Forslag til forbedring af nedfaldsrør i Black Star pillefyr

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Brugeravatar
John Dudley
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 sep 2012 12:00
Mit fyr: Black Star Mini 10kW
Areal: 210
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17kg
Geografisk sted: Gravlev ved Støvring
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 4 gange

Forslag til forbedring af nedfaldsrør i Black Star pillefyr

Indlæg af John Dudley »

Hej Forum-brugere

I dec. skrev jeg et indlæg (viewtopic.php?f=180&t=16690&p=181021#p180814) om et problem med for høj skakttemperatur i en Black Star 10kw. Jeg var blevet bekymret, da jeg opdagede, at indersiden af plastic-nedfalds-røret var misfarvet sort: tegn på at varmen fra forbrændingen var kørt den forkerte vej.

Kort efter fik jeg mange gode råd fra forum-brugere og fulgte dem alle: at rense kedlen, at isolere (et 1.8 m langt) røggasrør til skorstenen, at sætte blæsertallet op, og at sætte skattemperaturalarmen ned fra 70 til 60 grader.

Problemet syntes at være løst, indtil vi fik nogle dags stormvejr i marts, og fyret gik ud et par gange p.g.a. for høj skakttemperatur. Automatikken kunne dog ikke forhindre, at 2 stk. faldrør smeltede under de hårde vindstød fra syd.
plastic.jpg
Jeg har haft andre problemer, der skyldes rørets rillede konstruktion: fyret gik ud, da en bræmme af piller i røret blokerede for tilførselen.

Derfor synes jeg, at et nedfaldsrør af rillet plastik er et dårlige valg og har erstattet det med en aluminium frostslange Ø60mm, købt igennem min mekaniker. Den smelter ikke og pillerne triller glade igennem det.

Idéen er hermed givet videre til jer forum-brugere.

MVH
John Dudley

levi

Forslag til forbedring af nedfaldsrør i Black Star pillefyr

Indlæg af levi »

John Dudley skrev:Hej Forum-brugere

I dec. skrev jeg et indlæg (viewtopic.php?f=180&t=16690&p=181021#p180814) om et problem med for høj skakttemperatur i en Black Star 10kw. Jeg var blevet bekymret, da jeg opdagede, at indersiden af plastic-nedfalds-røret var misfarvet sort: tegn på at varmen fra forbrændingen var kørt den forkerte vej.

Kort efter fik jeg mange gode råd fra forum-brugere og fulgte dem alle: at rense kedlen, at isolere (et 1.8 m langt) røggasrør til skorstenen, at sætte blæsertallet op, og at sætte skattemperaturalarmen ned fra 70 til 60 grader.

Problemet syntes at være løst, indtil vi fik nogle dags stormvejr i marts, og fyret gik ud et par gange p.g.a. for høj skakttemperatur. Automatikken kunne dog ikke forhindre, at 2 stk. faldrør smeltede under de hårde vindstød fra syd.
plastic.jpg
Jeg har haft andre problemer, der skyldes rørets rillede konstruktion: fyret gik ud, da en bræmme af piller i røret blokerede for tilførselen.

Derfor synes jeg, at et nedfaldsrør af rillet plastik er et dårlige valg og har erstattet det med en aluminium frostslange Ø60mm, købt igennem min mekaniker. Den smelter ikke og pillerne triller glade igennem det.

Idéen er hermed givet videre til jer forum-brugere.

MVH
John Dudley
Hej John, - det du har lavet der er dybt ulovligt, - og jeg vil anbefale dig at få lavet det om ASAP.

Hvis du har problemer med at slangen smelter, - så skal du kigge på din skorsten og få den fikset - evt. montere en aspiromatic røgsuger.
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Forslag til forbedring af nedfaldsrør i Black Star pillefyr

Indlæg af Ugelvig »

Jeg er helt enig med Levi her... Det der skal ændres, det kan KUN gå for langsomt!

Den eneste sikkerhed mod tilbagebrand, der er ved en faldstoker, er jo netop smelteslangen. Har du ikke en smelteslange mellem brænder og silo, har du INGEN sikkerhed.

