Hvorfor Baxi

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Hvorfor Baxi

Indlæg af jhjorsal »

Bigfoot skrev:du burde hellere få Thy til at indstille det istedet, og så også montere iltstyring på kedlen.... så skal du opleve et fyr der slet ikke behøver at kunne tænde selv.
Thy har hjulpet mig masser af gange både pr. Telefon og herinde og det er jeg ham evig taknemmelig for, jeg har også iltstyring på, men det ændre jo ikke rigtig ved at den har en tomgangsdrift om sommeren og derved et minimumsforbrug der ligger noget over 3 kg. Derudover er min absolut ikke grå men sort indeni om sommeren, jeg siger bare det ville være smart hvis den også kunne det med autotænding.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Hvorfor Baxi

Indlæg af triumph »

Nu skrev jeg jo også kun at : HVIS du skulle investere i solvarme og varmepumpe, og kun fyrede med træpiller. Så havde du investeret forkert.
Baxi er skam et fint fyr, der ikke er sart over for matrialet det fyre med. Men det er efter min mening ikke optimalt til overgangsperioder / sommerdrift. Andre anlæg har andre ulemper. Scotte er f.eks mere sart over for pillekvaliten. Herunder smuld og slagger. Hvis pille kvaliteten på en scotte er god, så køre det super, men det kan man jo ikke altid garentere.
Andre anlæg har sikkert lignende eller andre problemer (f.eks pris) Jeg vil dog godt give et friskt bud på at jeg spare 30% piller ifh til min kammerat der har en baxi 1,5 der køre hele året.
levi

Hvorfor Baxi

Indlæg af levi »

triumph skrev:Nu skrev jeg jo også kun at : HVIS du skulle investere i solvarme og varmepumpe, og kun fyrede med træpiller. Så havde du investeret forkert.
Baxi er skam et fint fyr, der ikke er sart over for matrialet det fyre med. Men det er efter min mening ikke optimalt til overgangsperioder / sommerdrift. Andre anlæg har andre ulemper. Scotte er f.eks mere sart over for pillekvaliten. Herunder smuld og slagger. Hvis pille kvaliteten på en scotte er god, så køre det super, men det kan man jo ikke altid garentere.
Andre anlæg har sikkert lignende eller andre problemer (f.eks pris) Jeg vil dog godt give et friskt bud på at jeg spare 30% piller ifh til min kammerat der har en baxi 1,5 der køre hele året.
Hvor meget sparer du så ift. dengang du havde en Benekov stoker - og nu hvor du har din Scotte ?
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Hvorfor Baxi

Indlæg af triumph »

Det kan jeg ikke svare på. jeg satte benekoven ind i oktober, og tog den ud i marts, så jeg kørte ikke en hel sæsong
(Den kørte super økonomisk på piller. jeg ville forsøge og køre på korn, men på trods af adskellige servicebesøg, var der tydeligtvis en kæmpeforskel på hvad jeg forventede (syntes jeg var lovet) og det som den præsterede. (Jeg skulle kitte talllerken hver 14 dag hvis det skulle køre optimalt, der var problemer med sodringe. Og da jeg havde ikke havde nogen erfaring med stokere/pillefyr. Så havde jeg troet på at forhandlerns ord på at den kunne køre 14 dage med korn uden rensning.
Men jeg syntes det gik godt hvis den kunne køre 24 timer. Heldigvis var forhandleren så pragmatisk at han tog stokeren tilbage.)

Da jeg havde benekoven brugte jeg 6 tons piller og 1 tons korn fra oktober til marts, men vi har en lejlighed på 80 km2 der på det tidspunkt stod tom. Da jeg fik scotten lejede vi samtidigt lejligheden ud (+ 3 personer) Der brugte vi 12 tons pr år. Efter at have sat rumtermostater til start/stop af scotten. Sparede jeg vel 1-2 tons. Og ved at optimeret med start / stop via rumtemp følere, motorventil, og den nye kedel med semirens regner jeg med at komme ned på ca. 8 tons/år
Vi skriver vores varmeforbrug ind i kr./år Det er dejlig læsning:
2007: 17.380kr
2009: 19.160 kr
2010: 16.060 kr ( rumtermostat monteret)
2011: 17.100 kr
2012: 14.650 kr ( her blev der monteret semirens kedel (½ sæsong) + motorventil der lukker for vand til hus, så radiatore ikke opvarmes når der laves vv)

Der er lidt hokus poku med tallende, da der ikke er taget højde for pillebeholdningen ved årsskifte, men trenden er god. Og prøv lige og samenligne med olieprisen :great:
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Hvorfor Baxi

Indlæg af thy »

jhjorsal skrev: Thy har hjulpet mig masser af gange både pr. Telefon og herinde og det er jeg ham evig taknemmelig for, jeg har også iltstyring på, men det ændre jo ikke rigtig ved at den har en tomgangsdrift om sommeren og derved et minimumsforbrug der ligger noget over 3 kg. Derudover er min absolut ikke grå men sort indeni om sommeren, jeg siger bare det ville være smart hvis den også kunne det med autotænding.
ja den bliver betydelig mørkere om sommern...det gør de fleste,klart tændsluk vinder noget her...

6kg i snit over de laveste uger om sommern længere har jeg ikke været nede,med min instalering
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Hvorfor Baxi

Indlæg af jhjorsal »

thy skrev:
ja den bliver betydelig mørkere om sommern...det gør de fleste,klart tændsluk vinder noget her...

6kg i snit over de laveste uger om sommern længere har jeg ikke været nede,med min instalering
Jeg ved faktisk ikke hvor langt jeg har været nede, da jeg har cellesluse, jeg har været ved at prøve at måle lidt på det men jeg syntes en portion kan variere rigtig meget men i snit 40 kg, dog er det min overbevisning at jeg altid ligger over 10 kg pr dag egentlig ville jeg have sagt 20 men det kan vel næsten ikke passe. Jeg har lige fået piller her d. 20 marts det betyder jeg har brugt 12 Tons de sidste 15 måneder.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Besvar