Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Lamda sonde til ilt styring

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Lamda sonde til ilt styring

Indlæg af Idor » 20 apr 2013 10:58

Hej her i ekspert panelet.

Har brug for lidt hjælp/info omkring lamda sonden til ilt styring. Har købt sonde og boks til mit 10kW Blackstar 20 kedel. Ilt styringen kommer med alt for høje tal og jeg har været ude at kigge på sonden. På den står der følgende:

H&S 118.02-7100
NTK: Japan
2E30

Er der nogen her i forum, som med 100% garanti ved om det er den rigtige sonde...??? Eller er der nogle af jer der kører med ilt styring, som har mulighed for lige at tage jeres sonde af og se om der står det samme på jeres. Hvis ikke, hvad hedder jeres så...???

p.s. har henvendt mig, hvor jeg har købt det, og de ville sende en anden sonde, som jeg kunne prøve, for at se om det er den, det er galt med. Men det er noget til siden og jeg gider ikke vente i det uvisse. NBE har også travlt og jeg hører heller ikke fra dem. Så hvis i her på forum kunne hjælpe mig lidt på vej, siger jeg mange tak....

Mvh
Michael


levi

Lamda sonde til ilt styring

Indlæg af levi » 20 apr 2013 13:19

Idor skrev:Hej her i ekspert panelet.

Har brug for lidt hjælp/info omkring lamda sonden til ilt styring. Har købt sonde og boks til mit 10kW Blackstar 20 kedel. Ilt styringen kommer med alt for høje tal og jeg har været ude at kigge på sonden. På den står der følgende:

H&S 118.02-7100
NTK: Japan
2E30

Er der nogen her i forum, som med 100% garanti ved om det er den rigtige sonde...??? Eller er der nogle af jer der kører med ilt styring, som har mulighed for lige at tage jeres sonde af og se om der står det samme på jeres. Hvis ikke, hvad hedder jeres så...???

p.s. har henvendt mig, hvor jeg har købt det, og de ville sende en anden sonde, som jeg kunne prøve, for at se om det er den, det er galt med. Men det er noget til siden og jeg gider ikke vente i det uvisse. NBE har også travlt og jeg hører heller ikke fra dem. Så hvis i her på forum kunne hjælpe mig lidt på vej, siger jeg mange tak....

Mvh
Michael
Hej Michael, - det er den rigtige sonde du har :great:

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Lamda sonde til ilt styring

Indlæg af Idor » 20 apr 2013 14:28

Tak levi

Så kan jeg strege den teori ud.

Har også lige fået en aftale med at montere sonden i et andet fyr og også boksen. Så må vi se om det er sonden eller boksen, det er galt med.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Lamda sonde til ilt styring

Indlæg af Hjemme teori » 20 apr 2013 19:21

Idor skrev:Hej her i ekspert panelet.

Har brug for lidt hjælp/info omkring lamda sonden til ilt styring. Har købt sonde og boks til mit 10kW Blackstar 20 kedel. Ilt styringen kommer med alt for høje tal

Hvordan alt for høje tal?

Du har kalibreret den, ik!

Og sikret at kedlen er så tæt som overhoved muligt?
Mvh. Sophus

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Lamda sonde til ilt styring

Indlæg af Idor » 22 apr 2013 09:00

Tal som ligger mellem 20 og 30 procent.

Og nu bliver det hele endnu mere mystisk. Havde sonden og printet med ud til en ven. Hvor vi først satte sonde i hans fyr. Der var ingen problemer

Så satte vi printet i, min sonde og print, og der var ingen problemer i hans fyr.

Nu sætter jeg det i mit igen og krydser fingre.

Alt hvad der hedder indstilling og kalibrering, er vi langt ud over.

Skifter også kablet mellem print og styre boksen, bare for at prøve noget.


Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Lamda sonde til ilt styring

Indlæg af Idor » 22 apr 2013 15:56

Har monteret ilt print, sonde og et andet kabel mellem styrebosen og ilt printet. Forbindelser tjekket flere gange og det hele ser fint ud, men har ikke hjulpet en pind på noget som helst.

Til dem som har interesse i det, kan selv se kurverne på stokercloud. Søg på bruger: idor

hver gang fyret har kørt lidt går ilt procenten op og ligger omkring de 20% og når fyret slukker kører ilten helt op på 30%.... Mærkeligt, især når sonde og iltprint har været monteret i et andet fyr og ikke viste tegn på fejl.

Det store spørgsmål er så nu, behandler selve styrboksen til fyret data fra ilt printet....??? og er det måske her i boksen fejlen findes. har lånt en version 6.78 chip, som jeg vil prøve at montere, for at se om noget skulle være anderledes. men synes jeg leder efter ennål i en høstak nu. Modtager gerne input, hvis nogen har en ide om problemet.

Bare lige til info: ledninger er monteret korrekt, sonde er kallibreret efter 30 minutters tilslutning i det fri, fyret viser 20-21% ilt, når det ikke kører, sonde er monteret i fyret og ikke i røg røret.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Lamda sonde til ilt styring

Indlæg af J-B » 22 apr 2013 23:45

Har lige kigget lidt på en iltstyringsprint, hvis du har s- til s- og s+ til s+ og det ikke er en parsnoet ledning og n til n og l til l, så skulle det være ok.
Det næste du skal tjekke (kontrollere) er at ledningerne er monteret rigtig i dín overkogssikring, jord (gul med grøn streg) samlet i siden i terminalen til det, nul (blå) i en samlemuffe og fasen på c og 2 (normalt den men mål efter) hvis det er ok så byt fase og nul i stikproppen og stadig med jordforbindelse.
Hvis det ikke hjælper så har du nok en fejl i din styring, så er det en bytter, håber du får det til at køre.

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Lamda sonde til ilt styring

Indlæg af Idor » 23 apr 2013 04:42

Kablet er et flerleddet kabel med numre på, så tilslutninger er ok. Fasen går til overkogs sikring og kommer retur, som signal til styrboksen. Nul går direkte til boksen og det gør jord også

Prøver at bytte de to ben i stik proppen i morgen, når jeg vågner

Hvis det ikke hjælper, så kontakter jeg forhandler og nbe og siger jeg har givet op og så må de komme med en løsningsmodel

Har du J-B hørt om fortilfælde lige som dette eller er det mere, fordi der ikke er flere muligheder, du siger det er en bytter..?

Idor
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 19 jun 2012 10:36
Mit fyr: Scotte BS20 10Kw
Areal: 145
Brændsel: Piller, gas
Geografisk sted: 8700 Horsens

Lamda sonde til ilt styring

Indlæg af Idor » 30 apr 2013 12:22

Så er problemet fundet... :P

Det var simpelthen selve micro chippen i styrboksen, som ikke tolkede/behandlede dataene korrekt fra ilt printet.

Jeg har monteret ny chip og så spiller det bare max nu... 8)

Synes også styringen klarer det rigtigt godt. Var ikke tilfreds med flammen ved 50% drift. Den skulle ned i blæser. Udfordrede ilt styringen og lod den trække blæseren ned. Det gjorde den og jeg tjekkede flammen med et hurtigt kig og den var rigtig fin. icon_cheesygrin.gif

Så nu skal det hele bare lige fintunes...

Tak for input fra alle her inde.

aamose
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 22 maj 2012 22:20
Mit fyr: Scotte mini 10 KW
Areal: 155
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Årligt forbrug: 4800
Geografisk sted: 7900
Kontakt:

Lamda sonde til ilt styring

Indlæg af aamose » 30 apr 2013 20:56

:great: Sådan! :)


Besvar