Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

mondeo - knækket fjeder?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af Knaldperlen » 29 mar 2013 20:31

Hej.

Er ny herinde selv om jeg i flere år har nydt godt af den store viden der er samlet herinde.

Nu står jeg dog med et akut problem og mangler lidt ekspertviden - håber i kan hjælpe.

Her til morgen opførte min mondeo sig pludseligt mærkeligt - da jeg rullede ud af indkørslen var der en meget tydelig metallisk lyd ved selv de mindste ujævnheder. Først troede jeg udstødningen var skvattet af, men det var ikke tilfældet. Holder bilen stille kommer samme metalliske "klonk, klonk, klonk" lyd fra venstre front når jeg laver ratudslag, hvorfor jeg mistænker noget ved ophæng. Presser jeg på venstre front kommer der ligeledes nogle metalliske lyde (skal dog presse ret hårdt).

jeg kan ikke visuelt se hvad der er galt, men jeg mistænker fjeder kan være knækket oppe i "tårnet". hvad tror i?

Der er vel ingen i varde området, som besider værktøj+kompetencer til at skifte sådan en fjeder?

Skal køre til nordjylland søndag - er i tvivl om det overhovedet er forsvarligt - har dog lavet en testtur og ved alm kørsel er der intet at mærke. så snart der er større ujævnheder eller ved sving kommer der dog periodisk en "klonk" lyd.

hjæææælp new4


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af Landlyst » 29 mar 2013 20:50

Det er ikke fjederen det ville du kunne se så, den vil være løs... Men nok nærmere en styrekugle når den ka laves med rat udslag.... Men den med den mindste ujævnhed lugter af tårnleje... Du skal have den løftet og så igang med at mærke på den hvor der er slup....

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af Knaldperlen » 29 mar 2013 21:00

ok - men det er da bare mystisk at det kommer så pludseligt _ der har intet været under opsejling - dette kommer bare ud af det blå.. derfor tænkte jeg om det ikke kunne være den første vinding på fjederen der var knækket noget af? har tidligere haft en knækket fjeder i bag - det kunne hverken ses eller mærkes - først da den blev løftet da jeg skulle skifte hjul faldt der en stump fjeder ud.. de sidder jo så enormt meget i spænd under normale forhold....

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af Landlyst » 29 mar 2013 21:37

Hvis du ka høre det så meget at der er knækket en ring af så er der mere galt... langt de fleste biler er det ikke noget man opdager udover at der ligger en løs ring i skålen...
SÅ under med donkraften og i gang....

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af Bigfoot » 29 mar 2013 22:17

det lyder unægtelig mere som et knokkelled på din trækaksel.....

jeg kan godt diagnosticere det for dig, bor selv udenfor varde, men jeg har ikke mulighed for at lave det for dig.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af Knaldperlen » 29 mar 2013 22:28

hvis det var akslen, ville det så ikke vise sig ved kørsel?

Hvis jeg trykker fronten ned kan lyden også frembringes...

Nu skriver du at du kan diagnosticere det, men ikke lave.. jeg skal bare lige forstå.. kræver det specielt værktøj, eller vil jeg selv kunne lave det?

Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Givet likes: 34 gange
Modtaget likes: 27 gange
Kontakt:

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af Oldgaard » 29 mar 2013 22:35

hvis fjederen er knækket så burde der være højde forskel på venstre og højre side.

Ps. knald aka neonus :) , det er dælme ringe at der kommer hurtigere svar herinde end i deo forummet ;)
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

gulvmand
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 07 feb 2012 12:15
Mit fyr: Atmos Dc 25
Areal: 146 m2
Brændsel: Pind, blandet
Fremviser gerne i postnummer: 4160
Dagligt forbrug: 1 til 2 bør fuld
Geografisk sted: Herlufmagle
Kontakt:

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af gulvmand » 29 mar 2013 22:35

lyder som om tårnlejet er røget,, har skiftet undervogn på en Vectra,, den gjorde det samme når rattet blev drejet,, fordi af lejet var "væk" så når der kom udslag på rattet drejede fjederen i skålen og det gav en metalisk lyd når den drejede over det stop der er i fjederskålen,, :)

Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af Knaldperlen » 29 mar 2013 22:43

gulvmand skrev:lyder som om tårnlejet er røget,, har skiftet undervogn på en Vectra,, den gjorde det samme når rattet blev drejet,, fordi af lejet var "væk" så når der kom udslag på rattet drejede fjederen i skålen og det gav en metalisk lyd når den drejede over det stop der er i fjederskålen,, :)
hej gulvmand. Ja, det kunne selvfølgelig også være en god forklaring. Har du nogen idé om hvordan man konstaterer dette?

5000kr spørgsmålet er jo om bilen er forsvarlig at køre i indtil jeg finder ud af hvad problemet er / får det fikset

Brugeravatar
Jobak
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 873
Tilmeldt: 07 jan 2007 19:07
Mit fyr: Baxi 1.5/350 uden iltstyr
Areal: 180
Brændsel: Silva 8mm
Årligt forbrug: ca. 6t
Geografisk sted: Hjerm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

mondeo - knækket fjeder?

Indlæg af Jobak » 30 mar 2013 00:05

Bigfoot skrev:det lyder unægtelig mere som et knokkelled på din trækaksel.....

jeg kan godt diagnosticere det for dig, bor selv udenfor varde, men jeg har ikke mulighed for at lave det for dig.
århh Bigfoot ?? :D
citat: " Holder bilen stille kommer samme metalliske "klonk, klonk, klonk" lyd fra venstre front "

Du skal ha fronten løftet og dreje med hjulene. Så finder du af det. Jeg har ingen anelse om det er forsvarligt at køre i den.

Med venlig hilsen
Jobak

Det brænder først, som er nærmest ved ilden.


Besvar