SEAT Ibiza

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af triumph »

Tom_AT skrev: Men det med at betvivle de små motorers holdbarhed. Det er jo den samme snak om og om igen. Dengang Toyota kom frem med commonrail-diesel betvivlede man også at de kunne holde. Og de kører jo stadig videre. Hver gang der kommer noget nyt på markedet står de sædvanlige pessimistiske tvivlere klar. Så lad os bare begrave den bekymring.

TDI motorer har til stadighed deres berettigelse, ingen tvivl om det. Men alle disse diesel-fanatikere burde komme lidt på jorden igen. Turbobenzin-motorerne er ved at hale ind igen, både på bundtræk og brændstofforbrug. Og så med en meget mere støjsvag motor oven i købet.
Nu var det jo altså Fiat der opfandt Commonrail, hvilket måske fik endnu flere til at tvivle på holdbarhedden :wink:
Og en dieselmotor er langt mere støjsvag end en benzin, når den altså ikke holder stille. Som oftes ligger omd. tallet ca. 1000-1200 lavere end på en benzin (så vidt jeg husker går min 110 km/t ved 2000 omd/min)

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Dunas »

triumph skrev:
Nu var det jo altså Fiat der opfandt Commonrail, hvilket måske fik endnu flere til at tvivle på holdbarhedden :wink:
Og en dieselmotor er langt mere støjsvag end en benzin, når den altså ikke holder stille. Som oftes ligger omd. tallet ca. 1000-1200 lavere end på en benzin (så vidt jeg husker går min 110 km/t ved 2000 omd/min)
Yeps :great:. Så vidt jeg husker det, lå Suzuki Alto 1.0 skodmotor på ca. 4200 RPM ved 100 km./t, hvor min 1.9TDI ligger
på lige godt 2000 RPM ved 100 km./t. Så det er nok omkring 2000 RPM i forskel på 100 km./t.
Men den største forskel var, at hvis man trådte speeder i bund i en Alto sker der ikke en SKID. Hvor i mod min ejer gammel
1.9TDI rykker den med det samme, når bare rører ved speeder.
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Tom_AT »

Commonrail teknologien er faktisk noget ældre end jeg lige havde, og opfundet i Schweiz i 60erne. Der står en lang smøre på Wikipedia.
Troede faktisk det var Toyota med Avensis der var først med at gøre commonrail moderne.

Nu måles støj jo ikke i omdr alene - Og en dieselmotor har da alle dage haft en hårdere motorgang end benzin. Vi prøvede både en Focus diesel og en focus benzin SCTI. Man er slet ikke i tvivl når man sidder i en dieselbil. Da vi hentede vores nye bil hos forhandlere for nogle uger siden kom den lokale taxavognmand forbi. Spritny Audi A6 3.0 TDI V6. Selv sådan en Audi A6 til 1.200.000,- har mere motorstøj end en billig focus som vores. Ene og alene fordi en dieselmotor har en mere støjende motorgang.

en Focus 1.6 SCTI går 140 ved 3000 omdr. Og er stadig ganske støjsvag. Men jo, små sugemotorer (benzin) larmer da en del når de får pisk. Men det kan jo slet ikke sammenlignes med benzinturbo.

Gad vide hvor mange i denne tråd der egentlig har prøvet de nye små benzinmotorer?
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

SEAT Ibiza

Indlæg af TaagMan »

Tom_AT skrev:Gad vide hvor mange i denne tråd der egentlig har prøvet de nye små benzinmotorer?
Her! 1.2 TSI i en Fabia. Ufattelig raffineret motorgang... selv ved fuld galop var der ikke noget særlig støj.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Tom_AT »

Dunas skrev:
Yeps :great:. Så vidt jeg husker det, lå Suzuki Alto 1.0 skodmotor på ca. 4200 RPM ved 100 km./t, hvor min 1.9TDI ligger
på lige godt 2000 RPM ved 100 km./t. Så det er nok omkring 2000 RPM i forskel på 100 km./t.
Men den største forskel var, at hvis man trådte speeder i bund i en Alto sker der ikke en SKID. Hvor i mod min ejer gammel
1.9TDI rykker den med det samme, når bare rører ved speeder.
hehe vores 1.2 Swift fra 2010 som vi netop har byttet til Focus'en kunne nu også godt høres på motorvej. Ikke sådan noget rigtigt generende støj. Men bestemt noget der kunne høres :)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Tom_AT »

TaagMan skrev:
Her! 1.2 TSI i en Fabia. Ufattelig raffineret motorgang... selv ved fuld galop var der ikke noget særlig støj.

Nemlig :)
Det lader til vi to står ret alene med vores begejstring for turbo-benzin :)
De sagde godt nok også hos Ford, da vi prøvede en Cmax 1.0 Ecoboost at samtlige der kom og prøvede den var noget skeptiske. Og alle som en blev godt og grundigt overraskede :)
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

SEAT Ibiza

Indlæg af TaagMan »

Tom_AT skrev:Nemlig :)
Det lader til vi to står ret alene med vores begejstring for turbo-benzin :)
De sagde godt nok også hos Ford, da vi prøvede en Cmax 1.0 Ecoboost at samtlige der kom og prøvede den var noget skeptiske. Og alle som en blev godt og grundigt overraskede :)
Yes, de trækker som et godstog... og jeg forstår udmærket diesel sammenlignet med traditionel benzin motorer... de har intet moment, men det har de nye motorer.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af triumph »

Tom_AT skrev:Commonrail teknologien er faktisk noget ældre end jeg lige havde, og opfundet i Schweiz i 60erne. Der står en lang smøre på Wikipedia.
Troede faktisk det var Toyota med Avensis der var først med at gøre commonrail moderne.

Nu måles støj jo ikke i omdr alene - Og en dieselmotor har da alle dage haft en hårdere motorgang end benzin. Vi prøvede både en Focus diesel og en focus benzin SCTI. Man er slet ikke i tvivl når man sidder i en dieselbil. Da vi hentede vores nye bil hos forhandlere for nogle uger siden kom den lokale taxavognmand forbi. Spritny Audi A6 3.0 TDI V6. Selv sådan en Audi A6 til 1.200.000,- har mere motorstøj end en billig focus som vores. Ene og alene fordi en dieselmotor har en mere støjende motorgang.

en Focus 1.6 SCTI går 140 ved 3000 omdr. Og er stadig ganske støjsvag. Men jo, små sugemotorer (benzin) larmer da en del når de får pisk. Men det kan jo slet ikke sammenlignes med benzinturbo.

Gad vide hvor mange i denne tråd der egentlig har prøvet de nye små benzinmotorer?
Nu skal du jo ikke ret langt tid tilbage før WV ikke havde skiftet til comonrail, og en ældre WV er rimeligt støjende
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 47 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Tom_AT »

triumph skrev:
Nu skal du jo ikke ret langt tid tilbage før WV ikke havde skiftet til comonrail, og en ældre WV er rimeligt støjende
Jamen bestemt. Pumpedyse-halløjet var noget ganske forskrækkeligt spektakel :)
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

SEAT Ibiza

Indlæg af TaagMan »

Det er i øvrigt Ulriks egen skyld... han kan bare lave et bil forum så vi kan få afreageret... udenfor hans tråd :P
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Besvar