølgelig udskiftes, men med hvad?
For at vi skal kunne købe huset og samtidig have råd til renoveringen, er det nødvendigt at holde omkostningerne nede.
Jeg vakler lidt mellem et pillefyr, eller en luft-vand varmepumpe.
Men spørgsmålet er, hvilken størrelse skal den have?

Husets indervægge er isoleret indvendigt med 150 mm. stenuld.
Terrændækket bliver brudt op, og isoleret med 300 mm. EPS, og der bliver lagt gulvvarme i stueetagen (radiatorer på 1. sal)
Huset er på ca. 350 m^2, og er fra 1864.

Billede
Ovenstående billede viser hvad varmeudgifterne har været på indtil nu, oplyst fra sælger.
Vil et anlæg så på 20 kw være tilstrækkeligt?

Jeg håber på hjælp fra jer kloge mennesker herinde. :)


JessFrankJessen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 06 jul 2012 08:53
Mit fyr: Passat C2 Compact
Areal: 362
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6400
Geografisk sted: Nybøl, Sønderborg

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Indlæg af JessFrankJessen » 22 apr 2013 12:44

Hej

Jeg har et 23Kw Passat c2 fyr, og jeg opvarmer 360 kvm ok isoleret bolig, samt VVB. Vi er tre i husstanden der bruger varmt vand. Jeg ville sige at det er nok med et 20Kw fyr.

Prisen på el er da billigt i det regnestykke de har lavet der, koster det ikke 2 kr pr. Kw efterhånden?? :-)

Hvis el prisen er 2kr pr Kw så er prisen altså 45.660kr

renepaulsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22 apr 2013 12:23

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Indlæg af renepaulsen » 22 apr 2013 13:12

Jo, du har ret. Dette her er fra salgsannoncen, prisen er på ca. 2 kr/kW her i området også.
Men tak for din besvarelse.
Kan du siger mig, hvor meget det ca. koster i året at varme din bolig op?

JessFrankJessen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 06 jul 2012 08:53
Mit fyr: Passat C2 Compact
Areal: 362
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6400
Geografisk sted: Nybøl, Sønderborg

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Indlæg af JessFrankJessen » 22 apr 2013 13:19

Jeg tror jeg kommer til at bruge ca. 13-15 paller i år.

Det skal lige siges, at selv med de lave temperature vi har haft, sidste kvartal sidste år, og første kvartal i år, har mit fyr ikke været oppe og yde 100% på noget tidspunkt. Det er også derfor jeg mener at 20 Kw vil være nok i dit tilfælde.

Jeg har kun haft fyret siden september sidste år, så et præcist forbrug pr. år kan jeg ikke give dig for mit anlæg. :-)

nemocharley

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Indlæg af nemocharley » 22 apr 2013 14:55

Hvis du har et passende fyrrum, så ville jeg gå pillefyrsvejen. Måske endda et regulært stokerfyr. Men det kommer jo an på de fysiske forhold, og hvor meget arbejde du vil have med det.

Pillefyr: Vølunds Pellux 100 m. iltstyring modulerer mellem 5 og 19kw og kan vistnok stadig købes til under 30.000.
Stokerfyr: KSM er kommet med en ny Tuxedo-serie - deres 19kw koster ca 55.000.

Men der er jo et væld af muligheder.


renepaulsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22 apr 2013 12:23

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Indlæg af renepaulsen » 22 apr 2013 15:16

Der er et fyrrum. Det vil være bryggerset (som er delt op i et for-bryggers, og et grovkøkken).
Hvor det vil skulle stå i for-bryggerset, længst ude mod døren.
Okay, tak for det. Jeg er vant til at skulle fyre med gammeldags træfyr (kløve/save brænde osv.). Så et pillefyr vil være en lettelse!

nemocharley

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Indlæg af nemocharley » 22 apr 2013 16:05

renepaulsen skrev:Der er et fyrrum. Det vil være bryggerset (som er delt op i et for-bryggers, og et grovkøkken).
Hvor det vil skulle stå i for-bryggerset, længst ude mod døren.
Okay, tak for det. Jeg er vant til at skulle fyre med gammeldags træfyr (kløve/save brænde osv.). Så et pillefyr vil være en lettelse!
Hej igen - da der er brændeovn i huset ville et regulært pillefyr nok også være at foretrække. Måske du kunne overveje en masseovn - hvis du selv kan bygge den?

Af pillefyr til under 30000

Det førnævnte Vølund Pellux 100
Atmos d14 (eller 21)p - Bioservice har haft kampagnetilbud på dem et stykke tid
Scotte 16kw
MGM 15kw

der er andre, men det her er den liste jeg selv ville vælge fra.

Hvor stort er dit fyrrum? Det sviner jo lidt og fylder også lidt - selvom de ovenstående løsninger sælger kompakte modeller (pånær atmos).
Last edited by 1 on nemocharley; edited 22 times in total

jopa

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Indlæg af jopa » 22 apr 2013 16:09

Mon ikke vi snakker helt andre priser hvis der skal monteres centralvarme i hele hytten 8)

renepaulsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 22 apr 2013 12:23

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Indlæg af renepaulsen » 22 apr 2013 16:20

Der skal nemlig monteres centralvarme over det hele. Det er derfor jeg er i gang med den undersøgelse her.
Og det jeg mente med at jeg var vant til brændeovn, er fra mit gamle hjem.

Rummet er på 6 m^2

Er der evt. nogen her der kan slå et slag for et luft-vand varmepumpe anlæg?
For med det nye forlig er el-varme jo ret attraktivt.
Eller er det helt forkert at spørge om det på dette forum?

nemocharley

Erstatning af elvarme, men med hvad?

Indlæg af nemocharley » 22 apr 2013 16:40

Jeg ser det som en fælde, det der med billigere el til boligopvarmning. Jeg havde selv planlagt at gå den vej (vi købte et større solcelleanlæg), men må sande at mit hus trods delvis gulvarme og beskeden størrelse bare ikke er egnet til de lave fremløbstemperaturer.

Men - jeg har da også en rigtig god historie med varmepumpe: En gammel studiekammerat og hans kæreste købte for få år siden et halvandenplanshus på 160m2 fra 1927. Der kom gulvarme i stueetage (pånær et 12m2 lagerrum, og nye radiatorer på førstesalen. Hulmursisolering i vægge (7.5cm) og 30-35cm på loft). De byggede en masseovn, som står centralt i huset (sammenbygget med et stenkomfur). Dertil købte de en billigere luft/vand varmepumpe som arbejder i sommerhalvåret.

De har billig varme, og for at det ikke skal være løgn lånte de sidste sommer til et stort solcelleanlæg - så nu er varme og strøm næsten gratis... - men det skal det også være, da de har brugt rigtig mange penge for at komme dertil.

Personligt mener jeg, at varmepumper hører nye lavenergihuse til - hvis de skal stå alene forstås.


Besvar