Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Installation af pillefyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10376
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af thy » 11 apr 2013 21:05

elpres skrev: men den starter på 2 bar og slutter på under 2, det er vel ikke så godt?
luft i vandet bliver ledt væk når vandet bliver varmet op... så nok noget luft der er kommet ud ved udluftere
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres » 15 apr 2013 10:39

nu har jeg on and off kørt med anlægget i et par dage, og har et par spørgsmål i den forbindelse:
1. det som jeg tror er sneglen i brænderen, laver hele tiden sådan en "tuk tuk" lyd, lidt ligesom en fiskekutter man kan høre i det fjerne, er det normalt?
2. når VVB kalder på varme, så giver fyret max gas (piller og blæs), og når temperaturen er nået og VVB prio kittet lukker af igen, så bliver fyret meget varmt (fordi der nu ikke er noget det kalder på SÅ meget varme), og den går så i "STOP TEMP", er det normalt? kan man undgå det?
3. min ekspansionsbeholder bliver ikke ret varm, jeg har prøvet ganske let at banke på den og det virker ikke som om der er noget vand i den? der er dog ikke problemer med for højt tryk, det ligger imellem 1.8 - 2.3 bar. Hvad kan jeg undersøge for at blive sikker på at den virker efter hensigten?
4. når anlægget er slukket, så kører min pumpe på gulvvarme shunten alligevel, kan den tage skade af det? bør jeg slukke den også?

tak for alle de gode svar jeg ved i vil komme med! :great:
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Installation af pillefyr

Indlæg af Hjemme teori » 15 apr 2013 10:59

elpres skrev:nu har jeg on and off kørt med anlægget i et par dage, og har et par spørgsmål i den forbindelse:
1. det som jeg tror er sneglen i brænderen, laver hele tiden sådan en "tuk tuk" lyd, lidt ligesom en fiskekutter man kan høre i det fjerne, er det normalt?
2. når VVB kalder på varme, så giver fyret max gas (piller og blæs), og når temperaturen er nået og VVB prio kittet lukker af igen, så bliver fyret meget varmt (fordi der nu ikke er noget det kalder på SÅ meget varme), og den går så i "STOP TEMP", er det normalt? kan man undgå det?
3. min ekspansionsbeholder bliver ikke ret varm, jeg har prøvet ganske let at banke på den og det virker ikke som om der er noget vand i den? der er dog ikke problemer med for højt tryk, det ligger imellem 1.8 - 2.3 bar. Hvad kan jeg undersøge for at blive sikker på at den virker efter hensigten?
4. når anlægget er slukket, så kører min pumpe på gulvvarme shunten alligevel, kan den tage skade af det? bør jeg slukke den også?

tak for alle de gode svar jeg ved i vil komme med! :great:
1. Tuk tuk lyden er OK, det er måden blæseren reguleres!

2. Dette kan justeres væk - ved at ændre på en eller flere af følgende parametre i fyret.
Kedel diff over (sættes til 15)
kedel temperaturen justeres lidt op (herunder evt. også returen - maks 15 grader i forskel på frem og retur)
Justere lidt på PI
evt. sænke temp på VVB en lille smule (helst ikke under 55gr, pga. legionella)
Sætte max på VVB under autoberegning lidt ned (feks. 75%)

3. Når den svinger som du skriver, virker den. Hvis ikke den virker, vil den over tid falde til 0 bar. Hvis en ekspansions beholder bliver varm kan det betragtes som en uheldig placering, da den hermed vil slides mere, end hvis den ikke oplever temperatur skift.

4. Ved jeg ikke noget om, men kan jeg overhovedet ikke forestille mig.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres » 15 apr 2013 11:34

Hjemme teori skrev:
1. Tuk tuk lyden er OK, det er måden blæseren reguleres!

2. Dette kan justeres væk - ved at ændre på en eller flere af følgende parametre i fyret.
Kedel diff over (sættes til 15)
kedel temperaturen justeres lidt op (herunder evt. også returen - maks 15 grader i forskel på frem og retur)
Justere lidt på PI
evt. sænke temp på VVB en lille smule (helst ikke under 55gr, pga. legionella)
Sætte max på VVB under autoberegning lidt ned (feks. 75%)

3. Når den svinger som du skriver, virker den. Hvis ikke den virker, vil den over tid falde til 0 bar. Hvis en ekspansions beholder bliver varm kan det betragtes som en uheldig placering, da den hermed vil slides mere, end hvis den ikke oplever temperatur skift.

4. Ved jeg ikke noget om, men kan jeg overhovedet ikke forestille mig.
Tak for dit gode svar, jeg vil rode lidt med indstillingerne når jeg kommer hjem, tror måske at jeg vælger at sætte max på VVB opvarmningen ned til 75% som du foreslår.
:great:
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Installation af pillefyr

Indlæg af Hjemme teori » 15 apr 2013 12:41

Kedel diff, kan du uden problemer også sætte til 15, hvis den ikke allerede er det. (det, altså medmindre man har en kedel temp på >75)
Mvh. Sophus


Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres » 15 apr 2013 13:20

Hjemme teori skrev:Kedel diff, kan du uden problemer også sætte til 15, hvis den ikke allerede er det. (det, altså medmindre man har en kedel temp på >75)
ok, det kigger jeg lige på, mener den står til 65 nu.

Nu ved jeg godt at behovet er forskelligt, men hvad gør i andre mht start og stop af jeres fyr? kører jeres fyr bare derud af og sørger for at temperaturene altid er som de skal være?, eller bruger i den her "start op" funktionalitet som styringen tilbyder?
Grunden til at jeg spørger er at jeg syntes det virker lidt overdrevet at fyret skal køre om natten, for at holde gulvvarme temperaturen oppe, kunne man ikke bare starte fyret f.eks kl 04:00 så der var varmt vand til morgenbadet (hvis man gør sån noget) og så varme gulvet et par timer og så slukke igen og så igen starte op før man kommer hjem fra arbejde? Er det noget skidt at kedlen står og bliver kold ind imellem?
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Installation af pillefyr

Indlæg af Hjemme teori » 15 apr 2013 13:30

Hvis kedlen står til 65 og dit varme vand står til 55 så skulle det være rigeligt at sætte kedel diff til 15 for at undgå de utilsigtede stop. Så behøves du ikke pille ved max ydelsen, med mindre det kører uhensigtsmæssigt (altså at fyret yder væsentligt mere en VVB kan aftage).

Mit har kørt uafbrudt siden oktober.
I går søndag, satte jeg så ur til, så det slukker 2 timer om natten og 3 timer om eftermiddagen.
Jeg regner med at slukke for "kedlen" i første halvdel af maj og så køre "VVB" 3 gange om dagen hele sommeren.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Installation af pillefyr

Indlæg af Hjemme teori » 15 apr 2013 13:36

Vedr. kedeldiff skal man nok også huske på om man har pex med en max temp på 80, for så er en diff på 15 maks med en kedel temperatur på 65.

Så vidt jeg husker er din installation i galvaniserede rør og så er det ikke et problem.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres » 15 apr 2013 13:53

Hjemme teori skrev:Vedr. kedeldiff skal man nok også huske på om man har pex med en max temp på 80, for så er en diff på 15 maks med en kedel temperatur på 65.

Så vidt jeg husker er din installation i galvaniserede rør og så er det ikke et problem.
fremløbet går over i et par blå/grå pex agtige rør til gulvvarmeshunten, jeg kan ikke lige huske hvad denne type rør nøjagtigt hedder, men de skal jo ihvertfald kunne tåle den max temp man kan risikere, det kan jeg godt se.

man kan se de blå/grå pex rør nederst i billedet.
Billede
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob

Brugeravatar
elpres
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1008
Tilmeldt: 21 sep 2012 20:09
Mit fyr: Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio
Areal: 180m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Dagligt forbrug: 18 kg
Geografisk sted: Roskilde
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Installation af pillefyr

Indlæg af elpres » 17 apr 2013 08:41

jeg syntes ikke helt jeg kan gennemskue det her med automatisk tidsstyring af VVB.
Hvis man klikker ind i menuen til det her VVB tidssyring ( kan ikke huske den nøjagtige navngivning) så kan man vælge periode ON eller OFF eller man kan vælge at indstille noget tid, og så er der også et par perioder man kan indstille. Kan i lige give mig et par hints til hvad det er jeg skal gøre hvis jeg vil ha at der er varmt vand kl 6?
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob


Besvar