Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

udbrændt igen, hvad gør jeg galt.

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

udbrændt igen, hvad gør jeg galt.

Indlæg af Skiveren » 28 mar 2013 12:03

johnnycafe skrev:Er der nogen der kan maile version 1.51 til mig på johnnycafe@ofir.dk det kunne være at jeg skulle prøve det. :roll:
men mener ellers at det kører rimeligt nu hvor jeg har sat den 100 g op. :great:
men hvis der er punkter hvor jeg godt kunne tænke mig flere lux, skal jeg så give den mere luft de steder?
Den måde jeg har fundet en perfekt drift på er følgende:

Pillerne:
Jeg starter med at hæve doseringen af pillerne, hvis jeg afvejer pillerne til 1900 gram sætter jeg den op til 2700.... Og det er selvfølgelig alt for meget... Men min teori er at det er nemmer at finde den rigtige indstilling ved at arbejde sig ned af, da jeg med denne mængde piller sulter fyret = mager afbrænding...heller dette end en alt for fed afbrænding....

Røgsugeren:
Den sætter jeg op i generalt til 125% og lader den være der endtil videre....(jeg bruger de indstiller jeg har skrevet længder oppe i tråden)

Luxmåleren:
Det er her jeg begynder at pille ved mængden af pillerne, det nemmeste er at starte med at holde øje med driften ved 60-100% drift, og jeg nedjusterer mængden af piller med 50 gram endtil at jeg syndes at kan se at den arbejder med 145 Lux....
Nå dette er lykkes, fokuser jeg på om jeg kan skrue lidt ned for røgsugeren uden at dette flytter ret meget på på luxene, husk at de må gerne gå ned også i de lave driftområder...men de skal komme op igen, når fyret har arbejdet i det samme område i et stykke tid...
Fra 25 til 60% drift, gøre jeg ikke så meget, rette evt kun i nogle enkelte område...Kan være nødvendig at rette en smule op hvis skidtet begynder at buldere i nogle områder, men dette gælder ikke ved opstarten.. Her er det optændingsmængden, der gør sig gældende, derfor har jeg rette den ned til 115 gram...

Herden:
Tilsidst skal du holde øje med i selve herden, er at den ikke bliver for hvid/gullig indvendigt, hvis den gør dette, ja så er der for meget sug på... Også retter du den generale ned med 5%, således at du for en lidt federe blanding...

Asken:
Til allersidst kigger på på din aske, hvis den er for sodet/mørk, betyder dette at du har en for fed blanding (for mange piller i kalibreringen.. Husk at du så skal hæve tallet i kalibreringen) og omvendt hvis den er for lys...

Håber at dette kan hjælpe dig på rette vej, men når du har fundet den røde tråd i at trimme anlægget, ja så kører det også bare.
Men husk at der ikke er to installioner der er ens, så derfor skal du nok arbejde lidt med at finde den rigtige løsning... :great:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


johnnycafe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 06 feb 2013 20:35
Mit fyr: ekoheat 1500
Areal: 220

udbrændt igen, hvad gør jeg galt.

Indlæg af johnnycafe » 28 mar 2013 17:43

lLige et spørgsmål mere :D . Skal man være bange for tilbagebrand med version 1,51. da det var grunden til at jeg skiftede til version 1.56 da jeg netop ville undgå dette. Men jeg vil da prøve nogle af alle de gode råd som jeg har fået :great: .
Syntes det er et godt forum. :great:
Selv om dem fra ekoheat ikke mente at man skulle rådføre sig her på forumet, men direkte med dem. :roll:
Men jeg mener at her får man mange flere muligheder man kan prøve. :great:

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

udbrændt igen, hvad gør jeg galt.

Indlæg af Skiveren » 28 mar 2013 18:23

johnnycafe skrev:lLige et spørgsmål mere :D . Skal man være bange for tilbagebrand med version 1,51. da det var grunden til at jeg skiftede til version 1.56 da jeg netop ville undgå dette. Men jeg vil da prøve nogle af alle de gode råd som jeg har fået :great: .
Syntes det er et godt forum. :great:
Selv om dem fra ekoheat ikke mente at man skulle rådføre sig her på forumet, men direkte med dem. :roll:
Men jeg mener at her får man mange flere muligheder man kan prøve. :great:
Hvis du er bange for at der går ild i fyret pga version 1.51, ja så skal du benytte 1.56.
Men.... Jeg kan kun skrive om det jeg mener er rigtigt... Jeg har en ide om at man aldrig aldrig må løfte bålet op af i herden, dette kan jo gøres ved at hæve aske-intervalet, som mange gør for at undgå uafbrændte piller i askeskuffen.. icon_frown.gif
De ubrændte piller skyldes jo en forkerte dosering/sug...
Jeg vil ikke ha bålet op i nærheden af den interne pillesnegl... Desuden har dette også en bivirkning ved at fotocenteren for svært ved læse luxene..
Men jeg kan ikke give dig nogen form for garanti for at det virker ved dig... Og det hele er jo på egen ansvar... Men det virker på vores eko bandit.. :great:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

johnnycafe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 06 feb 2013 20:35
Mit fyr: ekoheat 1500
Areal: 220

udbrændt igen, hvad gør jeg galt.

