Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af Bjarne B. »

Hej

Jeg har tænkt på at købe en Atmos dc50 til opvarmning af min 1500 liters akkutank i håb om, at den kan fyre den op på èn optænding, men kan den det :?:

levi

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af levi »

Bjarne B. skrev:Hej

Jeg har tænkt på at købe en Atmos dc50 til opvarmning af min 1500 liters akkutank i håb om, at den kan fyre den op på èn optænding, men kan den det :?:
Ja det er jeg sikker på den kan (medmindre akkutanken er bundfrossen), - men vil du ikke have en større akkutank til så fin en kedel - det nytter jo ikke noget at varme akkutanken hurtigt op, - hvis du suger energien hurtigt pga. højt forbrug.....

Min anbefaling vil være Min. 2-3000 liter til sådan en fin kedel - og gerne mere :great:
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af mejeristen »

Enig 1500l. er allllt for lidt 4500 havde være meget bedre!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af Ugelvig »

Er godt klar over, at dette er MEGET teoretisk, men det giver lidt et billede og du kan lege lidt med de forskellige indstillinger.

http://www.biovarme.dk/da/Beregninger/B ... eringstank

Men 1.500 l, lyder ikke af meget...
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af mejeristen »

iflg tommelfinger reglen om 12l akku pr kvadratmeter så kan du sagtens forsvare en akku. tank på min. 3200l.
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af Bjarne B. »

levi skrev:
Ja det er jeg sikker på den kan (medmindre akkutanken er bundfrossen), - men vil du ikke have en større akkutank til så fin en kedel - det nytter jo ikke noget at varme akkutanken hurtigt op, - hvis du suger energien hurtigt pga. højt forbrug.....

Min anbefaling vil være Min. 2-3000 liter til sådan en fin kedel - og gerne mere :great:
Jeg har desværre ikke plads til mere. :cry:
Jeg har eksperimenteret med at lade Scotten varme tanken op to gange i døgnet vha urstyringen, og det er nok til, vi kan holde varmen i huset. Derfor tænkte jeg på at få et fyr, som jeg hurtigt kunne tænde op i morgen og aften til sikring af varme i huset, og derudover vil det også kunne trække kalofæren i værkstedet i weekenden.

uha da, ja jeg ved godt, at 1500 liter er for lidt, men det er nu engang det, jeg har, og så kunne jeg se komforten i, hvis jeg kunne nøjes med at fyre op en gang for at varme den op.
levi

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af levi »

Bjarne B. skrev:
Jeg har desværre ikke plads til mere. :cry:
Jeg har eksperimenteret med at lade Scotten varme tanken op to gange i døgnet vha urstyringen, og det er nok til, vi kan holde varmen i huset. Derfor tænkte jeg på at få et fyr, som jeg hurtigt kunne tænde op i morgen og aften til sikring af varme i huset, og derudover vil det også kunne trække kalofæren i værkstedet i weekenden.

uha da, ja jeg ved godt, at 1500 liter er for lidt, men det er nu engang det, jeg har, og så kunne jeg se komforten i, hvis jeg kunne nøjes med at fyre op en gang for at varme den op.
Vælg en mindre kedel så - f.eks en 25 eller 32 kw, - det ville godt nok være synd med en 50 kw til så lille en tank.....
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af Bjarne B. »

levi skrev:
Vælg en mindre kedel så - f.eks en 25 eller 32 kw, - det ville godt nok være synd med en 50 kw til så lille en tank.....
Jeg kan godt følge dig, men min plan var, at det ville være fedt, hvis jeg om morgenen lige kunne tænde op, og så ellers køre på arbejde uden at gøre yderligere.
levi

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af levi »

Bjarne B. skrev:
Jeg kan godt følge dig, men min plan var, at det ville være fedt, hvis jeg om morgenen lige kunne tænde op, og så ellers køre på arbejde uden at gøre yderligere.
No no - akkutanken kan ikke optage varmen fra en 50 kw Atmos, - og hvis huset heller ikke kan optage en del af varmen så har du et problem.

Når du ikke har plads til større akkutank, - må du vælge en mindre kedel, - ellers gør du det meget vanskeligt for dig selv....
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Hvad kræver en 1500 liters akkumuleringstank?

Indlæg af mejeristen »

skulle lige til at skrive nogenlunde det samme som Levi! 50kW er alt for stor til 1500l. akku tank
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Besvar