Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Monteringsværktøj hjulskift

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Monteringsværktøj hjulskift

Indlæg af Hjemme teori » 14 apr 2013 14:39

Brian B skrev:Hej
Jeg mener at have lært at alufælge skal spændes 10 kg eller 100 nm og stålfælg skal spændes 12 kg eller 120nm det er ikk så meget som man skulle tro mine egne bliver spændt med jysk moment med en led nøgle husk at spænd over kryds
Har osse den her men det er kun til af og på spænder og løsner altid i hånden
http://www.prishammeren.dk/shop/makita- ... -909p.html
Den er guld værd har osse en på arbejde
Det er normalt omvendt.
8-10kg for stålfælge og 12-14 kilo for alu. Alt efter model.

Hvis ikke man har en moment nøgle skal de bare have "hånd" moment.

Husk også ikke at overdrive moment - 1. fordi fælge kan ødelægges - 2. fordi når man punktere har man måske kun lorte nøglen fra bilen og den bukker bare, hvis de er spændt for hårdt.
Mvh. Sophus


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Monteringsværktøj hjulskift

Indlæg af Landlyst » 14 apr 2013 16:13

Flammen skrev: ja.. kobberfedt er meget aggressiv, og ødelægger lakken på alufælgene omkring bolthullerne. ofte opstår der korrosioner på aluèt hvor det har været i kontakt med kobberfedtet.

udover at kobberfedt er aggressiv, så indeholder det tungmetaller. alufedt er et udmærket alternativ til formålet (hjulbolte)
Æh det skal jo KUN på spidsen af bolten, altså gevinderne.... :shock: Det kommer jo slet ikke i kontakt med aluminiumet..... :great:

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Monteringsværktøj hjulskift

Indlæg af Jobak » 14 apr 2013 21:05

10-12kg for alufælge. :great: (jeg har brugt 100 nm i mange år = 10,1971621298kg og har aldrig mistet et hjul) icon_cheesygrin.gif
Jeg er også tilhænger af teleskop fætteren + en momentnøgle fra Harald Skrald eller lign.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Monteringsværktøj hjulskift

Indlæg af Ulrik » 14 apr 2013 21:11

Jobak skrev:10-12kg for alufælge. :great: (jeg har brugt 100 nm i mange år = 10,1971621298kg og har aldrig mistet et hjul) icon_cheesygrin.gif
Jeg er også tilhænger af teleskop fætteren + en momentnøgle fra Harald Skrald eller lign.
Jeg tror også det er noget i nærheden af det jeg ender med.

Tak for hjælpen til jer alle :great:
MvH Ulrik©

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Monteringsværktøj hjulskift

Indlæg af thy » 14 apr 2013 21:17

ellers må du en tur forbi frøbjerg :wink: :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Monteringsværktøj hjulskift

Indlæg af Bigfoot » 14 apr 2013 22:29

Landlyst skrev:
Æh det skal jo KUN på spidsen af bolten, altså gevinderne.... :shock: Det kommer jo slet ikke i kontakt med aluminiumet..... :great:
ah ja.... here we go again....

der hvor advarslen kom ud, omkring brugen af kobberfedt, var at nogen mente det angreb manchetterne på bremsekaliberen. Altså at man ikke burde bruge det til bremser. Sjovt nok, så har man brugt det i hvad? 40 år, uden at det nogensinde har været et problem, så kom der er en række producenter, deriblandt VW, hvor manchetterne pludselig fløj dem om ørerne, og ikke kunne holde, med en helvedes masse udskiftning af smadrede kalibre deraf. Og sørme, ja det kobberfedt der, det er synderen (slet ingen der så på om der måske var en stak indkøbschefer der mente at kinabras sikkert var ligeså godt som det vi havde brugt i 40 år til de manchetter????)

