Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
nemocharley

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af nemocharley » 23 mar 2013 09:54

jeg synes ikke du er sortseer - det er jo helt rigtigt det du skriver. Vi kan gøre det billigt at bo, men ikke gratis - de skal nok få fat i os med deres afgifter og kontrol. Og... total isolation er nok heller ikke vejen frem. Sådan er det lige nu, men jo mere de piller ved hverenkelts mulighed for at leve et godt liv (og samfundets sammenhængskraft), des større er chancen jo for civil ulydighed og fredelig modstand.

Der er i øvrigt små økosamfund som Friland rundt omkring i DK blandt andet i Aarestrup her i Himmerland. De måtte bogstaveligt igennem et hav af dokumenter og skriverier før de kunne bygge.

jeg er helt med på at forholdene er anderledes her i dk end usa - der gribes sjældent ind over for små individuelle tiltag som Lamars. Men jeg kan fortælle dig at Earth ship projektet bliver bekæmpet med næb og klør, i de stater hvor der er en gruppe af mennesker, som prøver at leve sådan. Kapitalen og den bestående magt elite er den samme og reagerer på samme måde på suverænitetsafgivelse uanset om du er i USA eller DK.

Og jeg deler din harme Triumph. Jeg har herhjemme fået afslag på eget spildevandsanlæg, da jeg bor i byzone - selvom naboen er en åben hestemark. Udover solceller og nyt varmeanlæg, så kan jeg spare ca 40% af mit brugsvand med et anlæg, isolerere yderligere og blive mere skarp på mine vaner. Og aldrig nogensinde låne penge i banken igen.


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af Ollii » 23 mar 2013 09:59

Kan det passe jeg fornemmer lidt selvynk i denne tråd? ;-)
Jeg synes også jeg har fulgt rimelig med i livet på friland og dermed også Steen Møller. Som jeg ser det er han den eneste der har forstået hvad det er han vil med livet på friland. Da han virkelig sløjfer den levestandart vi har i danmark for netop og gøre det enkelt, billigt og bæredygtigt.
De andre jeg har set derude fra vil jo stadig beholde deres levestandart og flytter kun derud pga. en drøm om gældfrihed m.m.
Bla. var der vist en der ville tjene til livet på friland ved at sælge kajakker han købte billig i litaun og solgte dyrt i dk. Det er da selvmodsigelse der vil noget.

Og tager man Frank Erichsen på kataniegården så har jeg stor respekt for det han forsøger og bygge op. Og det store arbejde han ligger i det. Men igen kunne det jo heller ikke lade sig gøre uden det samfund der er omkring ham. Da det jo er det der betaler hans faste udgifter netop fordi han heller ikke er klar til at smide leve standarten helt på hylden.

Derudover er det vel alle frit for, og hive teltpløkkerne og finde et andet sted hvor man kan leve det liv man gerne vil.
Et samfund som det vi har i dk koster penge. De kommer fra skat og afgift.

M.v.h. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

nemocharley

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af nemocharley » 23 mar 2013 10:12

måske - selvom jeg nu synes jeg har indrettet mig fornuftigt. Det er ikke samfundet som sådan, jeg er ude efter, jeg betaler med glæde skat. Steen Møllers pointe er netop at levestandarden måske nok falder i kr og øre men livskvaliteten stiger. Det kan jeg genkende fra mig selv, jeg har ikke en høj indtægt men jeg er glad og trives, fordi jeg ikke er gældsplaget.

omvendt så er det rimeligt at påpege de urimelige anslag der finder sted mod både vores samfund og mod det enkelte individ. For at sætte det helt på spidsen - hvorfor gribes der ikke ind overfor de multinationales skatteunddragelse, når vi nu som samfund mangler penge?

Jeg undrede mig også over kajak historien...

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af Bjarne B. » 23 mar 2013 10:38

Jeg har skam ikke noget imod at betale til samfundet i form af skat og eventuelle afgifter på det, jeg bruger, men alt med måde. Dermed sagt at når jeg skal betale for noget, jeg kan gøre mindst lige så godt selv (skorstensfejning) eller en ydelse, som jeg slet ikke benytter (rensning af det vand jeg bruger i haven) så føler jeg mig snydt.

