Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaringer m. TB-mini

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
HUL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 dec 2007 12:18

Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af HUL » 17 dec 2007 20:28

Hej alle TB-mini ejere !

Jeg har kørt med TB-Mini og Roca P30 4 (4`eren er den mindste af Rocaerne) i ca. 3 år nu og er nogenlunde tilfreds(hele anlægget var nyt v. opsætning) . Jeg synes dog at Rocaen er noget akavet at rense og TB`en er lidt besværlig at afmontere. Jeg havde nok valgt anderledes hvis jeg vidste dengang hvad jeg ved nu. Men nu skal anlægget jo tjene sig hjem.

Der er også den fordel v. TB´en at den er så simpelt opbygget at man kan skifte alle dele på den selv, hvis man bare er lidt fiks på fingrene. Jeg har skiftet gløderør og flammevagt 1 gang.

Imidlertid har jeg problemer med at hærden revner p.g.a. varmepåvirkningen. Jeg har fra andre i Pilleklubbens diskussion fået at vide at revner ikke kan undgås og at anlægget vil være modent til udskiftning inden hærden er færdig. Jeg kører på laveste trin 1 på styreboksen såvel som blæseren med en røggastemp. på ca. 120 - 130 gr. Original Roca røgvenderplade er monteret.

Er der andre der har lignende erfaringer med revner i hærden ?

Mit årsforbrug ligger omkring 4,5 ton til ca. 90 kvadr.m. velisoleret hus fra 1934.


Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af ktm » 17 dec 2007 20:36

Det forstår jeg ikke en disse af!!! :shock:

Jeg har ellers fået at vide af Biovarme, at jeg jer er den eneste i hele den store vide verden, der har revner i hærden.

jo, min hærd er også ved at brænde i stykker i den ene side. Jeg ved så ikke om det har den store betydning, men trist er det da.

Vel er det en enkel brænder, men min næste brænder bliver ikke sådan en igen. Den er for sårbar. (Se min anmeldelse her på sitet!)
mvh
ktm

HUL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 dec 2007 12:18

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af HUL » 18 dec 2007 20:35

ktm skrev:Det forstår jeg ikke en disse af!!! :shock:

Jeg har ellers fået at vide af Biovarme, at jeg jer er den eneste i hele den store vide verden, der har revner i hærden.

jo, min hærd er også ved at brænde i stykker i den ene side. Jeg ved så ikke om det har den store betydning, men trist er det da.

Vel er det en enkel brænder, men min næste brænder bliver ikke sådan en igen. Den er for sårbar. (Se min anmeldelse her på sitet!)
Hej ktm !

Jeg kan så lige tilføje at jeg i sin tid købte min TB af en forhandler i Sverige og sparede ca. 4000,00dkr. i forhold til Biovarmes priser, men ærgerligt er det jo. Jeg køber kun reservedele v. Biovarme. Jeg har fået bekræftet forekomsten af disse revner fra 3 af hinanden ukendte brugere/instanser. Den ene af disse må siges at være den førende ekspertise på området; nemlig ÄFAB som er en uafhængig svensk test-instans, -modsvarer vel Tekn. Institut i dk.
(På ÄFABS hjemmeside kan man i øvrigt stille spørgsmål om mangt og meget vedr. pillfyr, fyring m.m.).

M.v.h.
Derzu

elmichael

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af elmichael » 18 dec 2007 20:53

Hej læsere i dette forum. Jeg købte min tb mini brænder brugt, ved besigtigelse af brænderen hos sælger opdagede jeg at hærden var revnet i begge sider, så jeg kontaktede omgående biovarme vedr. dette inden køb. Hos biovarme fik jeg at vide at det kunne forekomme og at revnerne kunne svejses med alm. co2 eller jeg kunne vælge at købe komplet nyt hus. prisen på huset ligger på 3500 + moms. Jeg valgte at få hærden svejset af en rustfri smed med tig og special tråd. Det har foreløblig holdt 1 måned. :great: Jeg fik selvfølgelig afslag i prisen på pillebrænderen, og købte dermed Tb mini, 600 l magasin og roca p30 6 kedel for 5700 kr. synes selv det var en god pris.

