Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tryk-fald efter vandafbrydelse

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Grauslund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 15 mar 2013 20:23
Mit fyr: Baxi 1.5
Areal: 140
Brændsel: Træpille
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: 6 tons

Tryk-fald efter vandafbrydelse

Indlæg af Grauslund » 23 mar 2013 14:49

Ja, han var forbi i går og installerede en ny ekspantionsbeholder - og nu virker fyret igen:-)

Tusind tak for jeres hjælp og engagement!!! Det har jeg sat rigtig stor pris på..TAK
Vh. Lars


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Tryk-fald efter vandafbrydelse

Indlæg af Landlyst » 23 mar 2013 14:53

Grauslund skrev:Ja, han var forbi i går og installerede en ny ekspantionsbeholder - og nu virker fyret igen:-)

Tusind tak for jeres hjælp og engagement!!! Det har jeg sat rigtig stor pris på..TAK
Okay, mysterie løst... Men så har den jo heller ikke lydt hul når du bankede på den... :great:

KC1978
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 apr 2013 15:59

Tryk-fald efter vandafbrydelse

Indlæg af KC1978 » 10 apr 2013 16:21

Hejsa.
Byder lige ind med et mere detaljeret spørgmål.

Jeg har lignede problem.

Jeg har så haft termografimand på, som har testet det. Uden der var noget galt.

Jeg har kørt mit anlæg op i tryk og så lukket mine 2 ventiler så der var konstant 2bar tryk på kedlen i 1 time, gav intet udslag.

Den dykker ALTID ned til 0,2bar. Der mister jeg så mit varme vand. Lige ind til jeg fylder vand på igen. op til 0,5bar så er der varmt vand igen. Men fylder den altid til ca 1.8-2bar.

Nu kommer det underlige så. Efter at have snakket FLERE gange med både min bror/far/svigerfar som alle er uddannet vvsére. har jeg uden held fået intet. Det samme svar som alle herinde skriver.

De siger: Spiralen i min varmevandsbeholder kan IKKE trykke vand ud i varmvandsbeholderen.

Efter de har sagt det et utal af gange, ville jeg prøve noget helt tåbeligt. Jeg fyldte 1,5bar på. Ringede ind til konen og sagde åben ALLE haner i huset med KUN varmt vand. Brygges og køkken så fint ud, badeværelset kom der brunt vand ud. (dertil skal det siges at vi for 3mdr fik nyt vandværk. Så der har været døjet i 1-1½uge med brunt vand. Dette er så længe siden) Men jeg stod så i mit fyrrum. Imens løb vandet vildt. Jeg kunne så på 5min konstatere at trykket faldt fra 1,5bar til 1,35 bar. Da jeg lukkede for vandet igen og gik ind. Gik jeg ud igen efter 1 time. UDEN at have brugt vand. Lå mit tryk på 1.3bar.

Efter hvad Bror/far/svigerfar siger kan det ikke lade sig gøre at vandet kan blive trykket ud i beholderen. Jeg mener nu at bruger jeg 75% af det varme vand, skal den jo fylde vand på. KAN det tænkes at vandet fra anlægget kan være med til at fylde varmvandsbeholderen?

Bror/far/sviger siger nej.

Hvad siger i?

Mvh

En MEGET fortvivlet Kim

PS min expantionsbeholder er fyldt ½ med vand og resten luft. deler fint :)

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Tryk-fald efter vandafbrydelse

Indlæg af thy » 10 apr 2013 16:42

normalt nej fordi trykket på vand siden normalt er højere(ellers ville du jo ikke kunne lave 2 bar når du fylder anlæget op) så ved utæthed ville trykket faktisk stige..

har du fået undersøgt ekspantions beholder...
automatudluftere kan desværre også blive defekte og lade trykket sive...
tryksikring på anlæget er vel ikke utæt..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Olaf13
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 254
Tilmeldt: 02 jan 2013 19:17
Mit fyr: Passat C4 droslet ned til C2
Areal: 400 m2
Brændsel: Indblæst piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: 40
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Ringsted
Modtaget likes: 2 gange

Tryk-fald efter vandafbrydelse

Indlæg af Olaf13 » 10 apr 2013 16:55

Hvor lang tid går der mellem påfyldningerne?
Nu er det sådan at trykket også ændre sig lidt med kedel temperaturen, vandet udvider sig jo når det bliver varmt og engang imellem skal man nok komme mere vand på hvis KT kommer højt op i temperatur.
Du kan måske også prøve at tømme vvb helt hvis du har en hane på det kolde til beholderen og se hvad der sker.


