Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af Bjarne B. »

Ugelvig skrev:Ok, det vil sige, at en 1.500 l akku, i følge de teoretiske beregninger, ville kunne være for lille, hvis huset ikke aftager noget og kedlen er læsset godt til. De 1.500 l, vil kunne opvarmes 45 grader på ca. 3 timer med 25 kW. Det er teori, jeg ved det...
Hvis vi siger at temperaturen i tanken er ca 20 grader om morgenen, og den kan hæves 45 grader på en opfyring i en 25 kw, ender vi på 65 grader. Det er lige i underkanten, når der samtidig er et hus, der kalder på varme, så dermed må en 32kw være mere passende, eller..?

levi

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af levi »

Bjarne B. skrev:
Hvis vi siger at temperaturen i tanken er ca 20 grader om morgenen, og den kan hæves 45 grader på en opfyring i en 25 kw, ender vi på 65 grader. Det er lige i underkanten, når der samtidig er et hus, der kalder på varme, så dermed må en 32kw være mere passende, eller..?
Du kan godt vælge en 32 kw kedel, - men du skal lære hvordan du fyrer i den alt efter hvor koldt det er udenfor.... Og alt efter hvor meget forbrug du har i huset..
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af Bjarne B. »

levi skrev:
Du kan godt vælge en 32 kw kedel, - men du skal lære hvordan du fyrer i den alt efter hvor koldt det er udenfor.... Og alt efter hvor meget forbrug du har i huset..
Jo jo det er klart, men mit udgangspunkt var jo også, om jeg kunne nøjes med en fyring pr opvarmning af tanken. Altså at jeg ikke skal være hjemme for at fylde på igen. Min kammerats dc 18 er omkring 5 timer om at varme 1200 liter op, og det har jeg slet ikke tålmodighed til. (den skal jo fyldes flere gange)
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af Tom_AT »

Sådan er det generelt med brændefyring. Der skal en eller to opfyldninger til. Det kan selvfølgelig undgås hvis du køber en 1200 liter akkumuleringstank til en 50-60 kw kedel. Men det vil jo være lidt hul i hovedet.
Er du ikke indstillet på at skulle genopfylde, så køb hellere et stokerfyr og få brændet Fliset.
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af abn »

Her hos mig skal fyret fyldes op 2 gange for at tanken bliver varm. Men selvfølgelig kun når huset aftager varme samtiddigt. Atmos 32 og 1500 liter vand i tanken
Mvh Anders

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af Bjarne B. »

Tom_AT skrev:Sådan er det generelt med brændefyring. Der skal en eller to opfyldninger til. Det kan selvfølgelig undgås hvis du køber en 1200 liter akkumuleringstank til en 50-60 kw kedel. Men det vil jo være lidt hul i hovedet.
Er du ikke indstillet på at skulle genopfylde, så køb hellere et stokerfyr og få brændet Fliset.

Nu må i lige have mig undskyldt, hvis i mener, at jeg kværulere :oops: , men... Hvorfor er det så godt at skulle fyre flere gange, hvis man kan nøjes med en? Drømmen var jo, at jeg bare kan sætte ild på dyret og så kører hjemmefra :great:
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af Hjemme teori »

Hej Bjarne
Grunden til at det ikke falder i god jord er at de fleste hellere vil fylde på flere gange, sjældnere. Altså stor Akku og hertil passende fyr.

Den ene grund, tror jeg, er at opstarten er den "mest" besværlige. Der skal tændes op og når den er varm nok sættes over på underfyring. Jeg tror ikke det er smid i og glem.
Den anden er unødigt tab. Indtil kedlen er ordentlig varm, brænder den ikke rent. og når den stopper kan kedlen ikke tømmes helt, så kedelvandets temperatur går til "spilde" i fyrrummet. Desuden har den vist godt af lige at blive masseret sidst i brændeforløbet for at brænde det sidste træ af med høj udnyttelse (underfyring).

Men hvis din kammerat har en, kan du så ikke følge hans fyring tæt en dag, så du kan se hvordan den præscist opfører sig og om den så vil kunne brænde hensigtmæssigt med en fyring, uden tingel tangel.

