Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af jhjorsal » 21 mar 2013 08:00

Super, det må jeg prøve. Hvad skulle han egentlig bruge flere anlæg til? Og hvad må man give for et brugt anlæg.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af jhjorsal » 21 mar 2013 09:31

Lige lidt tillæg, nu er jeg nok ikke lige der hvor det skal være lige nu med det solvarme, men derfor arbejder ideen jo alligevel inde i hovedet, og hvis man skulle falde over et anlæg er det jo rart at vide hvad der skal til. Det jeg tænker er. Hvis jeg har stokeren til at klare vinterdrift, så kunne solvarmen jo klare sommerdrift. Forår og efterår kunne så gøres med en kombination af varmepumpe til rumopvarmning, varm vand og gulvvarme i badeværelset fra solvarmeanlægget når det kan trække det, ellers kun gulvvarme og så kan elpatronen i VVB lave varmet vand. Elpatronen og varmepumpe skal selvføgelig kun kører indtil min strømbuffer fra solpanelerene er opbrugt. Hvor stort et anlæg ville det kræve?
Akkutank skal iøvrigt stå i mit udhus sammen med stokeren, der behøver ikke være vvb i akkutanken, jeg er dog ved at lave gildesal i samme udhus, hvor der både er tekøkken og toilet med bad, så en lille vvb ville ikke gøre noget, men det kunne jo også løses med en ekstern vvb.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af triumph » 21 mar 2013 09:43

jhjorsal skrev:Lige lidt tillæg, nu er jeg nok ikke lige der hvor det skal være lige nu med det solvarme, men derfor arbejder ideen jo alligevel inde i hovedet, og hvis man skulle falde over et anlæg er det jo rart at vide hvad der skal til. Det jeg tænker er. Hvis jeg har stokeren til at klare vinterdrift, så kunne solvarmen jo klare sommerdrift. Forår og efterår kunne så gøres med en kombination af varmepumpe til rumopvarmning, varm vand og gulvvarme i badeværelset fra solvarmeanlægget når det kan trække det, ellers kun gulvvarme og så kan elpatronen i VVB lave varmet vand. Elpatronen og varmepumpe skal selvføgelig kun kører indtil min strømbuffer fra solpanelerene er opbrugt. Hvor stort et anlæg ville det kræve?
Akkutank skal iøvrigt stå i mit udhus sammen med stokeren, der behøver ikke være vvb i akkutanken, jeg er dog ved at lave gildesal i samme udhus, hvor der både er tekøkken og toilet med bad, så en lille vvb ville ikke gøre noget, men det kunne jo også løses med en ekstern vvb.
Sikke dog en opstilling, du ku jo også bare købe dig et "rigtigt" pillefyr (Her menes selvfølig scotte.. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif ) så var alle dine kvaler overstået, og for samme pris som enten varmepumpen, eller solvarmen (Hvis altså derfindes en der vil gi lidt mere end en kasse øl for det blå monstrum.... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif )

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af pelle » 21 mar 2013 10:21

jhjorsal skrev:Super, det må jeg prøve. Hvad skulle han egentlig bruge flere anlæg til? Og hvad må man give for et brugt anlæg.
Han ville sætte flere sammen. :)
De var ikke så dyre. Nok et par tusinde pr. anlæg.. icon_cheesygrin.gif
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af jhjorsal » 21 mar 2013 15:50

triumph skrev:
Sikke dog en opstilling, du ku jo også bare købe dig et "rigtigt" pillefyr (Her menes selvfølig scotte.. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif ) så var alle dine kvaler overstået, og for samme pris som enten varmepumpen, eller solvarmen (Hvis altså derfindes en der vil gi lidt mere end en kasse øl for det blå monstrum.... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif )
Nu kender jeg ikke lige et scotte, Det bliver mit pilleforbrug vel ikke nødvendigvis nævneværdig mindre af.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af triumph » 21 mar 2013 16:08

jhjorsal skrev: Nu kender jeg ikke lige et scotte, Det bliver mit pilleforbrug vel ikke nødvendigvis nævneværdig mindre af.
næ, men den kan lave vv om sommeren, samt varme i overgangsperioder :great:
med en termostat i vvb, samt en rumtermostat, så starter fyret kun når der er behov (i overgangsperioder + sommer)
Man kan lave vv for ca 3 kg piller pr dag

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af jhjorsal » 21 mar 2013 17:21

triumph skrev:
næ, men den kan lave vv om sommeren, samt varme i overgangsperioder :great:
med en termostat i vvb, samt en rumtermostat, så starter fyret kun når der er behov (i overgangsperioder + sommer)
Man kan lave vv for ca 3 kg piller pr dag
Det lyder da egentlig okay, med der er vel en bagside, for ellers ville alle vel købe en scotte, så hvad er bagsiden
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

nemocharley

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af nemocharley » 21 mar 2013 18:15

Der er mange der køber scotte - om der er nogen egentlig bagside, vil jeg lade scotteejere om at tale om. Triumph har ret i at det mest simple (og klart billigste i anskaffelse - medmindre du ser på Bioheat, Biotech, Biolyt etc.)) vil være at nøjes med et pillefyr der har en passende kw-ydelse til dit hus

Jeg er til kombiløsninger med akkutanken som det centrale element i centralvarmeanlægget. Men man kan hurtig købe sig fattig og se sig blind på de mange muligheder.

Mit personlige eksempel er/bliver således: 6.5kw solceller (overproducerer 3000kwh) 115.000dkr, 60-80 vakuumrør, 300l akkutank med elpatron 40.000dkr, pillefyr (sandsynligvis Pellmax Ub til 37.000). Det giver mig gratis varme i sommerhalvåret og en rigtig fin drift på pillefyret i vinterhalvåret.

Mit anlæg får ikke nogen egentlig vvb men derimod en varmeveksler som opvarmer brugsvandet i gennemstrømning.

De to hjemmesider som har hjulpet mig meget er Niels Lycks Varmtvandfrasolen.dk og Erik Døssings Dpt.dk.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af triumph » 21 mar 2013 20:17

der er muligvis nogen der vil mene at der kan købes et hvilket som helst fyr med selvtænding. Dette er naturligvis bare løsagtige rygter, der intet har på sig. Det er selvfølig kun Scotten der duer...... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Nej men helt ærligt, hvis du skynder dig og sælge baxien inden de nye regler træder i kraft, så skulle du vel nok få 15.000 for den (jeg kender ikke alderen på den) For 25.000 kan du få en scotte, for 30.000 er der endnu større udvalg mellem andre mærker end scotte.
Så for 10.000 kr er du kørende, det tror jeg ikke du får meget billigere med andre løsninger.

Da det er en scotte jeg har, kan jeg kun udtale mig om den. Og her virker selvtænding 100 %. (Min tænder og slukker kun i vinterperioden, og det koster godt nok en eltænder i ny og næ, (mindre end en om året) og den koster 100 kr )
rengøring er også hurtigere klaret end på baxi.

nemocharley

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af nemocharley » 23 mar 2013 18:18

apropos billig solvarme: http://dansksolcelle.dk/

knap 10.000 for et nyt brugsvandsanlæg.


Besvar