Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ny solfangere på mit vølund jordvarme anlæg

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
bevasts
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 apr 2013 08:08

ny solfangere på mit vølund jordvarme anlæg

Indlæg af bevasts » 13 apr 2013 08:21

hej alle

jeg har lige købt hus , hvor der er instaleret et vølund 700 jordvarmeanlæg combivarmeanlæg fra 1984 , solfangerdel på taget trænger til udskiftning , den er helt af blejet af solen , og er lavet af pvc rør i brun , og min tanke var at udskifte til vaccum rør 30stk for ligesom at booste systemet , solfanger delen er udelukkende monteret på returen til jordvarmeslanger , og måske jeg kunne varme lidt på brugsvandet også , hvis de nye solfangere blir mere effektive , jeg har fladt tag og er ikke intereseret i at få paneler til at stå op fra taget , så er der noget der ved om de vaccum type paneler også virker når de ligger helt fladt på taget , jeg kan måske godt hæve vinkelen lidt men vil helt undgå ,

pft søren


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

ny solfangere på mit vølund jordvarme anlæg

Indlæg af Lintz » 13 apr 2013 08:42

Prøv lige at se hvad [tag]Zarge[/tag] skrev i April 2012: viewtopic.php?f=121&t=13971
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

dannidines

ny solfangere på mit vølund jordvarme anlæg

Indlæg af dannidines » 13 apr 2013 19:39

Vacuumrør skal over 30 grader hældning for den kondenserede væske kan komme op til manifold og afkøles!

Såfremt du vælger en løsning med Vacuumrør og kan få hældning på, så "giv den gas," 90-120 rør til dit setup vil lave rigeligt brugsvand, lune gulve og bør hæve COP værdien på jordvarmen betragteligt ved den akkumulerede varme i jorden

Det er ikke fangerne som er dyre men pumpeblok, beholder osv - alt det har du (ex VVS-eksperten på deres energidage 5250 kr - 10% = 4725 kr x 3 = 14175 kr) ... Måske dvcenter kan matche

bevasts
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 apr 2013 08:08

ny solfangere på mit vølund jordvarme anlæg

Indlæg af bevasts » 15 apr 2013 09:16

tak for svar vedr hældning , men 30 grader er meget , jeg vil kunne se panelerne / rørene meget , er det så ikke bedre at jeg vælger den "gamle løsning " paneler , de må da kunne ligges flat ned , og så stadig gi den gas med antallet , men økonomien går jo nok lidt fløjten .

en anden ting , der er et extra hus på min grund , gammelt bindingsværk hus fra 1800 tallet ,140m2 , med vandbåren radiatorer , dog af nyere dato , koblet til et oliefyr salamander , kedlen har ikke været i brug i mange år , da huset kun har været udlejet som sommerhus om sommeren ,
der er en god brændeovn i huset og så har man supleret med el-paneler i rumene oven på , når det har været nødvendig ..
jeg overvejer at leje huset ud helårlig
og jeg har masser af skov / brænde til at være selvforsynende i mange år , og har overvejet et fastbrændsel fyr " atmos " "størelse ?"og så få fat i en stor tank med en spiral eller to " måske 2000l ? ", så jeg bare kan putte en røvfuld pinde i når jeg gider ,om vinterern , uden at tænke på det skal koge over , og samtidig så hjælpe med brugsvandet på hovedhuset 290m2 og evt suplere jordvarmen der og forhøje cop værdi, hvis altså solfangerne ikke gir noget på en frysende gråvejr/sne dag ,
men opbygningen med ventiler og omskifter har jeg ikke helt styr på ....? så jeg er vel nødt til at lave det manuelt uden at det skal løbe helt op i forcromede løsninger ,nogle ide´r?
men hvis jeg nu kun vil bruge det gamle hus til turist udlejnig om sommeren , kan jeg vel også på en eller anden måde , kører noget af overskudsvarmen fra solfangerne ind i det gamle hus , for lige at holde det frostfrit om vinteren og suplere/ overta brændeoven om sommeren ,
det skal lige siges at jeg nåede at komme på den gamle ordning mht solceller og har et 8250w anlæg , der lige er kommet op at kører 8) , så det hjælper da på mit strøm forbrug til jordvarmen , de gamle ejere havde et elforbrug på ca 30-35t kr og havde det meget varmt i huset
jeg er næsten igennem huset med udskiftning af alle el pærer til LED , i energi rapporten har huset en energi klasse D , så mit mål er at få forbruget ned til 15-20t , ja måske enda længere ned , hvis ikke investereing er for dyr

mvh søren

Finn DK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 09 jan 2012 20:48
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Østhimmerland
Modtaget likes: 5 gange

ny solfangere på mit vølund jordvarme anlæg

Indlæg af Finn DK » 15 apr 2013 22:07

Hej Søren

Der findes også vacuumrørfangere der kan ligge vandret. De er lavet med et u-rør der går ned og vender i vacuumrøret i stedet for den normale opbygning med heatpipe og manifold.
Se f.eks disse: http://vvfs.dk/product_info.php?cPath=24&products_id=18

Mvh, Finn
22 x 300W, 30 grader, stik syd
SMA 7000TL


pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

ny solfangere på mit vølund jordvarme anlæg

Indlæg af pso » 15 apr 2013 22:24

Benærk lige en solfanger kan IKKE holde et hus frostfrit selv hvis solen skinner hver dag hele vinteren er det ikke nok når det rigtig fryser., der skal mere til som f.eks jordvarme eller en stoker.
Du kan læse om solfanger principper her
http://www.vvfs.dk/pages.php?pid=38&cid=22

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

ny solfangere på mit vølund jordvarme anlæg

Indlæg af DBS » 16 apr 2013 19:50

Er du ikke bange for at få alt for høj temperatur ind til varmepumpen ?

Du skriver de sidder på retur fra jordkreds, så skal du altså passe på, det er ikke en normal solvarmekreds du har der !

mvh DBS

bevasts
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 apr 2013 08:08

ny solfangere på mit vølund jordvarme anlæg

Indlæg af bevasts » 17 apr 2013 07:37

Hej igen
Fanger sider på returen TIL jordkredsen ,så det er vel ok der kommer rigtig varm vand ud i jorden , er der en max temp man kun må sende ud i jorden ?

bevasts
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 apr 2013 08:08

ny solfangere på mit vølund jordvarme anlæg

Indlæg af bevasts » 17 apr 2013 07:45

Lyder som om det er de der u rør's fangere jeg skal bruge de vil være super at ligge på mit flade tag uden at jeg skal se på dem ,:-)

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

ny solfangere på mit vølund jordvarme anlæg

Indlæg af DBS » 17 apr 2013 19:07

F... også de bogstaver er så små ;)

Det eneste skulle være hvis du har sprit brine, så skal du passe på med høj temperatur, men du har nok glycol.

mvh DBS


Besvar