Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Spørgsmål og diskussion om solceller
Solceller er blot endnu en måde at udnytte solens energi på
dannidines

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af dannidines » 22 mar 2013 07:41

Hej forum,

Indlæg tyvstjålet fra andet forum - men nøj man får ondt i moralen og en dårlig start på dagen ved læsning af nedenstående :-( ... Jeg hæfter mig bl.a. Ved

"For kunder på den 20-årige overgangsordning (årsnettoafregnede) vil der være tale om en væsentlig tarifstigning, som skal varsles"


Det er fra en mail udsendt af Dansk Energi.

Tarifering af solceller
Dansk Energi har anmeldt metode til tarifering af kunder med solcellean-læg. Energitilsynet har afvist, at den eksisterende rabat på nettariffer for kunder med små VE-anlæg kan fortsætte. Nye tariffer kan først træde i kraft, når de nye metoder og tariffer er godkendt af Energitilsyn og vars-let efter reglerne i forbrugerbeskyttelsesbekendtgørelsen
Dansk Energi har til Energitilsynet i dag anmeldt principper for tarifering af kunder med små VE-anlæg (fx solceller), der er tilsluttet elnettet.
Baggrunden er, at Dansk Energi i slutningen af 2010 lavede en brancheanbe-faling om, at ejere af små anlæg får rabat på nettariffen, hvis anlæggets kapa-citet ikke overstiger 6 kW. Dansk Energi informerede Folketingets Energipoliti-ske Udvalg om, at rabatten er en opstartshjælp til bl.a. årsnettoafregnede sol-cellekunder. Rabatten var i første omgang tidsbegrænset til 2 år.
Dansk Energi har spurgt Energitilsynets sekretariat, om det er muligt at fort-sætte rabatordningen eller lave en ordning med lempeligere betaling fra solcel-leejerne. Det har Energitilsynets sekretariat afvist, da der skal tariferes om-kostningsægte: Altså således, at den enkelte gruppe af kunder betaler for de omkostninger, som de giver anledning til.
Det fremgår således af vedlagte anmeldelse, at tarifering af kunder med solcel-leanlæg fremover sker efter omkostningsægte og ensartede principper uanset hvilke muligheder for nettofisering af afgifter og PSO, der eksisterer. Den an-meldte tarifering af solcellekunder indeholder følgende elementer:
 Der betales nettarif af målt forbrug af elektricitet i den målte tidsen-hed
 Abonnementsbetaling for omkostninger til kundeforholdet
 Der betales rådighedsbetaling
Dansk Energis anmeldelse af tariferingsmetode for kunder med solcelleanlæg er vedlagt som bilag.
Medlemsinfo nr. 25/2013 side 2
2
Nye tariffer til kunder med solcelleanlæg m.v. kan først sættes i kraft, når føl-gende procedurer er gennemført:
 Energitilsynet tager Dansk Energis anmeldte metode til efterretning
 Herefter skal hvert netselskab anmelde metoden til beregning af tariffer for kunder med solcelleanlæg (jf. bekendtgørelse nr. 1085 af 20/09/2010)
 Når netselskabet har modtaget en metodegodkendelse, kan netsel-skabet anmelde tariffer (jf. bekendtgørelse nr. 930 af 17/08/2011)
 For kunder på den 20-årige overgangsordning (årsnettoafregnede) vil der være tale om en væsentlig tarifstigning, som skal varsles (jf. be-kendtgørelse nr. 196 af 27/02/2013)
Dansk Energi har lavet en folder om solceller, som netselskaber kan udlevere til kunder, som allerede har eller som overvejer at købe et solcelleanlæg. Fol-deren er på vej i trykken og vil snart kunne bestilles. Vi har samlet meget rele-vant materiale på http://www.danskenergi.dk/sol, som også er let tilgængeligt. En pdf-version af folderen er vedlagt til orientering.


nemocharley

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af nemocharley » 22 mar 2013 08:07

Ja det er eddermame nedtur. Jeg læste at solcelle-ejere kunne forvente at skulle betale op til 1000dkr om året, hvilket naturligvis ændrer den forventede økonomi i investeringen betragteligt.

Nuvel jeg synes det er ok at forlange et gebyr for at vi kan bruge elnettet som buffer (en privat batteripark er trods alt dyr og klodset), men 1000dkr er urimeligt. Privatiseringen af energisektoren er i øvrigt også urimelig - men det står man også magtesløs over for. Jeg savner en klar stillingtagen fra politisk hold og fra de tunge drenge i erhvervslivet, om hvorvidt vi som samfund skal satse grønt for alvor, eller om vi kun skal lade som om.

Det er i forvejen dyrt at leve her i landet, især ude på landet - hvis der pilles for meget ved det økonomiske incitament til at leve grønt, så sker der bare ikke noget. Angående solcellerne, så synes jeg, det er relevant at spørge regeringen om, de stadig vil have solcellestrøm som en integreret del af fremtidens energinet?

abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af abn » 22 mar 2013 10:22

nemocharley skrev:Ja det er eddermame nedtur. Jeg læste at solcelle-ejere kunne forvente at skulle betale op til 1000dkr om året, hvilket naturligvis ændrer den forventede økonomi i investeringen betragteligt.

Nuvel jeg synes det er ok at forlange et gebyr for at vi kan bruge elnettet som buffer (en privat batteripark er trods alt dyr og klodset), men 1000dkr er urimeligt. Privatiseringen af energisektoren er i øvrigt også urimelig - men det står man også magtesløs over for. Jeg savner en klar stillingtagen fra politisk hold og fra de tunge drenge i erhvervslivet, om hvorvidt vi som samfund skal satse grønt for alvor, eller om vi kun skal lade som om.

