Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overtryk i skorsten

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
02power
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23 nov 2011 23:18

Overtryk i skorsten

Indlæg af 02power » 18 apr 2013 16:51

Hej forum
Jeg har et problem, når mit BioMax 16 går i pausefyring blæser den nuværende storm luften baglens, altså røg ud i hele værkstedet.
Røgen kommer ud gennem pille-røret - altså føderøret til piller.

Jeg har så fået anbefalet og installeret en trækregulator, men den sørger jo bare for at undertrykket ikke bliver for lavt ved for stort træk i skorstenen. Denne vipper ikke begge veje, altså der sidder en stopklods så den kun kan vippe ind.
Jeg har altså det omvendte problem, hvad gør jeg?

Mvh
Carsten


pendec

Overtryk i skorsten

Indlæg af pendec » 18 apr 2013 16:56

du skal bruge noget som forhindrer det, jeg fik selv monteret en aspirohætte, som er forslået i anden tråd, lad mig finde den.

du kan vist også få en hætte som drejer som vind vender og vinden skulle ikke slå så let ned, men det afhænger som der skabes træk nok, som aspirohætten hjalp med her når norden vinden var for stærk.

aspirohætte her , vigtigt er btw, at få korrekt diameter eller at du ihvertfald finder en model som passer, denne er bare et eksempel

jopa

Overtryk i skorsten

Indlæg af jopa » 18 apr 2013 17:31

Jeg har lagt et keramik glaseret grisetrug op på toppen af begge mine skorstene.
Det funker

02power
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23 nov 2011 23:18

Overtryk i skorsten

Indlæg af 02power » 18 apr 2013 17:53

Pendec:
Tænkte selv det samme allerede før jeg begyndte at montere den ventil, men uanset er den da god at have når der nu engang kommer for højt træk.
Stabilt undertryk i skorstenen må være det bedste.

Jopa:
Det ville se lidt underligt ud på min Vento stål skorsten :-)

Tak
Carsten

jopa

Overtryk i skorsten

Indlæg af jopa » 18 apr 2013 18:20

02power skrev:Pendec:
Tænkte selv det samme allerede før jeg begyndte at montere den ventil, men uanset er den da god at have når der nu engang kommer for højt træk.
Stabilt undertryk i skorstenen må være det bedste.

Jopa:
Det ville se lidt underligt ud på min Vento stål skorsten :-)

Tak
Carsten
Ha ha


Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Overtryk i skorsten

Indlæg af vinther2 » 18 apr 2013 18:59

Aspirohætten!, - lad vær.

For år tilbage havde vi problemer med røgnedslag og træk i vores stålskorsten til brændeovnen. Monterede så en Kuglerund Aspirofætter. Den drejede som sagt rundt når det blæste, men forhindrede ikke røgnedslag. Så når vinden var i et bestemt hjørne lod vi være med at tænde op i ovnen.
Efter 2 år raslede den rundt oppe på skorstenen,- lejerne var færdige.

Vi løste problemet med en elektrisk røgsuger (Exhausto hed den dengang, men har vist skiftet navn) Den fungerede og vi havde ikke mere røgnedslag eller problemer med trækket.

Bare mine erfaringer med manglende træk i skorstenen. :)

02power
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 23 nov 2011 23:18

Overtryk i skorsten

Indlæg af 02power » 18 apr 2013 19:17

Hej
Jeg skal fyre hver dag i mit pillefyr, og jeg mangler ikke træk i skorstenen da blæseren nok skal komme af med luften under normale omstændigheder.
Tak for sin erfaring, tror dog det er den vej jeg må gå alligevel - jeg ser ikke et alternativ indtil videre.

Carsten

pendec

Overtryk i skorsten

Indlæg af pendec » 18 apr 2013 19:31

vinther2 skrev: Den drejede som sagt rundt når det blæste, men forhindrede ikke røgnedslag.
jeg har så andre erfaringer, og ikke haft nogen problemer de sidste par år her. kan kun sige thumbs up for sådanne løsning.
har ikke haft nogen tilbagebrande siden montering, og kun fået positivt ud af løsningen.

kvalitet , vind modstand og forbrænding kan nok betyde en del, lyder det som.

jeg vil selvf. være opmærksom på om den fortsat drejer som forventet, for lejerne kan klart blive ødelagt, det er nok ikke umuligt.


Besvar