Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
kimmerrild
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 mar 2013 20:48

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af kimmerrild » 13 apr 2013 09:44

Ifølge
http://www.bioteknik.dk/co2-tilskud.html

Så hjælper de dig med at sælge din "CO2 kvote" - Det er ikke det samme som det tilskud som man kan søge ved energiselskaberne.
Energiselskaberne er blevet pålagt at spare på deres energi, og det gør de ved denne ordning, er det PSO midlerne som støtten kommer fra??
Anyways - jeg tror ikke på at pillefyret er tilskudsberettigiet, og hvis den er, så vær venlig at modbevise mig med links til offentlige hjemmesider hvor jeg kan læse om reglerne eg. skat.dk el.


pendec

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af pendec » 14 apr 2013 21:37

så har vvs experten også set penge i co2 kvoter, nu giver de dig 5K i rabat, når du køber bio18.

gad vide hvor meget der skal leveres omkring besparelse til dem ;-)

kimmerrild
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 mar 2013 20:48

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af kimmerrild » 14 apr 2013 21:43

Det har ikke noget med CO2 regnskabet at gøre. Hverken på den ene eller anden måde.
Til gengæld vil de have ens gamle fyr el. brændeovn for denne 5000 kr rabat. Men lur mig om de ikke tjener penge på fyret alligevel?

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af Ugelvig » 14 apr 2013 22:21

Det er ikke CO2 kvoter, der sælges - det er energibesparelser, hvorfor gamle kedler med lav virkningsgrad vil give et tilskud, når de udskiftes til bedre kedler med højere virkningsgrad, da der sker en energibesparelse.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

kimmerrild
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 mar 2013 20:48

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af kimmerrild » 14 apr 2013 22:24

I så fald, så vil jeg gerne vide hvor jeg kan "sælge" min energibesparelse hvis jeg går fra olie til træpiller - for jeg har ikke fundet det endnu.


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af Ugelvig » 14 apr 2013 22:26

Det kræver, at der er en besparelse! Men flere forskellige energiselskaber gør det. Derudover er der forskellige auktioner og børser for energibesparelser.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af triumph » 18 apr 2013 16:55

Har talt med energi midt i dag. De siger at der tidligere var standart værdier for besparelser man kunne hente i et skema. Hvis man ville installere pillefyr.
Det er der ikke længere. (altså udskiftende man en kedel fra 1970, til en pillebrænder, så var kw besparelsen xx % af oprindeligt forbrug)
Men energi midt hævder at hvis man køber en billig pillebrænder (herunder scotte) så vil man ikke spare kw.
De siger at hvis man f.eks har haft et olieforbrug på 3000 l olie, så burde det give et pilleforbrug (uden besparelse) på 6 tons træpiller. Men at man oftest ser et forbrug på ca. 8 tons træpiller. Og så er der jo reelt tale om merforbrug. De vil dog gerne give tilskud til visse dyre kedelmærker (dem de selv sælger...... Da de siger at der kan man reelt kan opnå en kwh besparelse)
Man kan dog godt (nogengange) få tilskud. men ofte kun når man ser det reelle forbrug efter installationen

pendec

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af pendec » 18 apr 2013 17:05

triumph skrev:De siger at hvis man f.eks har haft et olieforbrug på 3000 l olie, så burde det give et pilleforbrug (uden besparelse) på 6 tons træpiller. Men at man oftest ser et forbrug på ca. 8 tons træpiller.
læser man forum her, så har mange da et rimlig lavt forbrug for huse på 120-180 kvm. jeg selv har lige åbnet palle7 og brugt 5.3tons i år , og nu er det på total lavstyrke.

tror ikke mange med 120-200kvm bruger 8tons? så deres estimater på olien må så være helt forkerte.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af triumph » 18 apr 2013 17:30

Jeg siger ikke at energi midt har ret. Lad os lige slå det fast icon_cheesygrin.gif
Men et hus på 120 m2 bruger vel heller ikke typisk 3000 l olie. vel snarer 2000 l = 4 tons træpiller

Jeg har været helt oppe på et forbrug på 12 tons træpiller, da jeg lod pillefyret køre hele sommeren (jeg havde nogen virkeligt dårlige piller jeg ville have brugt)
jeg bruger oftest 10 tons/år, men regner med at komme ned på 8 tons i år. Men de 2 sparrede tons, er pga optimeringer på anlæg.
Og jeg ville ikke formode at jeg ville have brugt 5000 l olie/år hvis jeg havde beholdt oliefyret.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Overførsel af realiseret CO2-besparelse til NBE

Indlæg af Ugelvig » 19 apr 2013 07:32

3.000 l olie = 30.000 kWh

8.000 kg træpiller = 38.400 kWh

Hvor har du de tal fra?

Når jeg laver beregningerne, tager jeg udgangspunkt i det nuværende forbrug samt den eksisterendes kedels nyttevirkning. Herefter vurderer jeg forbruget fremadrettet ud fra det valgte anlæg og kedel.

Som jeg har sagt før, så findes der (heldigvis) andre end Energi Midt, der vil købe energibesparelser.

Oliefyr er svære at få god økonomi på, da de som oftest har en høj nyttevirkning (højere). Det er, alt andet end lige, nyttevirkningen der skal sættes op mod hinanden på de to kedler.

Jeg har spurgt et par af dem, der satte nye kedler op i efteråret om, de reelt har haft en besparelse i den forgangende vinter, det siger alle "JA!" til - selvom vinteren har været lang, blæsende og kold. Så kan de spare energi om vinteren, ved at opdatere et ældre stokerfyr til et moderne træpillefyr med bedre nyttevirkning og automatisk start, kan de helt sikkert også spare energi om sommeren, hvor stokeren mange gange stod og pausefyrede... Jeg er ikke i tvivl - det er dem jeg samarbejder med erhvervsmæssigt heller ikke! :)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar