Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Har vejr og vind indflydelse på skorstenstemperaturen ?

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Har vejr og vind indflydelse på skorstenstemperaturen ?

Indlæg af jhjorsal » 31 mar 2013 11:52

thy skrev:
ja den er ret nem at rense :great:
hvor tit giver du turbolatorrørene med boremaskinebørsten det er det der giver mest...på røgtemp
Hver uge, jeg skraber siderene af, tager turbolatorene ud, de får lige et slag op under det omvendte v under turbolatorrørene, så skallerene ryger af, så støvsuger jeg alt asken ud, giver turbolatorrørene en med boremaskinen og stålbørsten ( stålbørsten har jeg svejst på en gammel 230V boremaskine, så er jeg sikker på at den bliver siddende) støvsuger turbolatorrørene endnu engang, sætter turbolatorene på igen. Grunden til at jeg støvsuger turbolatorrørene 2 gange, er at så får jeg ikke så meget aske ned i det bagerste rum, som jeg så derfor ikke behøver rense ret tit hver2-3 måned, sådan gør jeg det tager ikke mange minutter. 8) men det flytter så røgtemp fra 140-145 til 105-110 grader, og jeg bilder mig ind at differencen ryger i vandet i stedet for, men hvor meget det betyder aner jeg ikke.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Har vejr og vind indflydelse på skorstenstemperaturen ?

Indlæg af thy » 31 mar 2013 13:02

jhjorsal skrev: Hver uge, jeg skraber siderene af, tager turbolatorene ud, de får lige et slag op under det omvendte v under turbolatorrørene, så skallerene ryger af, så støvsuger jeg alt asken ud, giver turbolatorrørene en med boremaskinen og stålbørsten ( stålbørsten har jeg svejst på en gammel 230V boremaskine, så er jeg sikker på at den bliver siddende) støvsuger turbolatorrørene endnu engang, sætter turbolatorene på igen. Grunden til at jeg støvsuger turbolatorrørene 2 gange, er at så får jeg ikke så meget aske ned i det bagerste rum, som jeg så derfor ikke behøver rense ret tit hver2-3 måned, sådan gør jeg det tager ikke mange minutter. 8) men det flytter så røgtemp fra 140-145 til 105-110 grader, og jeg bilder mig ind at differencen ryger i vandet i stedet for, men hvor meget det betyder aner jeg ikke.
det betyder ret meget... fin måde at gøre det på :great:

jeg har rør på støvsuger der kan gå i bund i turbolatorrørene og der ved tager asken inde bagved,så kun inde af siden ca 2 gange årligt for at give siden ind mod kedlen en tur med stålbørste... stikker armen ned i en plastik pose så sviner jeg ikke armen til :great:

ps har du støvsuger kørende i et af hullerne når du kører med boremaskinebørsten så suges al aske bagud og væk og ingen aske i hovedet(du går nok sådan)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Har vejr og vind indflydelse på skorstenstemperaturen ?

Indlæg af jhjorsal » 31 mar 2013 14:47

thy skrev:
det betyder ret meget... fin måde at gøre det på :great:

jeg har rør på støvsuger der kan gå i bund i turbolatorrørene og der ved tager asken inde bagved,så kun inde af siden ca 2 gange årligt for at give siden ind mod kedlen en tur med stålbørste... stikker armen ned i en plastik pose så sviner jeg ikke armen til :great:

ps har du støvsuger kørende i et af hullerne når du kører med boremaskinebørsten så suges al aske bagud og væk og ingen aske i hovedet(du går nok sådan)
Jep den sidder i en af hullerene og når ca 1/2 vejs ind, jeg har den også i venstre hånd mens jeg skraber siderene ned, så har jeg ikke så meget til at blæse rundt i fyrrummet. Det er heller ikke fordi det bagerste rum er fyldt når jeg endelig renser, det er vist mere fordi jeg syntes at nu må det være nu, somregel fordi det er godt vejr og det jeg skal lave indenfor er mega kedeligt :great:
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Besvar