Dit dilemma er jo pladsen til Akku'en. Og når folk skriver som de gør er de jo af erfaring og ikke ond vilje. Rigtig mange har købt "for lidt" akku og har så for deres egen komfort valgt at udvide. Hvis din metode var så nem og hensigtsmæssig, ville disse folk jo ikke vælge at udvide akku, men bare køre med lille akku.

Så før du vælger din løsning som jeg altså mener burde kunne virke, ville jeg kva andres erfaringer gå i tænkeboks, for hvordan du kunne få en større akku, hvis du meget gerne vil fyre med brænde.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af svæver »

Bjarne B. skrev:

Nu må i lige have mig undskyldt, hvis i mener, at jeg kværulere :oops: , men... Hvorfor er det så godt at skulle fyre flere gange, hvis man kan nøjes med en? Drømmen var jo, at jeg bare kan sætte ild på dyret og så kører hjemmefra :great:
Jeg har selv 1500 liter akku( og vil gerne op på det dobbelte, så kan jeg nøjes med at fyre om aftenen) og en 32Kw Atmos, jeg tør kun lave een fyring selv i vinters hvor huset tager fra.

En 50 Kw Atmos og 1200 liter er at inbyde til problemer,akkuen kan ikke rumme varmen fra en fuld fyrfuld, og skulle sjusse sig til hvor meget der kan fyres er noget ged.
Og dit hus bruger nok lidt mere varme end der kan være i en 1200 liters akku.

Jørgen
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB
pejle
Stoker VII
Stoker VII
12
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Blevet takket: 2 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af pejle »

Hej Bjarne,

Jeg har 2000 liter akku. og en 40kw Orlan. Jeg fyre langt de fleste gange, en gang eller mindre om dagen uden opfyldning. (undtagen når vi har haft dage som vi har haft denne vinter)

Det er korrekt at man skal lære sit fyr at kende, da det variere hvor meget huset tager fra og det er det der primært bestemmer hvor meget der skal fyres.

Jeg har følgende mønster ved forskellige ca. gradtal.

< -5 - her skal jeg genfylde med lidt extra, eller fyre "skævt" (2 gange hver 3-4. dag og 1 gang de øvrige)
-5 - +5 fyrer jeg hver dag men med "fire and forget" - tænder op, venter 2-3 min til der er godt gang i fyret og lukker spjældet - så passer det sig selv.
+5- +15 fyrer jeg mindre end en gang om dagen.
>+15 fyre jeg desværre med 3/4 kedel - som lader mine 2000 liter (kunne løses ved at komme mere akku på mit system, håber dog at jeg kan løse det med solvarme istedet)

Hvis du skal undgå at genfylde / fyre mere end en gang om dagen skal din kedelstørrelse passe med huset forbrug. Akku-tankene skal kunne tage den mængde varme som der er i en fyring på den kedelstørrelse som passer til husets forbrug.

50kw er som andre også skriver voldsom meget til 1200 liter og hvis 50kw passer til dit varmeforbrug så skal du have noget mere akku. på.
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af Tom_AT »

Bjarne B. skrev:

Nu må i lige have mig undskyldt, hvis i mener, at jeg kværulere :oops: , men... Hvorfor er det så godt at skulle fyre flere gange, hvis man kan nøjes med en? Drømmen var jo, at jeg bare kan sætte ild på dyret og så kører hjemmefra :great:
Fordi, hvis du kan nøjes med en fyring, skal du fyre hver evig eneste dag, også når det bliver varmere i vejret. Det selvfølgelig med mindre du investerer i en akkumuleringstank på 3-5000 liter. Altså afhængigt af hvor stort hus du har. Men for at kunne varme fx 4000 liter op på een fyring skal der noget af et fyr til. O for mig at se er fyringskomfort lig at slippe for at skulle fyre hver dag. Fyringskomfort for mig er IKKE at skulle fyre hver dag, uanset om man så kun skal opfylde én gang.

Besvar