Grauslund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 15 mar 2013 20:23
Mit fyr: Baxi 1.5
Areal: 140
Brændsel: Træpille
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: 6 tons

Tryk-fald efter vandafbrydelse

Indlæg af Grauslund » 10 apr 2013 17:22

Hej igen

Jeg har konstateret, at jeg stadig har trykfald - og jeg synes dit indlæg, Kim, er rigtig interessant. Min expantionsbeholder VAR færdig, men noget andet må også være galt. Det du antyder Kim er vel, at din vvb også er i stykker?? Jeg vil prøve samme eksperiment m de varme haner..
Vh. Lars

KC1978
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 apr 2013 15:59

Tryk-fald efter vandafbrydelse

Indlæg af KC1978 » 10 apr 2013 17:29

Olaf13 skrev:Hvor lang tid går der mellem påfyldningerne?
Nu er det sådan at trykket også ændre sig lidt med kedel temperaturen, vandet udvider sig jo når det bliver varmt og engang imellem skal man nok komme mere vand på hvis KT kommer højt op i temperatur.
Du kan måske også prøve at tømme vvb helt hvis du har en hane på det kolde til beholderen og se hvad der sker.

Er HELT med på det du siger. Med det udvidersig og trækker sig sammen. KT ligger jævt på 71-80grader, på returen.

Jeg kan fylde vand på 1 gang om dagen, alt efter hvor meget varmt vand vi bruger.

HUSK at trykket falder i takt med at vi bruger varmt vand. Og stiger ikke igen, i forbindelse med at der kommer vand i vvb

:)

pll
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 225
Tilmeldt: 14 jan 2011 00:08
Mit fyr: KSM 275/13
Areal: 180
Brændsel: piller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Årligt forbrug: 6t
Geografisk sted: 4450 Jyderup
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 11 gange

Tryk-fald efter vandafbrydelse

Indlæg af pll » 10 apr 2013 17:30

KC1978 skrev:Hejsa.
Byder lige ind med et mere detaljeret spørgmål.

Jeg har lignede problem.

Jeg har så haft termografimand på, som har testet det. Uden der var noget galt.

Jeg har kørt mit anlæg op i tryk og så lukket mine 2 ventiler så der var konstant 2bar tryk på kedlen i 1 time, gav intet udslag.

Den dykker ALTID ned til 0,2bar. Der mister jeg så mit varme vand. Lige ind til jeg fylder vand på igen. op til 0,5bar så er der varmt vand igen. Men fylder den altid til ca 1.8-2bar.

Nu kommer det underlige så. Efter at have snakket FLERE gange med både min bror/far/svigerfar som alle er uddannet vvsére. har jeg uden held fået intet. Det samme svar som alle herinde skriver.

De siger: Spiralen i min varmevandsbeholder kan IKKE trykke vand ud i varmvandsbeholderen.

Efter de har sagt det et utal af gange, ville jeg prøve noget helt tåbeligt. Jeg fyldte 1,5bar på. Ringede ind til konen og sagde åben ALLE haner i huset med KUN varmt vand. Brygges og køkken så fint ud, badeværelset kom der brunt vand ud. (dertil skal det siges at vi for 3mdr fik nyt vandværk. Så der har været døjet i 1-1½uge med brunt vand. Dette er så længe siden) Men jeg stod så i mit fyrrum. Imens løb vandet vildt. Jeg kunne så på 5min konstatere at trykket faldt fra 1,5bar til 1,35 bar. Da jeg lukkede for vandet igen og gik ind. Gik jeg ud igen efter 1 time. UDEN at have brugt vand. Lå mit tryk på 1.3bar.

Efter hvad Bror/far/svigerfar siger kan det ikke lade sig gøre at vandet kan blive trykket ud i beholderen. Jeg mener nu at bruger jeg 75% af det varme vand, skal den jo fylde vand på. KAN det tænkes at vandet fra anlægget kan være med til at fylde varmvandsbeholderen?

Bror/far/sviger siger nej.

Hvad siger i?

Mvh

En MEGET fortvivlet Kim

PS min expantionsbeholder er fyldt ½ med vand og resten luft. deler fint :)

KC1978
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 10 apr 2013 15:59

Tryk-fald efter vandafbrydelse

Indlæg af KC1978 » 10 apr 2013 17:31

Fornufgtigt. Brug 10-15min med FULD knald på det varme vand og se så om trykket også falder
Og stop og forlad fyret i 1time og se om trykket yderligere er faldet

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Tryk-fald efter vandafbrydelse

Indlæg af thy » 10 apr 2013 17:34

ikke for at ødelægge terorien når i tapper så meget vamt vand kan trykket falde fordi der bliver koldere vand i kedlen....men normalt skulle trykekspantionen klare det...

nu er beholderen vel ikke for lille.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar