vølund med selvrens

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
Besvar
HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

vølund med selvrens

Indlæg af HeineJepsen »

Hej med jer, jeg river lige lidt op i denne tråd, da der er en del med erfaringer her kan jeg se. Jeg står i fasen at skal have et pillefyr, og har har haft kig på Scotten, som en venlig bruger på forum har fremvist. Ligeledes har jeg kig på MGM og så Pellux'en, og i den forbindelse, hvordan oplever i at den modulere? Jeg kan se at en skrev den kunne klemmes ned på 3kw, hvordan det?

Jeg synes nemlig fyret er interessant, men er bange for at det er for stort til mig hus (60kvm gulvvarme og 60kvm med radiatorer ca) og den skulle jo nødig stå og klatfyre for meget.
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.

nemocharley

vølund med selvrens

Indlæg af nemocharley »

Det er en diskussion om fyret er for stort eller ej - brænderen tænder og slukker. Jeg har set et sted på stokerpro, at der var en som kunne tweake den ned til 3kw - men du skal nok ikke forvente en al for god virkningsgrad dernede - du kan nøjes med 10kw (snildt) - Pellux 100 står til at kunne gå mellem ca 5 og 18kw på teknologisk. Mener Pelluxens brænder er en videreudvikling af Iwabo Villa brænderen (som har ry for at være meget slidstærk).

Jeg er ret sikker på at du vil stå dig godt med at tilkøbe iltstyring.

Alternativt kan du sætte en akkutank på. Jeg vælger sandsynligvis selv et fyr og brænder (Pellmax UB m. viking bio brænder) som er al for stor til mit hus (ifølge et synspunkt). Men brænderen tænder og slukker (er testet til 45000 af den slags) og der er en temp. føler i tanken. Udover dette køber jeg solvarme, således fyret ikke skal køre i sommerhalvåret. Mit fokus har været på at få et stærkt og driftsikkert pillefyr, og på det alter har jeg altså ofret de rette kw (jeg kunne nøjes med et 7kw fyr - igen i følge en holdning/tænkning omkring anlægsopbygning).

Jeg tror Pellux er meget driftsikker og ukompliceret (dog kan man tilkøbe alt muligt til den - bla. solvarme styring).
Og så skal jeg skynde mig at sige at jeg ikke ejer et pillefyr, og har begrænset praktisk erfaring med dem. Men mon ikke der er nogle Pellux ejere, som giver deres besyv med?

Jeg synes, at du bør tage et kig på Atmos også - Ugelvig har en, som han er meget tilfreds med. De kan købes til ca 25000 med a25 brænderen. Atmos er på 14 kw, kan alt afhængig af brænder og tilførsel af brændsel gå lavere ned. Jeg ved ikke om man kan stille det op således: Modulation og de rette kw i højsædet Biomax, Scotte og MGM, Vølunds Pellux 100 står lidt i midten, og Atmos (og Pellmax Ub) som det mest enkle alternativ med fokus på tænd/sluk som en oliebrænder.
HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

vølund med selvrens

Indlæg af HeineJepsen »

Ja det er selvfølgelig rigtigt man kunne vælge et setup med akku tank, det kiggede jeg også på i forbindelse med overvejelse om jordvarme, men jeg må indrømme at det håber jeg at kunne undgå. Derfor kigger jeg også på Scotte og MGM da de kan gå ret "langt" ned i kw. Jeg håber at der er en bruger eller to der kunne give sit besyv med om hvordan Pellux'en kører når den kommer ned i last, da jeg synes det virker som et interessant fyr af gedin kvalitet.

Nå jeg skal se en MGM (hvis jeg kan lokke dem ud af busken, de har lovet at finde et anlæg i drift jeg kan se icon_cheesygrin.gif

Vil også gerne se en Pellux, men hvis folk mener den er for stor så er der ingen grund til at spilde nogens tid med det.
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.
nemocharley

vølund med selvrens

Indlæg af nemocharley »

Du har 120m2, snart 150m2 - du fyrer m. 7-10m3 træ og el - hvor mange kwh bruger du om året? MGM 15 lader ellers til at køre godt ifølge det jeg læser herinde.
Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

vølund med selvrens

Indlæg af Allan1575 »

HeineJepsen skrev:Ja det er selvfølgelig rigtigt man kunne vælge et setup med akku tank, det kiggede jeg også på i forbindelse med overvejelse om jordvarme, men jeg må indrømme at det håber jeg at kunne undgå. Derfor kigger jeg også på Scotte og MGM da de kan gå ret "langt" ned i kw. Jeg håber at der er en bruger eller to der kunne give sit besyv med om hvordan Pellux'en kører når den kommer ned i last, da jeg synes det virker som et interessant fyr af gedin kvalitet.