Omkring det med kajak handleren fra Friland, så kan jeg ikke se noget problem i det. Han er selvforsørgende og ligger dermed ikke samfundet til last. Han har også en indtjening, som han skal betale skat af, og dermed giver han jo sin del til samfundet. Altså en win win situation for både ham og os.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af Ollii » 23 mar 2013 10:50

Bjarne B. skrev:Jeg har skam ikke noget imod at betale til samfundet i form af skat og eventuelle afgifter på det, jeg bruger, men alt med måde. Dermed sagt at når jeg skal betale for noget, jeg kan gøre mindst lige så godt selv (skorstensfejning) eller en ydelse, som jeg slet ikke benytter (rensning af det vand jeg bruger i haven) så føler jeg mig snydt.

Omkring det med kajak handleren fra Friland, så kan jeg ikke se noget problem i det. Han er selvforsørgende og ligger dermed ikke samfundet til last. Han har også en indtjening, som han skal betale skat af, og dermed giver han jo sin del til samfundet. Altså en win win situation for både ham og os.

Vi bliver ikke enige om kajakhistorien hvilket vist heller ikke er formålet.
Mon ikke grunden til skorstensfejeren er at ikke alle kan finde ud af selv at feje den.
Hvilket kan resultere i brand og kulilte skader med store omkostninger for samfundet til følge.

Derudover sætter jeg pris på at der kommer en fagmand og gennemgår min brændeovns instalation et par gange om året. Da jeg derfor kan tage roligt på job mens familien sover.

m.v.h. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af Ollii » 23 mar 2013 11:02

nemocharley skrev:måske - selvom jeg nu synes jeg har indrettet mig fornuftigt. Det er ikke samfundet som sådan, jeg er ude efter, jeg betaler med glæde skat. Steen Møllers pointe er netop at levestandarden måske nok falder i kr og øre men livskvaliteten stiger. Det kan jeg genkende fra mig selv, jeg har ikke en høj indtægt men jeg er glad og trives, fordi jeg ikke er gældsplaget.

omvendt så er det rimeligt at påpege de urimelige anslag der finder sted mod både vores samfund og mod det enkelte individ. For at sætte det helt på spidsen - hvorfor gribes der ikke ind overfor de multinationales skatteunddragelse, når vi nu som samfund mangler penge?

Jeg undrede mig også over kajak historien...
Jeg er enig med dig i at ikke alt for mig ser rimelig ud. Og vil også selv gøre hvad jeg kan for at slippe for div. afgifter.
Og selvfølgelig er vi også enige om at alle firmaer skal have samme skattepres for at holde konkurencen lige.
Jeg har dog også bemærket hvor nemt det er som mindre firma helt at undgå og betale skat.
Da skattefar vist ikke har de dygtigste hjerner ansat. Og reglerne i dette land er alt for løse på mange punkter.

M.v.h. Ole.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

nemocharley

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af nemocharley » 23 mar 2013 11:12

Ollii skrev:
Jeg er enig med dig i at ikke alt for mig ser rimelig ud. Og vil også selv gøre hvad jeg kan for at slippe for div. afgifter.
Og selvfølgelig er vi også enige om at alle firmaer skal have samme skattepres for at holde konkurencen lige.
Jeg har dog også bemærket hvor nemt det er som mindre firma helt at undgå og betale skat.
Da skattefar vist ikke har de dygtigste hjerner ansat. Og reglerne i dette land er alt for løse på mange punkter.

M.v.h. Ole.
jeg er enig.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af Klaus » 23 mar 2013 11:47