Det er i forvejen dyrt at leve her i landet, især ude på landet - hvis der pilles for meget ved det økonomiske incitament til at leve grønt, så sker der bare ikke noget. Angående solcellerne, så synes jeg, det er relevant at spørge regeringen om, de stadig vil have solcellestrøm som en integreret del af fremtidens energinet?
Det er ligemeget hvem du spørger eller hvad du spørger om. Hvis de mangler penge i næste uge, så har de lige pludselig en anden holdning. Og her mener jeg hverken rød eller blå blok, nej det er sgu dem alle sammen
Mvh Anders

nemocharley

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af nemocharley » 22 mar 2013 11:52

Enig - vores teknologiske formåen er efterhånden løbet godt og grundigt fra både styreform og kapitalismen. En tanke jeg fik fra Jacques Fresco, som har skrevet "The best money can´t buy".

Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Givet likes: 1 gang

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af Kjeld P » 22 mar 2013 12:39

jeg trode lige vi kunne sove roligt om natten, men ak...vi må til at finde metoder til at gøre os uafhængige af elnettet.

http://www.comon.dk/art/200092/svinghju ... tacenteret
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.


Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af 2009bokke » 22 mar 2013 13:00

Er det ikke også lidt naivt at tro at solceller eller hvilken som helst anden alternativ form for gøren i private hustande ikke vil blive afgiftbelagt langt ind i helvede..

Vindmølle eventyret startede også godt ud men PT får de ikke meget pr kw.

med alle de afgifter der bliver lagt på (nye tiltag) så går er jo kun 2-3 år for det kan betale sig at fyre med Olie igen hehe (Joke)

nemocharley

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af nemocharley » 22 mar 2013 14:21

jeg læste ellers en spændende artikel på ing.dk, hvor vores grønne strøm ville være en vigtig del af fremtidens energiforsyning. http://ing.dk/artikel/glem-lagring-af-v ... den-136632

dannidines

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af dannidines » 22 mar 2013 14:47

Jeg syntes det er helt fint med en abonnements ordning hvor man bliver pålagt en eller anden rimelig takst for brug af offentligt net til opbevaring af strøm - samme net som vi er tvunget til at være tilsluttet jf. Stærkstrømsbekendtgørelsen (mener jeg den hedder)!

Når det er sagt, så er joken om at "betale sig at fyre med olie," snart ikke helt skæv - hvis jeg tager alle de ting jeg har lavet iht. Energirenovering & CO2 besparelser (pillefyr, solfangeranlæg, solceller, isolering, nye vinduer) og tager summen af de udgifter + arbejdstimer, jamen så ville der være til nogen år med oliefyret iht. Tidligere ejers oplysninger... Regnestykket bliver da slet ikke bedre af "forsyningssikkerhedsafgift & VE anlæg tariffer" .... Men igen den solidariske tilgang er jo i fokus - os i udkants Danmark skal velvilligt se til, at vi skal, med disse tiltag i afgifts beskatning, støtte storbyernes massive offentlige transport (afgang hver 10-15 min mod egne 1-2 gange i timen..), deres etablering af fjernvarme/naturgas o.l samt tillige selv begynde at pendle dertil iht. Centralisering af stort set alle arbejdspladser omkring storbyerne...

Jeg er ikke naiv, eller måske nok i nogen henseender, men jeg havde skisme ikke set beskatning af "CO2 besparende tiltag for private," samt den her vildt barnlige & pinlige konstante ændringer i love/lovforslag af vores politikere - selv samme personager som har opfordret til "det grønne" .... Det sgu som at spille russisk rulette med fyldt tromle - imponerende vores politikkere kan se sig selv i øjnene!!!

Det er ærgerligt at man nøjes med at sidde i sin sofa med tabletten og skrive et mavesurt indlæg i stedet for at rejse fanen, samles i flok, klippe hovedkablet og barriere sig på matriklen og køre ødrift på EL og fyre med importererde træpiller og have sig egen brøndboring;-)

Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af 2009bokke » 22 mar 2013 15:06

man kan godt grine af de mennesker der i mellemøsten tager på gaden smider alt hvad de har i hænderne og sætter (folkevalgte) på gaden arabiske forår....

Hvis man så kigger på os herhjemme er vi bundet på hænder og fødder, med hensyn til at sætte folkevalgte på gaden... vi er alle dybt forgældet...vi har alle noget vi ikke vil give slip på/miste såsom Hus Bil...m.m......alt det gør vi ikke tør!!!!

tænk tanken hvis alle stopper med at betale afgifter afdrag på lån... og rejser os op hvad vil de så gøre,,,, ansætte 10.000 kontantsmodtager som forged og sætte os alle sammen på gaden.

Er godt klar over det er ren fantasi..... men nogen gange overgår virkeligheden fantasien...

PS: hvorfor opretter man ikke et folkemandat i Folketinget til afstemninger så der så der er 180 mandater i stedet for 179" så kan folk bruge deres NEMID og deltage aktivt... hvorimod vi kun deltager hver 4 år.

nemocharley

Privates grønne initiativer skal da straffes i bund!!!!

Indlæg af nemocharley » 22 mar 2013 15:07

Ja jeg kan kun tilslutte mig ovenstående. Steen Møller har sgu fat i den lange ende.


Besvar