Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af Flemming DJ » 24 mar 2013 12:54

Det lyder jo umiddelbart tillokkende, Nemo.... Men, en af mine naboer købte for et par år siden et solvarmeanlæg der fra, og han er ikke en glad mand.

Jeg kan dog ikke huske, hvad problemet har været.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af fryseren » 27 mar 2013 21:04

GRINER - spøjst at der ikke er en eneste der har skrevet:
- ISOLERING og meget, rigtigt meget.
- Lavenergi vinduer

nemocharley

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af nemocharley » 27 mar 2013 21:09

fryseren skrev:GRINER - spøjst at der ikke er en eneste der har skrevet:
- ISOLERING og meget, rigtigt meget.
- Lavenergi vinduer
Du har ret - det er self. det mest oplagte der overses. En krone sparet er jo en krone tjent.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af jhjorsal » 28 mar 2013 12:33

nemocharley skrev:Jeg mener godt du kan forvente et overskud på ca 2000kwh om året. Hvis målet er at Baxien holder fri fra 10/4 til 10/10 (eller noget i den stil), så kommer du til at skulle købe lidt strøm, hvor meget tør jeg ikke sige.

Et solvarmeanlæg til brugsvand koster ikke alverden - omkring 15000 har jeg set dem til - det vil spare dig for ca 1000kwh, og altså give 2000kwh til luft/luft varmepumpen - som den helst skulle kunne omdanne til mindst 8000kwh varme.

Men jeg ser at q-pro har kampagne tilbud på kombianlæg til under 30.000 (du skal selv sætte det op) - med den løsning vil du kunne presse sæsonen yderligere og få helt gratis varme i gulv/radiatorer i noget af tiden. Er der plads til en 300-500l solvarmebeholder ude ved Baxien?

Og lige meget hvad. Du er ved at være der energi-mæssigt, der er ikke flere virkelig store besparelser at hente.

Hov ser lige kagen på profilen -
Tillykke med fødselsdagen :)
Tak skal du have, og tak for indlægget, jeg sad lige og læste alle indlæggene igennem igen og kunne se at jeg faktisk ikke havde meldt tilbage på dit indlæg. Der er plads til en VVB ved siden af Baxien ingen problemer. Jeg har dog et lille tillægsspørgsmål, hvis et brugsvandsanlæg koster 15K og et combi koster 30K ville man så ikke bare kunne bruge et brugsvandsanlæg der går på centralvarmeanlægget der også kører via VVB, og når den så ikke kan trække VVB (lave varmt vand nok) lukker jeg af for VVB og starter elpatronen. I mit hoved ville den kunne lave varmt vand fra engang i juni til ultimo august, men så ville jeg stadig have gulvvarme i badeværelset mens fyret er slukket, og varmepumpen kører.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af jhjorsal » 28 mar 2013 12:40

fryseren skrev:GRINER - spøjst at der ikke er en eneste der har skrevet:
- ISOLERING og meget, rigtigt meget.
- Lavenergi vinduer
Jeg havde sådan en energimand fra NRGi ude for et par år siden, og hans holdning til isolering når man som jeg havde noget på, var at han syntes tilbagebetalingstiden blev alt for lang. Ligeledes med vinduerene der er under 10 år gammel men ikke lavenergi, da det er dannebrogsvinduer, så var der for lidt glas og for meget sprosser til at det kunne svare sig.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


nemocharley

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af nemocharley » 28 mar 2013 12:44

måske, nu er du jo inde på noget helt specifikt for dit anlægs opbygning... - hvis jeg var dig, så ville jeg tage mig en snak med Henrik Schack (fra q-pro). Hans priser er gode, han ved, hvad han snakker om, og han sælger ikke noget gøgl.

Traditionelle kombi anlæg varmer vvb op og skyder evt. overskudsvarme i gulvet via en veksler - eller det er da sådan jeg forstår det.

Der er også Niels Lyck fra varmtvandfrasolen.dk - der er masser af informationer på hans hjemmeside - men Henrik holder vistnok til på Horsenskanten, hvilket jo er lidt tættere på Vejle :)

nemocharley

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af nemocharley » 17 maj 2013 22:30

Hej jhhorsal

Jeg var i sidste uge ude og besøge en gammel studiekammerat, som har en cpi12, der varmer 200m2 op. Hun har en 110l combivandvarmer og 6kw solceller og en luft/luft varmepumpe. De er to i husstanden. Gennem strømbesparende adfærd, velisoleret hus og langsom udskiftning af køleskab etc. til bedre energimærker har de i realiteten fyret slukket i 4½-5mdr. Der er ikke noget specielt ved huset, som er i to plan - den passive solvarme er også forholdsvis beskeden. Det ser ud til, at de kan få det til at gå næsten op i nul med strømmen, selvom fyret i realiteten er slukket maj-sept.

Jeg ved godt, at det er håbløst at sammenligne huse og energi forbrug sådan helt præcist. Men måske skal du se tiden an og efter bedste evne få de forskellige komponenter til at hænge bedre sammen, før du tager en beslutning om solvarme.


Besvar