HUL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 dec 2007 12:18

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af HUL » 18 dec 2007 21:22

elmichael skrev:Hej læsere i dette forum. Jeg købte min tb mini brænder brugt, ved besigtigelse af brænderen hos sælger opdagede jeg at hærden var revnet i begge sider, så jeg kontaktede omgående biovarme vedr. dette inden køb. Hos biovarme fik jeg at vide at det kunne forekomme og at revnerne kunne svejses med alm. co2 eller jeg kunne vælge at købe komplet nyt hus. prisen på huset ligger på 3500 + moms. Jeg valgte at få hærden svejset af en rustfri smed med tig og special tråd. Det har foreløblig holdt 1 måned. :great: Jeg fik selvfølgelig afslag i prisen på pillebrænderen, og købte dermed Tb mini, 600 l magasin og roca p30 6 kedel for 5700 kr. synes selv det var en god pris.
Hej elmichael !

Må jeg spørge hvad du betalte for svejsningen ?
Det ville være interessant at høre fra dig fremover hvor længe svejsningen holder.(Har tidligere hørt om svejsning på TB som holdt i begrænset tid).

Jeg har selv overvejet at skære to trekanter af støbejern til og sætte løst indvendigt i hærden i siderne for at tage noget af varmen, men det er jo lidt noget usikkert klamp.

M.v.h.
Derzu


HUL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 dec 2007 12:18

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af HUL » 18 dec 2007 21:26

HUL skrev: Hej elmichael !

Må jeg spørge hvad du betalte for svejsningen ?
Det ville være interessant at høre fra dig fremover hvor længe svejsningen holder.(Har tidligere hørt om svejsning på TB som holdt i begrænset tid).

Jeg har selv overvejet at skære to trekanter af støbejern til og sætte løst indvendigt i hærden i siderne for at tage noget af varmen, men det er jo lidt noget usikkert klamp.

M.v.h.

Hovsa, og undskyld !

Jeg er kommet til v. en fejl at underskrive m. brugernavn Derzu et par gange (brugernavn fra et fremmed forum jeg bruger). Retteligt skulle jeg have underskrevet med HUL.
M.v.h. HUL
Derzu

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af ktm » 19 dec 2007 02:07

[quote
Jeg har selv overvejet at skære to trekanter af støbejern til og sætte løst indvendigt i hærden i siderne for at tage noget af varmen, men det er jo lidt noget usikkert klamp.

M.v.h.
Derzu[/quote]

Mener du der kan blive plads til sådan et par trekanter?
Vil man ikke være nødt til at skære noget af hulpladen, hvor pillerne brænder på?
Eller kan du måske ligefrem indfælde noget støbegods i stedet for det rustfri stål?
På den anden side set, sker der vel ikke noget ved at den er revnet?

Jeg er noget skufftet over at en sådan herd ikke er stærkere, og jeg kan ikke lade være med at drage sammenligning til pladejernskedler kontra støbejernskedler. Tyndplade kommer åbenbart til kort i stressede miljøer,
Det samme oplever man også i f.eks. bilmotorer, hvor man ser at materialerne stresses og opgiver oftere ævred ved hårdtpumpede ydelser. Ved moderne kedler kan man jo rolig sige, at de stresses ved at præstere så meget som muligt.

Det ærgrer mig en del, at man alene ser på ydelsen her og nu på højtydende kedler, og ikke over en længere årrække hvor man tager højde for levetid og vedligeholdelse. Disse faktorer bør da indgå i en varmeregnskab???? :shock:

Igen for at føre sammenligningen over på biler, er det nu så småt ved at gå op for diverse miljøforskere, at f.eks. min gamle Land Rover i sidste ende er den mest økonomiske i forhold til f.eks. Toyotas hybridting. Landroveren har i rigtig mange tilfælde en levetid på 40-50 år og er ikke speciekt rescoursekrævende at bygge i forhold til hybridtingen, hvori ingår en masse rigtig grimme ting, der er vanskelige at genanvende, når den om 10 ikke kan mere, hvis den kan holde så længe. Land Roveren er overordentlig let at genanvende, hvis det en dag kommer dertil. Langtidberegninger viser at den tilsyneladende tunge benzinsluger er langt mere miljøvenlig når man laver en totalbetragtning. Det er i det hele taget voldsomt CO2 belastende at bygge en bil, viser det sig uheldigvis for producenter og politikere.
Og mon ikke også vi en dag ser mht fyringsanlæg, at vi bliver holdt for nar med disse letforgængelige pladejernsindretninger??? Det er bare en lidt grim tanke som ikke er morsom at tænke over?? :great:

Igen lidt kætterske tanker her en sen nattetime :wink:
mvh
ktm

HUL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 dec 2007 12:18

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af HUL » 19 dec 2007 21:19

ktm skrev:[quote
Jeg har selv overvejet at skære to trekanter af støbejern til og sætte løst indvendigt i hærden i siderne for at tage noget af varmen, men det er jo lidt noget usikkert klamp.