så skal jeg ellers hilse og sige, at det tog fart. For så kom bremseproducenterne og sagde "hvis du smørrer navet med kobberfedt, så kommer skiven ikke ordentlig ind på navet, og derfor bliver de skæve". Øh..... vi har sku igen gjort det i over 40 år, og uden problemer, men sørme om man ikke igen kan begynde at se, at hvis man køber de billige skiver, ja så skal jeg hilse og sige de slår sig. Og hvorfor så sige det er fedtet der er skyld i det? En sælger fortalte mig så også, at han kunne da se at med den udmelding, så solgte de flere skiver. For hver gang folk afmonterede dem, ja så skulle man jo slå dem af navet, og voila, skæve skiver. NYT IGEN!

og da hele fadæsen så også ramte producenterne af ELENDIGE alufælge, og de jammerhoveder som sælger dem i landet her, ja så mente de også, at det hersens kobberfedt, ja det er dælme så farligt, at det opløser alufælge, og ja det gør at fælgene bliver skæve og ja, man har hørt dem alle hvis man går og hjælper hos en bilforhandler.
Den bedste til dags dato, en storsælger af VW replica alufælge, leverer 9 sæt 18" alufælge til denne forhandler hvor jeg kommer og går engang imellem. De 8 af sættene bliver lagt på lager, og det ene monteres på en touran.
Efter et par dage, kommer kunden og klager over at bilen fandme ryster værre end ondt er, og det er ikke til at køre med.
Vi tester igennem, og tjekker alle de sædvanlige fejl, vi har endda fat i en lokal smed, som kommer med sit mikrometerur, for at vi kan tjekke at det ikke er nav der kører skævt (set før desværre...)
Vi finder intet. Vi sender derfor fælgene retur til dette firma som har leveret dem, for vi finder ud af at de ikke kører lige, vi har haft dem ude og trille i vores afbalanceringsapparat. Og ja, de er ikke pæne.
Nu kommer det sjove.... forhandleren ringer tilbage til os, at vi selv er skyld i at de er skæve, for vi havde smurt kobberfedt på anlægsfladen af skiven, for at centreringen ikke ville sidde fast, og så slår fælgene sig jo..... Så det var vores egen skyld. Fy ha.... kobberfedt opløser alu.
Vi tog så de 8 andre sæt ind fra lageret, og testede alle dem, alle 8 sæt var skæve... og havde aldrig været monteret. Så fik piben en lidt anden lyd, men de sælger sjovt nok ikke fælge til det værksted hvor jeg kommer og går længere....


Så hør her.... Det er pis og papir at man ikke må bruge det kobberfedt. Det er bare en historie der har taget en helvedes fart, og i bund og grund handler om at firmaerne vil skjule deres elendige kvalitet

og tilbage til emnet her, gevindet på boltene skal have lidt kobberfedt, eller alufedt eller hvad dælen i nu har lyst til at smøre det med. Det er bare for at boltene er nemmere at demontere igen, uden at skulle være rustet fast.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Monteringsværktøj hjulskift

Indlæg af Tom_AT » 14 apr 2013 22:34

Bigfoot, må man så godt bruge svinefedt? :D

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Monteringsværktøj hjulskift

Indlæg af Bigfoot » 14 apr 2013 22:36

Tom_AT skrev:Bigfoot, må man så godt bruge svinefedt? :D
ja da.... du må også skide på boltene, for at smøre gevindet.... det holder bare ikke så længe da det ikke er vandfast icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Monteringsværktøj hjulskift

Indlæg af thy » 14 apr 2013 22:38

Bigfoot skrev:
ah ja.... here we go again....

der hvor advarslen kom ud, omkring brugen af kobberfedt, var at nogen mente det angreb manchetterne på bremsekaliberen. Altså at man ikke burde bruge det til bremser. Sjovt nok, så har man brugt det i hvad? 40 år, uden at det nogensinde har været et problem, så kom der er en række producenter, deriblandt VW, hvor manchetterne pludselig fløj dem om ørerne, og ikke kunne holde, med en helvedes masse udskiftning af smadrede kalibre deraf. Og sørme, ja det kobberfedt der, det er synderen (slet ingen der så på om der måske var en stak indkøbschefer der mente at kinabras sikkert var ligeså godt som det vi havde brugt i 40 år til de manchetter????)