Nå jeg skal se en MGM (hvis jeg kan lokke dem ud af busken, de har lovet at finde et anlæg i drift jeg kan se icon_cheesygrin.gif

Vil også gerne se en Pellux, men hvis folk mener den er for stor så er der ingen grund til at spilde nogens tid med det.

Mit Pellux har kørt siden 8 december, og jeg må sige at jeg er meget tilfreds med det. :great:
Jeg sat mit til at køre 50% ydelse, for at få nogle længere drifttider, jeg har samtidig lært at der er stor forskel på de billige piller kontra de dyre.
Jeg har også ilt-styring på mit, og må sige at det virker 100%.

Du er velkommen til at komme og kigge mit, jeg bor ved Hobro.

HeineJepsen
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 207
Tilmeldt: 09 mar 2013 11:22
Mit fyr: Scotte 10kw Blackstar
Areal: 150
Brændsel: Barlinek eco
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 15
Årligt forbrug: 3

vølund med selvrens

Indlæg af HeineJepsen »

Mit Pellux har kørt siden 8 december, og jeg må sige at jeg er meget tilfreds med det. :great:
Jeg sat mit til at køre 50% ydelse, for at få nogle længere drifttider, jeg har samtidig lært at der er stor forskel på de billige piller kontra de dyre.
Jeg har også ilt-styring på mit, og må sige at det virker 100%.

Du er velkommen til at komme og kigge mit, jeg bor ved Hobro.[/quote]


Tak for buddet, det kan meget vel være jeg tager dig på ordet :great:

50% ydelse vil det sige at den så max går op til 8kw eller deromkring?

@ nemo i dag bruger jeg de små 10 m træ og ca 7000 kw el så det er jo ikke fordi det er så dyrt for mig i forvejen, men komforten mangler, alt for varmt hvor brændeovnen er og for koldt i de andre rum, forholdsmæssig :roll:
Scotte BS1016 10 kw, kompressorrens, Isokern skorsten med TS. Hus 150 m2 heraf 120 opvarmet med pillefyr, 70 m2 gulvvarme resten med radiatorer. 8 kw Znshine solceller på taget, med en Danfoss TLX 8 pro inverter efter. Morsø 2140 brændeovn.
Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

vølund med selvrens

Indlæg af Allan1575 »

HeineJepsen skrev:Mit Pellux har kørt siden 8 december, og jeg må sige at jeg er meget tilfreds med det. :great:
Jeg sat mit til at køre 50% ydelse, for at få nogle længere drifttider, jeg har samtidig lært at der er stor forskel på de billige piller kontra de dyre.
Jeg har også ilt-styring på mit, og må sige at det virker 100%.

Du er velkommen til at komme og kigge mit, jeg bor ved Hobro.

Tak for buddet, det kan meget vel være jeg tager dig på ordet :great:

50% ydelse vil det sige at den så max går op til 8kw eller deromkring?

@ nemo i dag bruger jeg de små 10 m træ og ca 7000 kw el så det er jo ikke fordi det er så dyrt for mig i forvejen, men komforten mangler, alt for varmt hvor brændeovnen er og for koldt i de andre rum, forholdsmæssig :roll:[/quote]
50% er 10kw på en Pellux 100
Denmark
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

vølund med selvrens

Indlæg af Denmark »

Allan hvor mange kg piller bruger du i døgnet for at fyre dine kvm op i den er tid?
Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

vølund med selvrens

Indlæg af Allan1575 »

Denmark skrev:Allan hvor mange kg piller bruger du i døgnet for at fyre dine kvm op i den er tid?

15-20 kg lige for tiden
Denmark
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

vølund med selvrens

Indlæg af Denmark »

Skønt forbrug , jeg bruger lige nu omkring 8ltr olie i døgnet , så væsentlig dyrer :(

jeg sgu stadig meget i tvivl om jeg skal vælge et pillefyr eller en luft til vand varme pumpe ....

Besvar