Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Økonomi i at skifte en salamander ud?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Larsoest
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 25 jun 2007 22:50

Økonomi i at skifte en salamander ud?

Indlæg af Larsoest » 16 dec 2007 23:16

Jeg har et 24 kW biocomfort fyr monteret på en salanderkedel í et stort ældre hus på 220 m2. Kedlen er monteret uden shunt direkte gennem varmtvandbeholderen til centralvarmesystemet.

Det har nu kørt i 3 år på denne måde, det første år var forbruget 12 ton, hvilket blev reduceret til 10 ton efter jeg monterede en trækstabilisator.
Men jeg går og overvejer om det ikke kunne blive endnu bedre. Det er mest udskiftning af kedlen jeg har i tankerne.
Men hvor meget vil jeg kunne forbedre fyringsøkonomien med? Nogen bud?
Jeg ved godt et der findes kedler med en virkningsgrad på 93%, i en laboratorie test men virker det osse i virkeligheden uden det hele soder til.

Hvilken kedel er egnet? Jeg har læst om både DOR og OPOP'en til nogenlunde samme virkningsgrad og pris. Hvilken er lettest at rense ect. ?

Jeg har læst at der kommer nye regler for partikel krav i røggassen fra biokedler pr. 1. april 2008 (ikke aprilsnar). Er der nogen kedler der allerede opfylder disse krav?

På forhånd tak.
Lars


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Re: Økonomi i at skifte en salamander ud?

Indlæg af Brian B » 17 dec 2007 17:56

Hej
Jeg vil mene du skal se på din røg tempartur hvis den er høj er der noget at hente på en ny kedel, jeg havde engang en vidarus u 22 kedel med en multi på den var der ingen økonomi i uden div røgvender osv i var røg temparuren 200+ det mener jeg er alt for varm selv om skorstens fejeren syntes det var en fin temp, (han skulle jo heller ikke betale pillerne mit nye fyr kommer sjælent over 140 hvis jeg lukker begge bypass ligger den på ca 90.
Det er der jeg mener der er nogen piller at spare.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

byghaven
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 jan 2007 18:07
Mit fyr: Pillex 20
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ca. 6000 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Økonomi i at skifte en salamander ud?

Indlæg af byghaven » 17 dec 2007 19:23

Hej.
Det med røgtempratur kan jeg sige jer, at hver gang der fyrres 1 kg brændsel af (olie-træ eller træpiller) kommer der ca 1 litter vanddampe som skal slippe skorstenspiben og for at dette vand kan komme op af skorstenen skal der være ca 70 grader i skorstenspiben er der ikke det bliver vandet i skorstenen og det trækker ud i selve skorstenen, så når frosten kommer frostsprænger skorstenen.

Det man skal gøre er kør fyret i drift, så måler man temp. ca 70 cm nede i skorstenspiben er den under de ca 70 grader er din røgtempratur for lav.
Det kommer jo and på om din skorsten er 10 m. høj lysning på 24X24 cm eller 15 cm Ø og hvis din skorsten kun er 5 m.

En røgtempratur på 90 grader er lige til at ødelægge skorstenen , med mindre der er en stålforring i skorstenen

Ps. Kedler som ikke er CE mærket må ikke bruges her fra 1-1-2008 alså gamle salamanda kedler må ikke bruget som varmekilde i 2008.

Hilsen
Skorstensfejeren
Last edited by 1 on byghaven; edited 17 times in total

levi

Re: Økonomi i at skifte en salamander ud?

Indlæg af levi » 17 dec 2007 19:25

En stålforring i skorstenen ?

DVS. at har man en rustfri stålskorsten, så er den ligeglad med skorstenstemp. ?

Også hvad angår løbesod ?

byghaven
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 jan 2007 18:07
Mit fyr: Pillex 20
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ca. 6000 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Økonomi i at skifte en salamander ud?

Indlæg af byghaven » 17 dec 2007 19:28

Ikke en stålskorsten men en stålforring der er foreskel.

Stålforring er der afløb i bunden

Skorstensfejeren


levi

Re: Økonomi i at skifte en salamander ud?

Indlæg af levi » 17 dec 2007 19:32

Kan sådan en stålforing monteres i alle skorstene ?

DVS. En investering i en foring = lavere røggastemp. = højere virkningsgrad ?

levi

Re: Økonomi i at skifte en salamander ud?

Indlæg af levi » 17 dec 2007 19:33

Så har man måske pludselig en kondencerende skorsten/Stoker.....

Og virkningsgraden nærmere sig så måske kondencerende gas/oliekedler i teorien....?

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Økonomi i at skifte en salamander ud?

Indlæg af Falck » 17 dec 2007 19:37

byghaven skrev:Hej.
Det med røgtempratur kan jeg sige jer, at hver gang der fyrres 1 kg brændsel af (olie-træ eller træpiller) kommer der ca 1 litter vanddampe som skal slippe skorstenspiben og for at dette vand kan komme op af skorstenen skal der være ca 70 grader i skorstenspiben er der ikke det bliver vandet i skorstenen og det trækker ud i selve skorstenen, så når frosten kommer frostsprænger skorstenen.

Det man skal gøre er kør fyret i drift, så måler man temp. ca 70 cm nede i skorstenspiben er den under de ca 70 grader er din røgtempratur for lav.
Det kommer jo and på om din skorsten er 10 m. høj lysning på 24X24 cm eller 15 cm Ø og hvis din skorsten kun er 5 m.

En røgtempratur på 90 grader er lige til at ødelægge skorstenen , med mindre der er en stålforring i skorstenen

Ps. Kedler som ikke er CE mærket må ikke bruges her fra 1-1-2008 alså gamle salamanda kedler må ikke bruget som varmekilde i 2008.

Hilsen
Skorstensfejeren
Man må vel gerne bruge kedler der ikke CE mærket, bare ikke nyinstalerer dem???
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

byghaven
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 jan 2007 18:07
Mit fyr: Pillex 20
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ca. 6000 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Økonomi i at skifte en salamander ud?

Indlæg af byghaven » 17 dec 2007 19:42

Ja den monteres i næsten alle skorstene kontakt jeres skorstensfejer det noget vi monterer.

Hør nu her VVS Ekspert sælger i ikke lavt ydende centralkedler med en røgtempratur på 90 til 120 grader så må du da også fortælle kunden hvad der kræves af skorstenen til sådan en kedel ikke.

Stålforring har skorstensfejeren sat i skorstene i mange år.

Skorstensfejeren

byghaven
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 jan 2007 18:07
Mit fyr: Pillex 20
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ca. 6000 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Økonomi i at skifte en salamander ud?

Indlæg af byghaven » 17 dec 2007 19:50

Alle kedler og skorstene der opstilles skal synes og godkennes af den lokale skorstensfejer.
Fek. du køber en gl. salamandakedel fra din narbo nu, så opstiller du den d. 1-2-2008 og ringer til din skorstensfejer for at få den godkent, det kan skorstensfejeren ikke da den ikke er CE mærket.

Skorstensfejeren


Besvar