Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaing med Scottepillefyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
jogi23
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05 apr 2013 12:09

Erfaing med Scottepillefyr

Indlæg af jogi23 » 05 apr 2013 12:21

Hej.
Jeg står nu og skal til at investere i et pillefyr, og alle sælger siger jo at deres er det bedste derfor faldt jeg over dette forum og beder jer nu om lidt hjælp.Jeg fik et tilbud på jøma vulcanus, som ser meget stærk og tilforladeligt ud, kan fyre med alt , men jeg ville kun fyr med træpiller og fandt så på nettet en scotte 16kw.Men jo mere man læser om de forskellige pillefyr , jo mere fortvivlet blir man.Så er det jeg spørger her, med erfaring på scotten med semirens, hvordan de kører, vedligehold osv. og holder de.
På forhånd Tak
Ps. Skulle der være en her idet sønderjydske som man kan se.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Erfaing med Scottepillefyr

Indlæg af triumph » 05 apr 2013 12:29

du gør ihvertfald ikke noget forkert ved at købe en scotte. Det er vel det mest solgte pillefyr overhovedet, det er pålideligt og enkelt.
Det er nemt at få råd og vejledning, f.eks her, hvis man får problemer.
Dermed ikke sagt at der ikke er andre pillefyr der er ligeså gode. Jeg kan jo bare udtale mig om det jeg kender

xkfc

Erfaing med Scottepillefyr

Indlæg af xkfc » 05 apr 2013 12:43

Jeg er sikker på at der findes rigtig mange gode pillefyr, og det er helt sikkert en jungle at finde rundt i.

Det er jo altid et spørgsmål om pris og kvalitet, de følges jo gerne. Et Scotte anlæg er ganske vist billigt, men det blev alligevel mit valg da stokeren skulle udskiftes.
Jeg har aldrig fortrudt mit valg.

Der er dog en ting du skal gøre dig klart, alle pillefyrene er lidt optimistiske i reklamerne. Pillefyr er automatiserede fastbrændselsanlæg og der altså lidt arbejde ved det, men arbejdet belønnes jo med billig varme :great:

Du er hjertelig velkommen til at komme forbi, det er ganske vist ikke helt samme model som sælges i dag, men systemet er helt det samme.

Hilsen Kenneth

jogi23
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05 apr 2013 12:09

Erfaing med Scottepillefyr

Indlæg af jogi23 » 05 apr 2013 12:59

Hej.
Tak begge to for de hurtige svar.Jo jeg ved godt der lidt arbejde med pillefyr, fyrer idag kun med koks i en antik C-kedel hvis virkningsgrad vi ikke skriver om.
Men jeg tænkte bare , at hvis begge pillefyr (Jøma eller scotten) kun skal fyre med piller, virkningsgraden er den samme, så kan man jo købe en del piller for diff.
Jeg vil gerne tage imod dit tilbud om at se den i drift Kenneth og undskyld man ikke selv har sat navn under.
mvh.
John.
Du kan kontakte mig på tlf. 24260456

xkfc

Erfaing med Scottepillefyr

Indlæg af xkfc » 05 apr 2013 13:54

Jeg er hjemme fra 17:30 i dag, og derefter kender jeg weekendens program, men jeg er hjemme det meste af weekenden, og næste uge, man, tir, ons. Derefter står der lige 14 dages arbejde på programmet.
Men mon ikke vi kunne få det til at passe :great:

Jeg kiggede lige på Jøma kedlen, den har et par upraktiske detaljer. Der må ligge en masse aske på de vandrette røgvendere, og så mangler der det direkte kig til brænderen. Du er helt med på hvad jeg mener når du har set det.


fyrkat
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 72
Tilmeldt: 09 okt 2012 19:31
Mit fyr: Atmos DC32 Vøllund pillux 100
Areal: 175
Brændsel: Mest gran
Fremviser gerne i postnummer: 6261
Geografisk sted: Bredebro
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 8 gange

Erfaing med Scottepillefyr

Indlæg af fyrkat » 05 apr 2013 15:47

Du er meget velkommen til at se mit Pillux 100 pillefyr.

jogi23
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05 apr 2013 12:09

Erfaing med Scottepillefyr

Indlæg af jogi23 » 06 apr 2013 07:40

Hej Kenneth.
Min weekend er booket op, men mandag eller tirsdag ville passe fint.
Og til fyrkat det vil jeg gerne.
John

xkfc

Erfaing med Scottepillefyr

Indlæg af xkfc » 06 apr 2013 12:54

jogi23 skrev:Hej Kenneth.
Min weekend er booket op, men mandag eller tirsdag ville passe fint.
Og til fyrkat det vil jeg gerne.
John
Mandag er jeg hjemme hele dagen, men har et møde kl.19
Tirsdag og onsdag er jeg hjemme hele dagen.
Hvis du afsætter en ½ time, kan vi prøve at slukke, rense og tænde op igen :great:

Mit nr. 40173530

Hilsen Kenneth

fyrkat
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 72
Tilmeldt: 09 okt 2012 19:31
Mit fyr: Atmos DC32 Vøllund pillux 100
Areal: 175
Brændsel: Mest gran
Fremviser gerne i postnummer: 6261
Geografisk sted: Bredebro
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 8 gange

Erfaing med Scottepillefyr

Indlæg af fyrkat » 06 apr 2013 14:44

jogi23 skrev:Hej Kenneth.
Min weekend er booket op, men mandag eller tirsdag ville passe fint.
Og til fyrkat det vil jeg gerne.
John
Jeg kan træffes på 27630775
Hilsen Kjeld

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Erfaing med Scottepillefyr

Indlæg af Ugelvig » 06 apr 2013 15:07

Du er også velkommen forbi mig, hvis du vil se en Atmos/Iwabo træpilleløsning.

Jeg syntes ikke du kan sammenligne Jøma Vulcanus med hverken Scotte/Woody, Vølund Pellux, Atmos eller Iwabo. Dette siger jeg ikke for at gøre mig specielt uvenner med Jøma, men jeg har nogen erfaring med Jøma brænderen, og den kan altså ikke det samme som NBE eller Iwabo/Nibe/Vølund.

Ligeledes er Jøma en stoker (kan brænde korn, flis og træpiller), hvor de andre KUN kan brænde træpiller. Et decideret træpillefyr er ofte mere økonomisk end et stokerfyr (undskyld).

Jeg ville få afklaret, hvad du ønsker - Stoker eller træpillefyr! Herefter findes der en håndfuld af hver slags du skal kigge på. Af træpillefyr har jeg ikke taget højde for de "high class" træpillefyr som f.eks. BioWin, BioHeat m.fl. som er kompakte enheder, der mest af alt minder om moderne gasfyr.

Jeg valgte selv en løsning med en kedel af kendt høj kvalitet (Atmos, Europas største producent) og en brænder fra en svensk producent (Iwabo), der har været med siden 80'erne. I dag er Iwabo ejet af Metro Therm, der er ejet af Nibe Gruppen, der blandt andet også tæller Vølund. Jeg har ikke fortrudt dette valg. Skulle jeg gøre det om i dag, ville jeg smide en lille akku. på også.

Men kom rundt og se noget forskelligt. Der er så mange forskellige måder, at sætte dette sammen på, at du vil blive enormt forvirret inden du finder lige netop din personlige jorddybde (læs: din optimale installation) ;)
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Besvar