Indlæg af johnnycafe » 29 mar 2013 20:20

Jeg lettede toppen af fyret fordi jeg ville prøve at installere version 1.51. Der opdagede jeg at røgsugeren ikke køre rundt, men den skriver på skærmen at den kører. :roll:
Kan det passe at man kan køre uden røgsuger, for det kan vel godt have skyld i at den går i udbrændt.
jeg kan bare ikke forstå, at den har kørt et par dage nogle gange inden den er gået i udbrændt, og andre gange 1-5 timer.

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

udbrændt igen, hvad gør jeg galt.

Indlæg af Skiveren » 29 mar 2013 20:29

johnnycafe skrev:Jeg lettede toppen af fyret fordi jeg ville prøve at installere version 1.51. Der opdagede jeg at røgsugeren ikke køre rundt, men den skriver på skærmen at den kører. :roll:
Kan det passe at man kan køre uden røgsuger, for det kan vel godt have skyld i at den går i udbrændt.
jeg kan bare ikke forstå, at den har kørt et par dage nogle gange inden den er gået i udbrændt, og andre gange 1-5 timer.
Det er ikke godt.. :shock: men prøv lige at sætte min driften til 30% el 35% og se om den kan kører... Jeg har selv skiftet en røgsuger, da den ikke kunne arbejde fra 10% til 25%... Den stod bare og hakkede uden at kører rundt.. Men jeg fandt engang at jeg kunne for den til at kører når den stod til 30%... Det så ud som at den fik nogle små indpulser som ikke kunne sætte den igang, før min driften blev hævet til 30% i mit tilfælde...
Ring, mail til Ekopower og se om ikke de har en montør i nærheden, som kan hjælpe dig... Den skal virke, det er jo den der styrer hvor bålet for luften fra....
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø


johnnycafe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 06 feb 2013 20:35
Mit fyr: ekoheat 1500
Areal: 220

udbrændt igen, hvad gør jeg galt.

Indlæg af johnnycafe » 29 mar 2013 20:42

Jeg har lige prøvet at ændre på min drift, men det hjælper ikke.
Hvordan kan det være at det kan køre uden røgsuger, er det trækket i skorstenen?
Er ved at være en smule træt af det, siden jeg satte fyret til for ca 5 mdr. siden har jeg skiftet. Klumpen på askepladen, en spindel der knak i loddeningen, en askeplade motor. og nu måske en røgsuger :cry: . Det er nu meget godt at garntien dækker, men jeg har pt mest lyst til at lade handlen gå tilbage, men ved ikke om man har ret til det.

Søren-R
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 311
Tilmeldt: 31 dec 2011 07:16
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 125
Brændsel: 8 mm Fågelfors
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Årligt forbrug: 3,5 T
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 2 gange

udbrændt igen, hvad gør jeg galt.

Indlæg af Søren-R » 29 mar 2013 20:51

Kan du dreje sugeren rundt med fingerne.
Du må aldrig tro du er værdiløs.
Du kan altid bruges som et dårligt eksempel

johnnycafe
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 06 feb 2013 20:35
Mit fyr: ekoheat 1500
Areal: 220

udbrændt igen, hvad gør jeg galt.

Indlæg af johnnycafe » 29 mar 2013 20:58

ja det kan jeg fint

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

udbrændt igen, hvad gør jeg galt.

Indlæg af Skiveren » 29 mar 2013 21:05

johnnycafe skrev:ja det kan jeg fint
Det kan jo også være den lille sorte boks (modstand) der er monteret før røgsugeren, som er defekt.....
En måde er at prøve at skifte med den er sidder på rensearmen, og se om dette hjælper, hvis da du har mod på det...

Det var sku da godt nok noget af en liste, du har fået udskiftet.. :shock:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

jakob40004000
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 141
Tilmeldt: 22 jan 2012 13:18
Mit fyr: Ecoheat 900
Areal: 147
Brændsel: Flex Heat 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 5-7
Modtaget likes: 1 gang

udbrændt igen, hvad gør jeg galt.

Indlæg af jakob40004000 » 30 mar 2013 12:46

Min røgsuger er gået i stykker 3 gange. To gange var en ny kondensator nok, sidst blev hele sugeren skiftet, men allerede nu er den begyndt at lave underlige lyde igen, og sidste weekend ville den ikke køre rundt, men en genstart fik den igang. Jeg skal have kontaktet forhandleren men har ikke haft tid.


Besvar