så skal jeg ellers hilse og sige, at det tog fart. For så kom bremseproducenterne og sagde "hvis du smørrer navet med kobberfedt, så kommer skiven ikke ordentlig ind på navet, og derfor bliver de skæve". Øh..... vi har sku igen gjort det i over 40 år, og uden problemer, men sørme om man ikke igen kan begynde at se, at hvis man køber de billige skiver, ja så skal jeg hilse og sige de slår sig. Og hvorfor så sige det er fedtet der er skyld i det? En sælger fortalte mig så også, at han kunne da se at med den udmelding, så solgte de flere skiver. For hver gang folk afmonterede dem, ja så skulle man jo slå dem af navet, og voila, skæve skiver. NYT IGEN!

og da hele fadæsen så også ramte producenterne af ELENDIGE alufælge, og de jammerhoveder som sælger dem i landet her, ja så mente de også, at det hersens kobberfedt, ja det er dælme så farligt, at det opløser alufælge, og ja det gør at fælgene bliver skæve og ja, man har hørt dem alle hvis man går og hjælper hos en bilforhandler.
Den bedste til dags dato, en storsælger af VW replica alufælge, leverer 9 sæt 18" alufælge til denne forhandler hvor jeg kommer og går engang imellem. De 8 af sættene bliver lagt på lager, og det ene monteres på en touran.
Efter et par dage, kommer kunden og klager over at bilen fandme ryster værre end ondt er, og det er ikke til at køre med.
Vi tester igennem, og tjekker alle de sædvanlige fejl, vi har endda fat i en lokal smed, som kommer med sit mikrometerur, for at vi kan tjekke at det ikke er nav der kører skævt (set før desværre...)
Vi finder intet. Vi sender derfor fælgene retur til dette firma som har leveret dem, for vi finder ud af at de ikke kører lige, vi har haft dem ude og trille i vores afbalanceringsapparat. Og ja, de er ikke pæne.
Nu kommer det sjove.... forhandleren ringer tilbage til os, at vi selv er skyld i at de er skæve, for vi havde smurt kobberfedt på anlægsfladen af skiven, for at centreringen ikke ville sidde fast, og så slår fælgene sig jo..... Så det var vores egen skyld. Fy ha.... kobberfedt opløser alu.
Vi tog så de 8 andre sæt ind fra lageret, og testede alle dem, alle 8 sæt var skæve... og havde aldrig været monteret. Så fik piben en lidt anden lyd, men de sælger sjovt nok ikke fælge til det værksted hvor jeg kommer og går længere....


Så hør her.... Det er pis og papir at man ikke må bruge det kobberfedt. Det er bare en historie der har taget en helvedes fart, og i bund og grund handler om at firmaerne vil skjule deres elendige kvalitet

og tilbage til emnet her, gevindet på boltene skal have lidt kobberfedt, eller alufedt eller hvad dælen i nu har lyst til at smøre det med. Det er bare for at boltene er nemmere at demontere igen, uden at skulle være rustet fast.
:great:

der gives alupasta rundt ved navet hvor fælgees inder ring sættes ellers kan det sætte sig mega fast på en sæsong...

der bliver lige rørt med børsten på gevind..

stadig 2013
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Monteringsværktøj hjulskift

Indlæg af Tom_AT » 14 apr 2013 22:40

Bigfoot skrev:
ja da.... du må også skide på boltene, for at smøre gevindet.... det holder bare ikke så længe da det ikke er vandfast icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Nu er du altså ulækker icon_cheesygrin.gif :P


Besvar