Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

mondeo - knækket fjeder?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af Bigfoot » 30 mar 2013 07:49

Jobak skrev:
århh Bigfoot ?? :D
citat: " Holder bilen stille kommer samme metalliske "klonk, klonk, klonk" lyd fra venstre front "

Du skal ha fronten løftet og dreje med hjulene. Så finder du af det. Jeg har ingen anelse om det er forsvarligt at køre i den.
jeg læste bare lige hurtigt at det også kom ved når bilen drejede, så kom lyden.... altså under kørsel.

Bær over med mig, jeg er midt i en større ombygning af stuen, så når jeg først når hertil, så er det ofte bare en kort pause.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af Landlyst » 30 mar 2013 08:16

Knaldperle få nu gravet den donkraft ud af bagagerummet og få den bil fra jorden.. Og så er det bare i gang med at mærke hvor sløret er.... Der er sådan set ingen steder der må være slør.... (i hvertfald i meget begrænsede mængde ) Og hvis ikke du selv mener du ka magte opgaven så må du jo ind et værksted...

gulvmand
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 07 feb 2012 12:15
Mit fyr: Atmos Dc 25
Areal: 146 m2
Brændsel: Pind, blandet
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 1 til 2 bør fuld
Geografisk sted: Herlufmagle
Kontakt:

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af gulvmand » 30 mar 2013 09:09

Knaldperlen@ få en til af se på fjederen mens du drejer rattet,, det vil gi et smæld i fjederen når den hopper over stoppet i skålen,, gør det, det er det tårnlejet
der er "røget",,,

PBom
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 09 feb 2012 17:52
Mit fyr: Woody BS1016
Areal: 280
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Fensten, Odder

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af PBom » 30 mar 2013 09:49

Ved en Ford er det mest sandsynligt at det er en fjeder der er knækket. Toplejer plejer ikke at gå først. Den er formodentligt knækket i toppen da klonkelyde kommer af at den støtter op i tårnet og ikke i skålen hvor lejet sidder.
"If the women don't find you handsome, they should at least find you handy." - Red Green (http://www.redgreen.com/index.html)

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af Knaldperlen » 30 mar 2013 10:08

Så har jeg haft den hævet. Det var ganske rigtigt fjederen der var knækket. Den øverste vikling er knækket af og sidder ni i klemme i viklingen nedenunder. Det er dette der giver nogle "sjove" lyde når den er under pres. Selv om jeg hæver bilen er der dog stadig så meget tryk på fjederen at jeg ikke kan få den løse vikling ud. Spørgsmålet er så om der er nogle i varde området der kan skifte det for mig (i dag) eller om jeg kan køre til nordjylland med det?

Egentligt tror jeg den har været knækket i flere måneder da bilen pludselig var begyndt at gå på steder hvor den normalt ikke skrabte på. Den er dog sænket så det var lidt svært at se. Nu har jeg målt og den er ganske rigtigt 1 cm lavere i venstre side end i højre.... Tror bare den løse vinding nu har sat sig "uheldigt" så jeg nu er blevet opmærksom på støjen.....


Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af Oldgaard » 30 mar 2013 10:18

Du kører ikke!! til nordjylland med en knækket forfjeder!!

fjederen i den anden side bliver jo påvirket anderledes nu end normalt, du risikere at den også knækker og da er du temlig sikkert ikke lige så heldig at er i toppen den knække, vores mondeo knækkede fjederen i bunden = spidsen ind i dækket, gudskelov skete det her hjemme da fruen bakkede ud af gårdspladsen, tænk på hvis det var sket på landevejen!!
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af J-B » 30 mar 2013 10:33

Oldgaard skrev:Du kører ikke!! til nordjylland med en knækket forfjeder!!

fjederen i den anden side bliver jo påvirket anderledes nu end normalt, du risikere at den også knækker og da er du temlig sikkert ikke lige så heldig at er i toppen den knække, vores mondeo knækkede fjederen i bunden = spidsen ind i dækket, gudskelov skete det her hjemme da fruen bakkede ud af gårdspladsen, tænk på hvis det var sket på landevejen!!
Olle nu ikke så negativ.
Har været til syn med en bil der tabte den ene fjederben da den blev løftet op, men den blev da bare sat på plads og måtte køre forsigtig hjem :wink:
Til trådstarter så ved jeg ikke om styretøjet er på klumpen ved hjulet eller på benet på en mondeo?
Hvis den er på klumpen så er det jo kun nogle få bolte og møtrikker der skal af og der er ikke brug for specialværktøj, men husk lige at klodse bilen op så den ikke står på donkraften når du skiller det ad.
Du kan lige nå en ophugger efter 2 fjederben og det tar ikke mange minutter at skifte :great:

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af Oldgaard » 30 mar 2013 10:41

J-B hellere være lidt negativ ;) end læse om en mondeo hvor føreren har mistet herredømmet og kørt galt grundet en knækket fjeder, som man godt var klar over var knækket!!

vi kan vel hurtigt blive enige om at der er forskel på at rulle lige så stille hjem for at få lavet bilen, også tage en tur gennem en stor del af landet ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af J-B » 30 mar 2013 10:49

Enig Olle :great:
Du skulle bare vide hvad jeg har kørt i igennem tiderne, og det har altid gået godt :oops:
Så skulle jeg køre i denne bil så vil jeg da bare gøre det (hvis jeg er alene), men ellers ikke :oops:
De fjedre skal bare skiftes, selvom der kun er en lille chance for at den anden knækker, men skæbnen skal IKKE udfordres :twisted:

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af Oldgaard » 30 mar 2013 10:53

hvad der sker med føren af bilen ( som er klar over fejlen) er mig græsk katolsk, tænker mere på andre i trafikken ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm


Besvar