M.v.h.
Derzu
Mener du der kan blive plads til sådan et par trekanter?
Vil man ikke være nødt til at skære noget af hulpladen, hvor pillerne brænder på?
Eller kan du måske ligefrem indfælde noget støbegods i stedet for det rustfri stål?
På den anden side set, sker der vel ikke noget ved at den er revnet?

Jeg er noget skufftet over at en sådan herd ikke er stærkere, og jeg kan ikke lade være med at drage sammenligning til pladejernskedler kontra støbejernskedler. Tyndplade kommer åbenbart til kort i stressede miljøer,
Det samme oplever man også i f.eks. bilmotorer, hvor man ser at materialerne stresses og opgiver oftere ævred ved hårdtpumpede ydelser. Ved moderne kedler kan man jo rolig sige, at de stresses ved at præstere så meget som muligt.

Det ærgrer mig en del, at man alene ser på ydelsen her og nu på højtydende kedler, og ikke over en længere årrække hvor man tager højde for levetid og vedligeholdelse. Disse faktorer bør da indgå i en varmeregnskab???? :shock:

Igen for at føre sammenligningen over på biler, er det nu så småt ved at gå op for diverse miljøforskere, at f.eks. min gamle Land Rover i sidste ende er den mest økonomiske i forhold til f.eks. Toyotas hybridting. Landroveren har i rigtig mange tilfælde en levetid på 40-50 år og er ikke speciekt rescoursekrævende at bygge i forhold til hybridtingen, hvori ingår en masse rigtig grimme ting, der er vanskelige at genanvende, når den om 10 ikke kan mere, hvis den kan holde så længe. Land Roveren er overordentlig let at genanvende, hvis det en dag kommer dertil. Langtidberegninger viser at den tilsyneladende tunge benzinsluger er langt mere miljøvenlig når man laver en totalbetragtning. Det er i det hele taget voldsomt CO2 belastende at bygge en bil, viser det sig uheldigvis for producenter og politikere.
Og mon ikke også vi en dag ser mht fyringsanlæg, at vi bliver holdt for nar med disse letforgængelige pladejernsindretninger??? Det er bare en lidt grim tanke som ikke er morsom at tænke over?? :great:

Igen lidt kætterske tanker her en sen nattetime :wink:[/quote]

Til ktm !
Du har ganske ret, -det er for dårligt at det revner.

De 2 trekanter af støbejern er foreløbig kun på ideplanet, men jo, du har ret det bliver nok nødvendigt at skære i den løse rist for at få det klemt på plads.
Det betyder muligvis ikke noget m. de opståede revner, men på den anden side bliver de jo nok ikke mindre med tiden.......

M.v.h.
HUL

elmichael

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af elmichael » 19 dec 2007 21:38

Hej igen. Vedrørende betaling for svejsning. Det kostede mig ikke en krone, da jeg havde en kammerat der kunne klare opgaven, Han udtalte dog at det var en meget krævende opgave :x , da stålet er delvis nedbrudt. Skal nok vende tilbage vedr. leve tid, men som tidligere skrevet, ingen tegn på nye revner :great:

HUL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 16 dec 2007 12:18

Re: Erfaringer m. TB-mini

Indlæg af HUL » 24 dec 2007 09:57

elmichael skrev:Hej igen. Vedrørende betaling for svejsning. Det kostede mig ikke en krone, da jeg havde en kammerat der kunne klare opgaven, Han udtalte dog at det var en meget krævende opgave :x , da stålet er delvis nedbrudt. Skal nok vende tilbage vedr. leve tid, men som tidligere skrevet, ingen tegn på nye revner :great:
Hej igen !

Du skrev i et tidligere indlæg her at du havde fået en pris på 3500+moms hos Biovarme på et helt nyt hus. Hvad består et nyt hus af ? (Er det kun en løs herd man selv skal svejse på, eller er det et helt "stel" som man kan montere alle dele fra TB´en over på).

Jeg har regnet lidt på økonomien i TB´en og kan se at jeg over de sidste 3 år har sparet ca. 36000 kr. set i forhold til olieopvarmning. Selvom herden har en begrænset holdbarhed på måske 4-5 år så kan det jo faktisk betale sig at skifte huset på den (selvom det er ærgerlige penge).

Jeg overvejer derfor at skifte huset på TB´en i stedet for at lave en eller anden hjemmegjort forbedring af tvivlsom effekt.

M.v.h.
HUL


Besvar