Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stoker eller Pillefyr

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Solcellen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 06 apr 2013 07:45
Mit fyr: Scotte 16 KW med V. 10 Styring
Areal: 210
Brændsel: Trøpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 27
Årligt forbrug: ?

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af Solcellen » 10 apr 2013 08:51

Overvejer at udskifte vores fastbrændsel (Vigas 25) med Pille/Stoker, men er meget i tvivl om hvad jeg skal vælge til et hus på ca. 200 m2 + delopvarmet værksted på 50 m2.

Priside 25 - 40000 alt. inkl.

Har set et Ekoheat 900 i drift, virker tilsyneladende som et fornuftigt valg (skal nok være 1500 udgaven), men kan forstå at der har været en del "børnesygdomme" og at det er meget lidt erfaring man har med fyret.

Men kom frisk med nogle ideer/bud på hvad der måtte være interessant i forhold til opvarmning hos mig.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af triumph » 10 apr 2013 09:06

scotte og mgm ville være oplagte bud.
Scotten er det mest solgte og har været på markedet i mere end 10 år (tror jeg nok) så her er børnesygdommende udrydet.
mgm minder om ecoheat. Men her på sitet er der ikke nogen der har skrevet om fejl/børnesygdomme på mgm.
scotten er ca 5000 billiger, tilgændgæld kræver ven en lille smule mere rengøring.
Mgm har et lille magasin. (den eneste fejl man læser om, er at mgm kører tør for piller icon_cheesygrin.gif )
Vølund har også kommet med et nyt fyr (6 til 20 kw) der kunne være intressant for dig.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af Ugelvig » 10 apr 2013 10:00

Som Triumph er inde på, kommer du ikke uden om Scotte, den er meget rost her på siden. MGM er også rost og ser ud til, at være et godt fyr (har ikke set den "live").

Vølund Pellux 100 med PB 20 brænder, er et RIGTIG godt bud. Det bliver rost meget højt, også her på siden. Jeg har selv en Iwabo brænder, der er nøjagtig den samme som PB 20, bare med anden farve.

Ellers er der Baxi TPK, der også har været med siden "Ruderkonge var knægt".

Atmos DxxP kedlerne med en Atmos brænder, er også et godt bud. Atmos er en dejlig nem kedel, der bare fungere uden problemer. Min ligger med en røgtemp. på mellem 70 - 90 grader C, alt efter last og renholdelse af kedlen.

Er du i nærheden af Sønderjylland, skal du være velkommen forbi og kigge på en Iwabo brænder og Atmos kedel. Ikke en gængs opsætning i DK, men meget brugt i blandt andet i Sverige.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af J-B » 10 apr 2013 17:38

Hej og velkommen til.
Ekoheat har en del tilfredse brugere herinde, men der er meget tavshed omking det.
Du bør læse denne tråd viewtopic.php?f=203&t=17330 der er artiklen fra Ekstrabladet i og der er ikke rigtig været noget nyt på ekopowers hjemmeside siden, udover man kan hente CE erklæring fra producenten (Domusa i spanien).
Hvis du udfylder din profil med hvor du er fra i landet, så er der nok en del forskellige fyrrum i nabolaget du kan se med diverse anlæg.
Min anbefaling vil være en Scotte/Woody på 16kw. men prøv også at se de andre som Pellux, Iwabo, Mgm osv.
Biomax 16 kan jeg ikke anbefale, fyret er ok, men træls at rense, dyrt i sliddele og service fra forhandlerkæden er så godt som ikke eksisterende.

Solcellen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 06 apr 2013 07:45
Mit fyr: Scotte 16 KW med V. 10 Styring
Areal: 210
Brændsel: Trøpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 27
Årligt forbrug: ?

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af Solcellen » 11 apr 2013 08:57

Jeg kan umiddelbart se/læse at det er Scotte der måske er det bedste bud i forhold til min løsning, i forhold til udfyldelse af profil så skal jeg lige have fundet ud af hvordan ;-)
Mit spørgsmål går også lidt på forskel/fordele/ulemper med henholdsvis Stoker-/pillefyr??
Er der nogle bestemte regler/anbefalinger i forhold til skorstensdimension?


Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af Smut 25 » 11 apr 2013 09:07

vil også anbefale scotten jeg er meget tilfreds med min

oppe over dit første indlæg står der brugerkontrolpanel tror jeg det hedder der kan du indstille
din profil

og forørigt velkommen til

pendec

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af pendec » 11 apr 2013 10:05

Solcellen skrev:Mit spørgsmål går også lidt på forskel/fordele/ulemper med henholdsvis Stoker-/pillefyr??
omkring stoker vs nedfalds løsninger;
havde oprindelig stoker og her var der en del ukontrollerbare elementer for mig,
- tilbagebrand pga dårlig styring nok. forårsaget vand udløsning og rør fyldt med vand lignede en gang lurt.
- rensning når man så havde de uheld, utrolig besværligt da pillerne udvidede sig.
desværre fik jeg aldrig kontrollen, og dertil en masse besvær så pillebrænder var lykkens pamfilius da den kom ind i huset.

min bio18 var perfekt , aldrig så besværlig, kørte meget mere stabilt, og skulle den stoppe, så har det været enkelt at få igang igen.

personligt ville jeg gå efter pillebrænder, stoker er nok mest for dem med alternative brændsel behov som flis osv..

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af KristianVilhelm » 11 apr 2013 13:13

Solcellen skrev:Jeg kan umiddelbart se/læse at det er Scotte der måske er det bedste bud i forhold til min løsning, i forhold til udfyldelse af profil så skal jeg lige have fundet ud af hvordan ;-)
Mit spørgsmål går også lidt på forskel/fordele/ulemper med henholdsvis Stoker-/pillefyr??
Er der nogle bestemte regler/anbefalinger i forhold til skorstensdimension?
Kan uden nogen som helst tvivl sige, køb dig et pillefyr. Medmindre du er indstillet på at skrue voldsomt op for dit bugdet til et rigtigt stokerfyr, og ikke et pillefyr klædt ud som stoker.

Et rigtigt stokerfyr indeholder omrøre, og et kæmpe magasin, modsat et pillefyr. Der er mange der har meninger omkring stokerfyr, og det er meget problematisk at fyre med flis, det er det ganske sikkert også hvis det forgår i en baxi eller lign.
Mit stokerfyr kan fyre med flis op til 6-8cm, det sker engang imellem der kommer en længere stikker med gennem flishuggeren, og så går fyret i stå. For mit vedkommende sker det ca. hver 14 dag. Når det sker kommer får jeg kigget til fyret, ellers passer det sådanne set bare sig selv.

Fordele: En klar fordel er jo at man kan fyre så godt som gratis hvis man har adgang til: Masser af plads, træ i den rigtige størrelse, samt udstyr til håndtering, flishugger, minilæsser osv. - Man kan jo altid diskutere tilbagebetalingstid, medmindre man som mig bare elsker legetøj.

Ulemper: Det er dyrt som en i helved, skal du have et stokerfyr der kan fyre med det meste, og en stor bekvemlighedsfaktor, så du nok på den anden side af 100.000, og så er der alt det andet udstyr ved siden af, du skal ud og leje eller købe. Samt et stort rum til opbevaring.

Som jeg ser det kan det kun betale sig med et stokerfyr hvis man har godt med plads, og evt. adgang til nogle maskiner/flishugger. Absolut ikke anbefalingsværdigt til villahaven.

Brugeravatar
KristianVilhelm
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 480
Tilmeldt: 07 jun 2011 21:44
Mit fyr: Benekov S25
Areal: 120
Brændsel: Flis
Årligt forbrug: Ca. 50m3
Geografisk sted: Nordvestsj (Odsherred)
Modtaget likes: 4 gange

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af KristianVilhelm » 11 apr 2013 13:20

PS.

Ang. Skorsten, så ring og spørg din skorstensfejer når du har valgt et fyr, umidlbart tror jeg ikke det har den store indflydelse om du vælger det ene eller det andet.

De elsker at være med på råd fra starten. :great:

Solcellen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 06 apr 2013 07:45
Mit fyr: Scotte 16 KW med V. 10 Styring
Areal: 210
Brændsel: Trøpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 27
Årligt forbrug: ?

Stoker eller Pillefyr

Indlæg af Solcellen » 11 apr 2013 13:33

Vedr. skorsten:
Jeg spørger da jeg har hørt at min diameter i skorsten muligvis er for stor, kan det være rigtigt, ønsker jo ikke at "fore" den hvis det ikke er nødvendigt, ved skorstenfejer kan klare opgaven med foring!


Besvar