pillefyr eller måske en luft til vand varmepumpe

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
Besvar
Denmark
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

pillefyr eller måske en luft til vand varmepumpe

Indlæg af Denmark »

Hej Alle,

Kunne godt bruge lidt råd,
Jeg havde faktisk bestemt mig for at udskifte vores oliefyr med et Vølund pellux 100 pillefyr,
men er nu kommet i tvivl om det vil være ligeså billigt at bruge en luft til vand varmepumpe som skal kobles på centralvarmen og en vvb,
jeg skal have en vvb under alle omstændigheder da den nu er indbygget i oliefyret.

Lidt om huset, det er 171kvm og er en årgang 2000, vi har brugt ca 1800-2000ltr olie om året til opvarming og varmtvand, der er gulvvarme i hele huset, og huset er isoleret efter kravene i 2000,
Jeg kan se på blandsløjfen,som er den jeg stiller på for at ændre temp i huset, da jeg ikke har motorere på de forskellige kredse og har nu fundet en setting som virker for alle kredse ved bare at hæve og sænke blandsløjfe temp,
at når der er minus 15 grader udenfor så skal vandet i blandsløjfen være omkring 22 grader for at lave 22-23 grader i huset, ved omkring 0grader skal det være omkring 19-20grader varmt vand i blandsløjfen for at holde de samme 22-23grader i huset,
Så der er ikke behov for de store temperaturer for at varme huset op, jeg har har nu bygget en garage på 100kvm, hvor jeg har gravet varmeslange ned til (10mtr) da jeg havde bestemt mig for en fancoil til opvarming i værkstedet, Regner med der skal holdes omkring 8-10grader om vinteren plus jeg vil så kunne hæve den hvis der skal skrues

Men nu da el priserne er faldet når det bruges til opvarming(det over 4000kvh) , og jeg alligevel bruger omkring 7000kvh om året så kunne en luft til vand varmepumpe måske være næsten så billig som et pillefyr, uden noget arbejde :)

Er der nogle inputs til det , eller vil pille fyret stadig være væsentlig billigere at bruge ?

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

pillefyr eller måske en luft til vand varmepumpe

Indlæg af lamborg »

varmepumpe vil helt klart være en mulighed når der er gulvarme i hele huset. Jeg kender dog ikke luft vend pumpe og den forbrug men jord/vand . Jordvarme duer ikke til radiatorer men vil være fint til gulvarme da fremløbs temp ikke er så høj.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
nemocharley

pillefyr eller måske en luft til vand varmepumpe

Indlæg af nemocharley »

Det lyder til at en varmepumpe vil kunne virke fornuftigt. Cop-tallet kunne evt. forbedres med at supplere med noget solvarme - der findes luft/vand varmepumper som kan købes integreret med solvarme.

Men hvad der er billigst? Regeringen manipulerer priserne med diverse el-tilskud, som jo nok ikke varer evigt. Tror et pillefyr er billigere (mere kw varme for hver krone) - men det er ikke nemmere.
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

pillefyr eller måske en luft til vand varmepumpe

Indlæg af TaagMan »

Luft til vand, luft til luft varmepumper er bedre end jordvarme den største del af året... bare ikke når energibehovet er størst. COP tallet bliver meget ringe når man ryger ned i de grumme minus grader.

Der er mange måder at gøre tingene på.

Pillefyr kræver lidt mere vedligehold, og man skal have fat i pillerne og have plads til dem. Luft til vand er dyrer, men det er også godt og vel vedligeholdelsesfrit.

Man kan også lave en kombineret løsning... luft til vand, og så give den noget hjælp når det er rigtig koldt så den ikke har det så hårdt. En hyggelig brændeovn, eller måske en pilleovn...

Der er mange muligheder ;)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Denmark
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

pillefyr eller måske en luft til vand varmepumpe

Indlæg af Denmark »

Tak tak ,

De beregninger jeg kan lave online siger at hvis jeg bruger 2000ltr olie nu, og det koster 21000kr ,
Så vil det med en luft til vand varmepumpe koste 9700kr i strøm uden at den nye lavere elpris er indregnet
Og jeg tænker hvis jeg skal bruge 4-5tons piller i pille fyret, så vil det jo koste omkring 8-9000kr også !

Da vi samtidig bruger meget strøm (7000kwh) så vil de 3000kwh af dem også falde i pris , da det er alt det over 4000kwh som bliver billigere i strøm ,
Jeg ved ikke om man må men hvis der ville være problemer når der var rigtig koldt kunne jeg jo lade oliefyret stå så det kunne suplerer hvis det var nødvendigt , men kun til nødstilfælle da jeg har tænkt mig at fjerne olietanken ,
Så det skal suges fra en dunk eller ligende

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
11
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Har takket: 8 gange
Blevet takket: 19 gange

pillefyr eller måske en luft til vand varmepumpe

Indlæg af Carslen »

Du skal være opmærksom på for at få tilskudet til el, skal dit hus være angivet som el-opvarmet i din BBR. Der er vist lidt forskel på hvordan kommunerne vurderer dette. Jeg skrev blot en mail til dem og 2 dage efter var BBR'en opdateret og jeg kunne sende det videre til elselskabet. Min kammerat som bor i en anden kommune kunne ikke, så længe han havde brændeovn, da de vurderede at det var den primære varmekilde.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html
Denmark
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

pillefyr eller måske en luft til vand varmepumpe

Indlæg af Denmark »

Jep er klar over det men det skulle jo ikke være et problem når det er opvarmning af gulvvarmen og varmt vand den skal stå for , så det bliver jo eneste varmekilde
Denmark
Stoker VI
Stoker VI
11
Indlæg: 231
Tilmeldt: 13 okt 2012 10:51
Mit fyr: Vølund pellux 100
Areal: 170+100garage
Brændsel: Jerome 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 22kg
Årligt forbrug: 4700kg
Geografisk sted: Norup
Kontakt:

pillefyr eller måske en luft til vand varmepumpe

Indlæg af Denmark »

Jeg må sige at jeg bliver mere og mere hooked på en luft til vand pumpe,
Det vil også give mig et rum mere i huset som jeg godt kunne udnytte til et extra toilet og lidt extra plads

Jeg tænker bare på om jeg mon stadig kan montere en fancoil radiator i garagen også stadig få noget varme udaf den ved en lavere fremløbs temp , eller om jeg helt skal droppe centralvarme i garagen også montere en luft til luft pumpe der

Jeg vil gerne at jeg kan holde en 8 grader eller deromkring også varme det op når jeg skal bruge værkstedet , måske en dag hver weekend
Nu bruger jeg en 9kw varmeblæser som kan give go varme indenfor en time , men den er også dyr i drift

Tror i det er muligt at benytte en fancoil radiator med lav feemløbstemp ?

Besvar