Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kobberspiral på afgangsrør fra stoker

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Kobberspiral på afgangsrør fra stoker

Indlæg af lamborg » 25 mar 2013 07:07

Jeg havde tænkt lidt i samme bane dog ikke på røgrør men sætte en spiral i skorsten for jeg har et hul på 240x240 så der er jo masse af plads men så blev jeg usikker for jeg har en afkøling af returen på 7-10 gr og hvad vil der så ske når jeg begynder at varme på returen før kedlen . Ok det gør man også med en shunt men den er jo kontroler bar så den holdes under fremløb ,men hvad nu hvis det faktisk lykkes at skabe en kunstig retur som kun er 2 gr under eller endda højere end fremløb ? Så vil fyret skrue ned for effekten og evt helt stoppe for nu kan den jo pludselig ikke mærke at hele anlægget mangler varme, så selvom radiatorene er kolde og man fryser røven af så hygger fyret sig i sin egen lille verden. Ok så falder røgtemp og røgtemp vil ikke give så meget at den hæver temp men så hidser fyret sig op igen og cyklussen gentager sig. tror det vil give nogle vilde udsving og noget meget ukontrolerbart, men ideen og nytænkning er FEDT dog tror jeg det er bedre at sætte den på fremløbet for så er det mere kontrollerbart og vil virke som en naturlig del af kedelen.
Ps hold nu op med det love og regler ... Glødelampen ,bilen og en masse andre nye ting var aldrig opfundet hvis man var sådan en stivstikker... Så røv og nøgler og derud af med opfinderiet...
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Kobberspiral på afgangsrør fra stoker

Indlæg af pelle » 25 mar 2013 18:48

Jeg har tænkt lidt over dit projekt. Jeg tror nok jeg ville lave det. Du kan nok hive et par % måske 10. Men, hvorom alting er så er et forsøg nu engang bedre end en masse eksperter der fortæller og advarer en om hvad man kan og hvad man ikke kan.. Hva.. herregud.. Lidt kobberrør. Det er hvad der er spildt. Du skal naturligvis sikre dig at der kan kommes af med trykket. Ingen spærring til sikkerhedsventil og så må temp. på returen ikke komme op i nærheden af kogepunktet, da der vil dannes ilt(luftlommer). Det er da slet ikke sikker der vil komme til at stå luft i den spiral, pumpen presser vel luften væk..
Så, meget tror jeg nu heller ikke fyret vil stå i stampe.. Der er vel en meget højere temp. i forbrændingen end på ydersiden af røgrøret..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Kobberspiral på afgangsrør fra stoker

Indlæg af mejeristen » 25 mar 2013 18:56

Husk når du vikler kobberrøret omkring så skal du lave det sådan at koldeste ende på spiralen skal være nærmest skorstenen, og varmeste ende tættest på kedlen. Altså så Varmeste møder varmeste og koldeste møder koldeste, det vil give den bedste effektivitet!!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

carstenbo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 02 sep 2013 14:04

Kobberspiral på afgangsrør fra stoker

Indlæg af carstenbo » 02 sep 2013 15:10

Jeg har et spørgsmål til denne opstilling. Gælder den også for varmevekslere? Jeg har lige fået sat en op og han hælder det kolde vand i forneden og det varme i foroven. Det passerer så hinanden via pladerne. Er det korrekt monteret.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Kobberspiral på afgangsrør fra stoker

Indlæg af John Skov Jensen » 02 sep 2013 17:06

carstenbo skrev:Jeg har et spørgsmål til denne opstilling. Gælder den også for varmevekslere? Jeg har lige fået sat en op og han hælder det kolde vand i forneden og det varme i foroven. Det passerer så hinanden via pladerne. Er det korrekt monteret.
Ja en pladeveksler skal også have flowretning mod hinanden på de to kredse


Besvar