Fyring med pillefyret i foråret.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
pillefyret
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11 nov 2012 19:06
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar mini 1016 V6.79
Areal: 128m2
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: 8700

Fyring med pillefyret i foråret.

Indlæg af pillefyret »

Hej hvordan er det bedst at indstille Scotten i foråret og sommeren? Tænker på nu hvor forbruget ikke er ret højt, der er forbrug til gulvarme i badeværelset, varm vand (Kombi med el) til sommer hvis det skal slukkes helt... og lidt til radiatore et kreds system, om dagen lige nu er der drift fra 10 - 20 %.... Er det bedst "Scotten" tøffer icon_cheesygrin.gif som en fiskekutter og småspiser lidt piller, eller er det bedere at montere en rumtermostat så det tænder og slukker ?? :roll:

Ps: startede med 6mm piller fra Stampemøllen, synes de ikke er til at brænde 100% gir sorte piller og slagger, har skiftet til Greenii 8mm og nu er forbrændingen god og fin aske, er også åben over for andre.. :wink:

Mvh. Pillefyret

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Fyring med pillefyret i foråret.

Indlæg af HR LUCCA »

Du kan feks sætte urstyringen til så det starte et par gange om dagen så der er varmt vand til gulvvarmen , og nu skriver du ikke om du har temptur føler i VVB og en 3 vejsventil monteret for så kan det sættes til kun og lave varme til VVB sommeren over , der er et godt link her hvad der er af muligheder http://www.mhes.dk/Sommerdrift_v6_70.pdf :great:
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Fyring med pillefyret i foråret.

Indlæg af J-B »

Jeg har som prøve sat en temperaturføler på ekstern temp som rumføler inde i huset, og sat den på 20.5 grader med diff. under på 1.5 det passer fint til mig og sparer en del piller.
Jeg har også 1 strengs anlæg og kun 1 radiator med termostat på i stuen, så det kører bare godt nu istedet for at skal åbne de andre radiatorer uden termostat.
Min pumpestart og stop er på 30 grader for at udnytte det mest.
Stampemøllens piller har fået meget skældud så du er ikke den eneste.
Jeg bruger German Pellets pt., det eneste der har været med dem er at effekt på eltænder skulle hæves lidt for at tænde i første forsøg så de kan anbefales.
calle

Fyring med pillefyret i foråret.

Indlæg af calle »

Ja jeg kan jo heller ikke udnytte varmen mere. Den er slukket hver gang jeg kigger til den. Om 14 dage slukker vi, hvis ikke vejret skifter alvorligt om til vinter igen. Har ladet mig fortælle i en gammel tråd, at det er bedre, at køre kontinuerligt frem for on/off.

Venlig hilsen
pillefyret
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11 nov 2012 19:06
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar mini 1016 V6.79
Areal: 128m2
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: 8700

Fyring med pillefyret i foråret.

Indlæg af pillefyret »

HR LUCCA der er monteret temperatur føler i VVB men ikke 3 vejsventil, men er nok det optimale for styring af varmt
vand... Tak for linket :)

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Blevet takket: 1 gang

Fyring med pillefyret i foråret.

Indlæg af Smut 25 »

HR LUCCA skrev:Du kan feks sætte urstyringen til så det starte et par gange om dagen så der er varmt vand til gulvvarmen , og nu skriver du ikke om du har temptur føler i VVB og en 3 vejsventil monteret for så kan det sættes til kun og lave varme til VVB sommeren over , der er et godt link her hvad der er af muligheder http://www.mhes.dk/Sommerdrift_v6_70.pdf :great:
Jeg skiftede til de indstillinger i går aftes det har fungeret fint her det første døgn
den slukker om 9 min jeg har gammeldaws gulvvarme altså bare en slange med en returventil
ingen pumpestop endnu og varmtvandsbeholder som gl radiator
det har fungeret fint og har sparet en 8-10 kg piller så er jeg en glad mand men ja det
kan gøres bedre her i huset når jeg engang bliver færdig...
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Fyring med pillefyret i foråret.

Indlæg af HR LUCCA »

Jeg har en on/off kontakt sat over den lus der er i styringen til rumtermostaten og så er der en 3 vejsventil og føler i VVB så kan jeg stoppe fyret så det kun starter når det skal lave varme til VVB , det er simpelt og virker fint :)

Besvar