Må man stadig selv bygge en stoker?

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
levi

Re: Må man stadig selv bygge en stoker?

Indlæg af levi »

JOP skrev:Mon ikke levi her er lidt "belastet" af sit job og behov for at sælge nogle anlæg ?

Det er rigtigt at bygnings reglementet nu kræver at kedlen opfylder kedelklasse 3 efter EN 303-5.

Her zappet fra bygningsreglementet:
"Kedler til fyring med biobrændsel og biomasse skal have en virkningsgrad, der mindst opfylder kedelklasse 3 i DS/EN 303-5".

Som det fremgår sigtes der på kedlens effektivitet ikke brænder siden. Upåagtet at tingene vil hænge sammen sådan at den totale effektivitet også afhænger af brænderen.
Iøvrigt er den omtalte kedelklasse 3 ret nem at opfylde frit efter huskeren er effektivitetsgrænsen helt nede ved de 80 - 85%

Jeg har stillet 4 anlæg jeg har flikket sammen op rundt i midtjylland i år alle med fabriksny kedler. Ingen problemer med godkendelser her.

Skorstens fejeren er ikke bare en "vigtig brik" han referer til Teknisk forvaltning og står for godkendelsen af anlægget.
Har han godkendt det -så er det i princippet også godkendt i forhold til bygnings reglementet.
Omvendt vil han ikke godkende det som flere ikke vil plasslange-faldrørs stokerne så er det flintre ligegyldigt hvor mange certifikater der hænger ved manualen.

Hvis denne prøvning ved en eller anden instans var blevet så tvingende nødvendig hvorfor er der så få producenter der får det gjort og alligevel pumper anlæg ud i en lind strøm ?
Hej Søtte - jeg er hverken belastet af mit job, eller min kone - men tak for din bekymring :0)

/myz myz

levi

Re: Må man stadig selv bygge en stoker?

Indlæg af levi »

Jeg er faktisk kommet lidt itvivl - det er korrekt hvad Jop siger at kedlen skal være godkendt iht. EN-303-5 Klasse 3, men der står faktisk ikke noget om at brænderen skal være godkendt....

Hmmm jeg tror lige jeg vil snakke med de rette instanser, og høre deres fortolkning af lovgivningen.
Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Må man stadig selv bygge en stoker?

Indlæg af Fyrteknik »

Ifølge DTI, skal brænderen også være godkendt, og hvis brænderen er godkendt, kan
den sættes på hvilken som helst kedel, bare kedlen er EN 303-5 godkendt
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.
levi

Re: Må man stadig selv bygge en stoker?

Indlæg af levi »

Ja det var også den påstand jeg tog udgangspunkt i, men jeg må indrømme at lovgivningen er meget vag på området...

Jeg undersøger sagen nærmere hos vores kvalitetssikrings samarbejdspartner på mandag.
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Må man stadig selv bygge en stoker?

Indlæg af Brian B »

Gad vide hvem der er blevet smurt for at få den nye lov igennem, samlede de ind i en hat til stoker produkcenterne/sælgernes år kongres og afleverede dem det rigtige sted...
ved godt at der er nogen der laver noget juks men hvis det er fornuftig lavet kan det sagtens være bedre end meget af det skrammel der sælges
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

levi

Re: Må man stadig selv bygge en stoker?

Indlæg af levi »

Helt enig brian - loven lugter en anelse - men det er der jo mange love der gør.
kraack
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 90
Tilmeldt: 08 sep 2007 10:00
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kw v10
Areal: 200 m2 + 300m2 hal
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7790
Dagligt forbrug: 20-28 KG
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: thyholm

Re: Må man stadig selv bygge en stoker?

Indlæg af kraack »

Når de nye regler træder ikraft den 1.1.08. hvad vil det betyde.Nyt fyr eller hvad.

Skærer man igennem og siger alle der har en stoker der ikke er ce godkendt, skal udskifte,eller hvordan vil de styrer det.

carsten
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Må man stadig selv bygge en stoker?

Indlæg af Ulrik »

kraack skrev:Når de nye regler træder ikraft den 1.1.08. hvad vil det betyde.Nyt fyr eller hvad.

Skærer man igennem og siger alle der har en stoker der ikke er ce godkendt, skal udskifte,eller hvordan vil de styrer det.

carsten
Det kommer kun til at gælde for anlæg der monteres efter denne dato.
MvH Ulrik©
JOP
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 jan 2007 03:12
Mit fyr: Hjemmeflik med pavitronic 2320
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5T
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Må man stadig selv bygge en stoker?

Indlæg af JOP »

levi skrev:Ja det var også den påstand jeg tog udgangspunkt i, men jeg må indrømme at lovgivningen er meget vag på området...

Jeg undersøger sagen nærmere hos vores kvalitetssikrings samarbejdspartner på mandag.

Hvad mente den samarbejdspartner så ?

Jeg kan ikke se der er nogen tvetydighed der kan trækkes lange diskuttioner ud af.
Det står på klart og tydeligt på alm. dansk at det er kedlen det handler om.

Iøvrigt trådte loven i kraft 1/1 -07
levi

Re: Må man stadig selv bygge en stoker?

Indlæg af levi »

Energibranchen har ikke svaret endnu.

Men jeg har snakket med DTI Sjælland - og en ekspert derfra kom med denne historie.

Man må sætte en hvilken som helst brænder på en godkendt kedel (En 303-5 klasse 3).

Det tolker jeg som om at man godt selv må lave sin brænder, hvis den monteres på en godkendt kedel - og brænderen naturligvis overholder gældende regler mht. sikkerhed osv.

Derudover kan en IKKE En-303-5 klasse 3 kedel godkendes sammen med en brænder, hvis disse 2 ting kan hæve virkningsgraden, og derved opnå en EN 303-5 klasse 3 godkendelse samlet.

En godkendelse koster 54`000 plus 1000 kr i timen testen er igang (indstilling/opsætning osv.) - Typisk pris 80`000 - 100´000 plus moms pr. produkt.

Besvar