Vi er også wannabee selvforsynere. Vi har den lille MGM til at opvarme, men jeg tror ikke vi bruger mere end 3,5 ton piller om året da brændeovnen er primær varmekilde og den fyrer med lokalt træ, til en helt anden pris. oliefyret er stadig tilsluttet da jeg er bange for jo flere der bliver lokket over på el/solceller/varmepumper, jo større er chancen for at der kommer lovgivning der siger at bordet fanger og så stiger priserne på el. Så jo flere heste jo større frihed.
Vores hus er et billigt hus til ca 500000kr inkl 1,1hektar jord så der er god mulighed for en kæmpe køkkenhave og husdyr, og ja vi har vinduer det blæser ind af og gammelt køkken og bad og og og, men det virker og det er det vigtigste, vi sætter friheden højere end praleværdi.
Det kræver jo ikke den store maskinmestereksamen at regne ud at energirenovering, samtalekøkkener og renovering de sidste år har bundet mange mennesker på hænder og fødder. Og laves der en livscyklus analyse på et alm ok hus der bliver energirenoveret, er jeg ikke sikker på miljøet er så glad for tiltaget som ejerens pung er kortvarigt.
Det er faens at der er ting som ejendomsskat, vand, kloark, el osv. vi ikke kan lave selv, men ved at tænke os om kan vi sagtens klare os på en løn hvis det bliver nødvendigt.
Solceller havde jeg også i tankerne da det var en god forretning. Men som jeg ser der er det en navlegravende og egoistisk investering, da man smider mere ud på nettet end man bruger og hæve den igen når man mangler, til samme pris, så er det jo en pengeindvestering ikke et miljøtiltag. Enderne når ikke sammen i mit hoved, slet ikke hvis man forgælder sig samtidigt. Og ja det har da hele tiden været totalt åbentlyst at det vil kommet til at koste ekstra når man først havde celler på taget, det undrer mig hvis nogler ikke havde set det komme?
Jeg vil gerne finde en energikilde der giver mig mit tomgangsforbrug og er der meget overskud kan der bages, vaskes og tørres. Jeg vil aldrig bygge en indvestering på afhænghed af nettet og betaling af overskudsstrøm da det er lissom at håbe når man bukker sig efter sæben. Udfordringen bliver dog at finde en relativ fornuftig kombination af solceller og vindmølle til en rentabel pris, dvs betalt kontant, da selvforsyningen og gældfrihed er vigtigere end tilbagebetalingsprisen.

nemocharley

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af nemocharley » 23 mar 2013 12:01

Av den svider lidt. Jeg må jo indrømme at jeg var en af de naive solcellekøbere. Jeg troede virkelig på, at mine solceller skulle bruges som en del af et grønt energinet. Jeg har dog betalt kontant ved diverse energi tiltag, og den praksis fortsætter jeg med.

Klaus mon ikke en masseovn kunne være en idé i et hus som dit? Man kan købe byggesæt til ca 30.000. Mht. vindmøller - jeg mener jeg har set 1.5kw som sælges til ca 15000 - men strømmen skal jo lagres på en eller anden måde, hvis du ikke bruger elnettet som buffer. Med 1.1 hektar jord kan I blive næsten selvforsynende - jeg har læst lidt om permakultur, det er spændende.

Termisk solvarme til et centralvarme anlæg er det egentlig ikke en af de få ting, man kan have i fred - det og så selv sanke træ til gasogenkedlen eller masseovn, indmuret bioovn eller kedelovn.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af Klaus » 23 mar 2013 17:01

nemocharley skrev:
Klaus mon ikke en masseovn kunne være en idé i et hus som dit? Man kan købe byggesæt til ca 30.000. Mht. vindmøller - jeg mener jeg har set 1.5kw som sælges til ca 15000 - men strømmen skal jo lagres på en eller anden måde, hvis du ikke bruger elnettet som buffer. Med 1.1 hektar jord kan I blive næsten selvforsynende - jeg har læst lidt om permakultur, det er spændende.

Termisk solvarme til et centralvarme anlæg er det egentlig ikke en af de få ting, man kan have i fred - det og så selv sanke træ til gasogenkedlen eller masseovn, indmuret bioovn eller kedelovn.
Jeg tror ikke jeg kan lagre mit el behov men kan jeg dække tomgangen, vel ca 400W, er det fint så kan jeg købe resten. Der er jo flere der er frække og dække dette behov med solceller og vindmølle inkl. en grid tie inverter.
En anden mulighed er at få en så stor mølle/solcelle kombination at minimums elproduktionen er = med forbrug, der er dog en stykke vej til at opsparingen er på dette niveau ;)
En masseovn kunne være rigtig fed, men den står et stykke nede på listen da den ikke rigtig kan forbedre økonomien. I dag er min ven i stuen en Morsø 2BOU. Men en masseovn med vandharpe og MGM med rumtermostat vil jo være et oplagt makkerpar :great:
Vi prøver med en stadig voksende køkkenhave og dyrehold at blive mere eller mindre selvforsynende med basis madvarer. Der er ikke selvforsyningstanken der er drivende, men blot at kunne klare sig selv :friends:
Kik gerne ind i bonderøvsgruppen på fb http://www.facebook.com/groups/126990627465139/


Besvar