Hjælp til R-15 Benekov "Linux" styring genstarter periodisk

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
tborowiec
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 83
Tilmeldt: 05 okt 2010 21:08
Mit fyr: R-15
Areal: 350kvm
Brændsel: korn-træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Dagligt forbrug: 20-60kg
Geografisk sted: præstø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Hjælp til R-15 Benekov "Linux" styring genstarter periodisk

Indlæg af tborowiec »

Hej Alle
Jeg prøver at oprette en tråd om hjælp til et problem jeg har fået.

Mit fyr gentarter stadig periodisk ( der kan gå mellem 2 til 6 timer imellem) og starter ikke op igen, så det resulterer i at jeg hver gang manuel skal trykke start. ( og optænde igen når det når at gå ud) :(
Dette er bare ikke sjov når man vågner om natten eller kommer hjem og skidtet er gået i stå.

Jeg kan ikke gennemskue hvad der er sket, men styring må vel havet taget skadet efter at den blev slukket iforbindelse med et strømsvigt.

Fyret kan køre lige så fint og pludselig kan man se i displayet at det bliver genstartet, som om at jeg tager strømmen til fyret og sætter det til igen.

Andre som har oplevet noget ligende eller har et forslag til hvad jeg kan gøre?

Hvor kan man købe et display med Linux styring ?? Karsten (Jylland) eksisterer jo desværre ikke længere :(`

vh Thomas

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 577
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Blevet takket: 61 gange

Hjælp til R-15 Benekov "Linux" styring genstarter periodisk

Indlæg af mgmone »

Hej Thomas
Læs din pb. jeg har fronte fra Siga styringer der er afmonterert pga fejl i slave boksen, jeg kan sende dig et par stykker UB,
skal jeg sende idag så du har dem før weekend skal jeg bruge din adresse inden kl 1645.

Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk
tborowiec
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 83
Tilmeldt: 05 okt 2010 21:08
Mit fyr: R-15
Areal: 350kvm
Brændsel: korn-træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Dagligt forbrug: 20-60kg
Geografisk sted: præstø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Hjælp til R-15 Benekov "Linux" styring genstarter periodisk

Indlæg af tborowiec »

Tusinde tak Karsten
Jeg har sendt dig en pb
Vh Thomas
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 577
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Blevet takket: 61 gange

Hjælp til R-15 Benekov "Linux" styring genstarter periodisk

Indlæg af mgmone »

Takker
Har været på posthuset og afleveret pakken, god weekend.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk
tborowiec
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 83
Tilmeldt: 05 okt 2010 21:08
Mit fyr: R-15
Areal: 350kvm
Brændsel: korn-træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Dagligt forbrug: 20-60kg
Geografisk sted: præstø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Hjælp til R-15 Benekov "Linux" styring genstarter periodisk

Indlæg af tborowiec »

Tusinde tusinde tak Karsten ! Jeg er dybt taknemmelig for din hjælp!
Rigtig god weekend til dig.
Vh Thomas

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 577
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Blevet takket: 61 gange

Hjælp til R-15 Benekov "Linux" styring genstarter periodisk

Indlæg af mgmone »

Rolig nu, lad os nu se om det hjælper før vi jubler, det kan også være kabel forbindelsen eller grund soft ware i slave boksen der leger med vores tålmodighed.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk
tborowiec
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 83
Tilmeldt: 05 okt 2010 21:08
Mit fyr: R-15
Areal: 350kvm
Brændsel: korn-træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Dagligt forbrug: 20-60kg
Geografisk sted: præstø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Hjælp til R-15 Benekov "Linux" styring genstarter periodisk

Indlæg af tborowiec »

Hej Karsten
Tusinde tak for det tilsendte. Jeg har nu prøvet dem men de virker desværre ikke. Der er fejl på dem. Men pyt jeg har fundet årsagen på hvorfor at den periodisk genstarter.

Jeg prøvede at sætte det SD kort som sad i et at dine display. Dette hjalp på problemet. Den har kørt perfekt lige siden. og det er ca 14 dage siden.

Spørgsmålet er nu..... Det virker som om at mit SD kort er fyldt op. Hvad skal det formateres som. ??

Når jeg sætter det i en windows maskine siger den ukendt format og at den skal formateres: enten som Fat, FAT32 eller NTFS
Men hvad benytter Linux ?? Jeg prøvede for sjov at formatere som almindelig FAT men fejlen kom efter et par dage.

Måske er SD kortet bare defekt.?

Lad mig høre om jeres erfaring.

vh Thomas
Brugeravatar
Bjørn
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 81
Tilmeldt: 22 jan 2007 13:14
Mit fyr: Benekov R15 m/Linux
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: CA 25
Årligt forbrug: 6 T
Geografisk sted: Havdrup
Kontakt:

Hjælp til R-15 Benekov "Linux" styring genstarter periodisk

Indlæg af Bjørn »

Jeg bøvlet meget med det samme en fredag eftermiddag her på det koldeste i vinter, og til langt på nat.
Fyret stod og kørte som om der var ild, men snegl og blæser var stoppet.
Forsøgte flere gange at pille SD-kortet ud og sætte det i igen, uden at det hjalp.
Havde haft en del episoder hvor fyret bare var stoppet på samme måde, faktisk siden styringen var ny, den gang hjalp det med en del gange genstart, nu var det dødt.
Hver gang jeg forsøgte at lægge en verdi ind, genstartede styringen af sig selv.

Troede så kortet måtte være fyldt op, defekt, eller forbindelserne hvor kortet var sat i, da låsemekanismen virkede lidt slap i det.
Så fandt jeg en stak nye SD-kort fra kamera og en Wii, men de samme problemer.

Kortet bliver automatisk formateret til Linux når man setter det i og slutter strøm til, hvis det i forvejen er tomt.Hvis kortet er større end 2 GB, tager det noget tid inden displayet kommer op.
Nå, men fik det ikke til at fungere. Så tog jeg det oprindelige kort og sat i mit kamera og formaterede det der.
Men samme problemer.

Så var rå dyr gode. Jeg adskilte så meget jeg kunne af styrekortet, og renset det med kontaktrens og trykluft.
I den brede fladkabel som går mellem print og displaydel var der noget kontaktfedt som var rimelig flydende. Jeg har en mistanke om at det var her problemet lå. Det hele blev ihvertfald renset rent og samlet.
I med det nu ny-formaterede originale SD kort (som jeg nok ikke skulle ha formateret!), på med strøm, og så kom displayet op.
La ind den seneste software, og så kunne jeg gen-programmere mine tal.

Siden har det kørt, men har heller ikke haft mod eller lyst til at pille mere med det.
Jeg mistet dog det danske sprog (lå nok på SD-kortet inden formatering), og mit display er ikke særlig læseligt mere, det reagerer ikke på om man skruer op eller ned for lysstyrken.

For poxxx da, det er bare et dejligt fyr når det kører, med minimalt normalt vedligeholds-behov.
Til gengæld, når det så driller, er det meget tæt på at ryge på lossepladsen :evil:
Vi skal nok regne med at når styringen igen trekker de sidste krampetrækninger, skal der enten konverteres til TM styring, eller helt nyt fyr.

Linux styringen var smart da den kom, men den mangler en del funktioner, og blev nok aldrig ferdigudviklet.
Og så mangler den i den grad noget ordentlig dokumentation, især over nørd-parametrene.
Den lever til tider sit eget liv, totalt anarkistisk over for ønskede O2-værdier, og hvad man ellers forsøger at juster den til.
Dog styrer det meget fint efter den ønskede temperatur, men indvendig kan det blive godt sodet til.
Mvh. Bjørn
tborowiec
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 83
Tilmeldt: 05 okt 2010 21:08
Mit fyr: R-15
Areal: 350kvm
Brændsel: korn-træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Dagligt forbrug: 20-60kg
Geografisk sted: præstø
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Hjælp til R-15 Benekov "Linux" styring genstarter periodisk

Indlæg af tborowiec »

Hej Bjørn
Præcis sammen problemer som jeg ;)

Tør sku heller ikke pille mere ved det SD kort, men nu ved jeg da hvor jeg skal lede hvis fejlen opåstår igen.

Ja du ret i at hvis det fejler fuldstændig er man nok nød til at konverterer til TM styringen plus en ny blæser.
En pris på omkring 10.000kr Dette var absolut ikke noget jeg havde regnet med da jeg købte fyret. Så det håber jeg ikke at jeg kommer ud i.
For må da indrømme at det kører skide godt ellers. Minimal rensning.

Dokumentation på Nørd indstillingerne ville være dejlig. Men dem får vi nok heller alrdig. De forskellige settings giver overhoved ingen mening for mit vedkommende :O)

Det med kontrasten og sprog indstillinger kan jeg nok hjælpe dig med.

Tryk den røde knap nede (stop) imens at du drejer på drejehjulet. Det kan være lidt tricky men det er sådan at du stiler din kontrast i displayet.

sprog ændres vist nok under Generel opsætning (to hurtige tryk på drejehjul) ( i den Menu hvor blæsegrafen findes) Der finder du sprogindstillinger. Vælg da dansk istedet for engelsk,.

Held og lykke.

vh Thomas

ps. tak for svar. Det kunne jeg bruge :great:
mgmone
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 577
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Blevet takket: 61 gange

Hjælp til R-15 Benekov "Linux" styring genstarter periodisk

Indlæg af mgmone »

Hej Thomas
Godt at høre at du fik den til at køre, jeg har software til TM der gør at du kan anvende blæseren fra Siga styringen, så hvis udskiftning kan gøres ved lejlighed er prisen 5-6 kilo all in
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Besvar