Som Levi skriver, er problemet netop ikke fyret og smelteslangen (gør jo, hvad den skal), men trækket i din skorsten! Få det sat op ASAP!!!
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Forslag til forbedring af nedfaldsrør i Black Star pillefyr

Indlæg af Ulrik »

Ja, det er ulovligt at fjerne en af de lovpligtige sikkerhedsanordninger.
Slangen er netop konstrueret til at smelte for at undgå at en evt. tilbagebrand brænder helt tilbage i magasinet!
MvH Ulrik©
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Forslag til forbedring af nedfaldsrør i Black Star pillefyr

Indlæg af TaagMan »

Hej John

Smelte slangen er sidste sikkerhedsmekanisme inden der går ild i din snegl og dit magasin... hvis slangen ikke smelter over, så kan varmen ikke komme ud, og den vil stige indtil der går ild i din snegl... og senere eventuelt dit hus. Hvis skorstensfejeren ser din løsning der, så bliver du skudt i begge dine knæ...

Din løsning er en løsning på et problem der ikke skulle have været der i første omgang, så jeg synes du skal prøve at finde roden til dit problem.

Du snakker om stormvejer i Marts... det er tydelige tegn på et skorstensproblem. Mit gæt er at din skorsten er for lav, og i nærheden af en tagryg... der er jo enten overtryk eller undertryk på siden af en tagryg... alt efter hvad vej det blæser, og hvis din skorsten er under tagryg... så mister du trækket hvis der kommer overtryk hvor dens udgang er... det skal du have løst. Enten ved at forhøje din skorsten eller en røgsuger af en art... du må i øvrigt have store problemer med at styre din forbrænding generelt... er mit gæt?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Forslag til forbedring af nedfaldsrør i Black Star pillefyr

Indlæg af MichaelK »

Enig med de andre her, din ændring fjerner en lovpligtig sikkerhedsanordning (på dette fyr udført med en smelteslange).
Ud over risikoen for det helt store uheld, dvs. brand i selve magasinet, så kunne der blive problemer med forsikringen.
Der kan blive tale om nedsat, eller helt manglende erstatning, i tilfælde af brand i hus/fyrrum. Det er jo noget skidt, så
Du bør snarest ændre det tilbage til det gamle.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
John Dudley
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 sep 2012 12:00
Mit fyr: Black Star Mini 10kW
Areal: 210
Brændsel: German Pellets 8mm
Dagligt forbrug: 17kg
Geografisk sted: Gravlev ved Støvring
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 4 gange

Forslag til forbedring af nedfaldsrør i Black Star pillefyr

Indlæg af John Dudley »

MichaelK skrev:Enig med de andre her, din ændring fjerner en lovpligtig sikkerhedsanordning (på dette fyr udført med en smelteslange).
Ud over risikoen for det helt store uheld, dvs. brand i selve magasinet, så kunne der blive problemer med forsikringen.
Der kan blive tale om nedsat, eller helt manglende erstatning, i tilfælde af brand i hus/fyrrum. Det er jo noget skidt, så
Du bør snarest ændre det tilbage til det gamle.



Mvh.
Okay, jeg er blevet klogere. Vil fjerne indlægget også.

JD
xkfc

Forslag til forbedring af nedfaldsrør i Black Star pillefyr

Indlæg af xkfc »

John Dudley skrev: Okay, jeg er blevet klogere. Vil fjerne indlægget også.

JD
Indlægget er da godt nok, du har lært noget, og har måske forhindret andre i at begå samme fejl.. Det er da en win-win situation. :great:
Brugeravatar
kps-dk
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 13
Tilmeldt: 18 jun 2011 14:39
Mit fyr: Mini Black Star 10 kW
Areal: 160 m2
Brændsel: Træpiller 8mm
Dagligt forbrug: 16 - 20 kg
Årligt forbrug: ???
Har takket: 1 gang

Forslag til forbedring af nedfaldsrør i Black Star pillefyr

Indlæg af kps-dk »

Nææ hov hov, du må endelig ikke fjerne indlæget, det kan være guld værd for andre at læse...
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis,,,, men i praksis er der...
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Forslag til forbedring af nedfaldsrør i Black Star pillefyr

Indlæg af Lintz »

Ang. den "Bræmme at piller i smelteslangen" som du nævner. Sørg for at smelteslangen står så lodret som muligt, hvilken vil forhindre at der dannes en prop - Vi andre kan få det til at fungerer - Så kan du også.... nægter at tro at du er dummere end mig icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar