Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

SEAT Ibiza

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Tom_AT » 19 mar 2013 15:51

TaagMan skrev:
Jeg forstår slet ikke der er nogen der vil køre rundt i de forpulede økodåser :P

hehe :)
Det kan der være noget om. Vi har netop købt os en ny Ford Focus 1.6 ecoboost. For dælen jeg er glad for den. Og den eneste støj man kan høre er fra dækkene.
Men lige hvad Ibiza/Polo/Fiesta angår, så er det jo små biler. Men alt afhængig af model kan man jo få en relativt billig bil og samtidig rigtigt sjove køreegenskaber :)


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Dunas » 19 mar 2013 15:59

TaagMan skrev:
Jeg forstår slet ikke der er nogen der vil køre rundt i de forpulede økodåser :P
Fuldstændig enig med dig :great:.
Uanset hvordan man vender og drejer det, så vil en dieselbil altid køre længere pr./L brændstof.
Desværre fusker bilfabrikaterne mere og mere ved deres bilbrændstoftest EU-norm, end de har
gjort tidligere. Så oplyst km/pr. L brændstof vil ALDRIG holde i praksis.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Tom_AT » 19 mar 2013 16:02

Nu er km/l jo heller ikke alt, selvom det desværre er blevet sådan for mange der køber bil. Hvad er det blevet af ting som køreglæde og komfort? Og husk nu lige at dieselbiler efterhånden er noget dyrere end benzinbiler i afgift :)

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Ulrik » 19 mar 2013 16:04

Bilen kommer til at køre 100 km om dagen.
Vi har en 2007 Altea XL 105 som skal indgå i bytte.

Regnestykket skal selvfølgelig være sådan at det kan betale sig at købe en ny i forhold til flere kroner i rente på billånet kontra besparelse i ejerafgift samt brændstof.

Så der er flere ting der skal gå op i en højere enhed :) Men det er der vel altid når man handler bil.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

SEAT Ibiza

Indlæg af TaagMan » 19 mar 2013 16:07

Tom_AT skrev:Vi har netop købt os en ny Ford Focus 1.6 ecoboost. For dælen jeg er glad for den. Og den eneste støj man kan høre er fra dækkene.
Er det 150 hk / 240 Nm modellen du har købt? Den kan jeg godt forstå du er glad for, den kan lige flytte sig lidt hurtigere end de fleste biler på de danske veje :) Ford Focus'en har også en fuldstændig fantastisk undervogn, med de fedeste styrtøj også... de er ikke gået på kompromis med noget som helst.

Min Mazda 3 MPS er sjov at parkere op af en Focus af samme årgang... man kan sgu godt se det er en model de har lavet sammen... :P

Mht. Brændstof økonomi... hvor langt går din der ved normal kørsel?

Min er opgivet til 10,3 km/L EU norm.. og kører 11-12 stykker selvom jeg kører den lidt hårdt. Var i Wahlstedt på et tidspunkt og kørte ca. 220-240 hele vejen på autobahn hvor jeg måtte, og alligevel lavede jeg en tank på 11 km/L... men, jeg skulle jo også helt fra Bjerringbro... så en lang tur på de danske motorvejen med 110-130 hjælper jo på det :P
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

SEAT Ibiza

Indlæg af TaagMan » 19 mar 2013 16:09

Dunas skrev:Så oplyst km/pr. L brændstof vil ALDRIG holde i praksis.
Min bil er uenig :P Målt ved tanken er jeg oftest langt over :P
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Tom_AT » 19 mar 2013 16:10

TaagMan skrev:
Er det 150 hk / 240 Nm modellen du har købt? Den kan jeg godt forstå du er glad for, den kan lige flytte sig lidt hurtigere end de fleste biler på de danske veje :) Ford Focus'en har også en fuldstændig fantastisk undervogn, med de fedeste styrtøj også... de er ikke gået på kompromis med noget som helst.

Min Mazda 3 MPS er sjov at parkere op af en Focus af samme årgang... man kan sgu godt se det er en model de har lavet sammen... :P

Mht. Brændstof økonomi... hvor langt går din der ved normal kørsel?

Min er opgivet til 10,3 km/L EU norm.. og kører 11-12 stykker selvom jeg kører den lidt hårdt. Var i Wahlstedt på et tidspunkt og kørte ca. 220-240 hele vejen på autobahn hvor jeg måtte, og alligevel lavede jeg en tank på 11 km/L... men, jeg skulle jo også helt fra Bjerringbro... så en lang tur på de danske motorvejen med 110-130 hjælper jo på det :P
Jeps, det er sådan en vi har fået os. Stationcar naturligvis hehe. Men ja. Den går bare pissegodt, og en fantastisk undervogn :)

Den er opgivet til 16,9 km/l - reelt set ligger den på 14,5. Men det var nu også forventet. Men kører man rent landevej kan den godt ligge på de 18 literen. Altså med fartpilot på :)

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

SEAT Ibiza

Indlæg af TaagMan » 19 mar 2013 16:20

Tom_AT skrev:Jeps, det er sådan en vi har fået os. Stationcar naturligvis hehe. Men ja. Den går bare pissegodt, og en fantastisk undervogn :)

Den er opgivet til 16,9 km/l - reelt set ligger den på 14,5. Men det var nu også forventet. Men kører man rent landevej kan den godt ligge på de 18 literen. Altså med fartpilot på :)
Se, det er jo faktisk sjovt, for reelt kører jeg 11-12 stykker... det er alligevel ikke stor forskel på forbruget, alt taget i betragtning jeg har en 2.3 Liters motor med 260 hk og 380 Nm :P
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 986
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 125 gange

SEAT Ibiza

Indlæg af Dunas » 19 mar 2013 16:22

TaagMan skrev:
Min bil er uenig :P Målt ved tanken er jeg oftest langt over :P
Nu ved jeg ikke lige hvor gammel din bil er??. Men jeg skrev jo følgende:
"Desværre fusker bilfabrikaterne mere og mere ved deres bilbrændstoftest EU-norm, END DE HAR
GJORT TIDLIGERE"
Min bil er fra år 2000 og den er oplyst til 20.0 km,/pr L. Det kan min også, men det er de senere år,
at bilfabrikanterne for alvor fusker med brændstoftesten.

No Way. Hvis du har kørt med gennemsnit hastighed omkring de 200-220 km/t. Vil de forbrug
være meget højere end normalt. Det siger jo ligesom sig selv. Jo hurtigere du køre jo mere vindmodstand.
Bare ved, at hæve hastigheden fra 100 km./t. til fx. 140 km./t. har en væsentlig betydning for
brændstoføkonomien.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

SEAT Ibiza

Indlæg af TaagMan » 19 mar 2013 16:31

Dunas skrev:Nu ved jeg ikke lige hvor gammel din bil er??. Men jeg skrev jo følgende:
"Desværre fusker bilfabrikaterne mere og mere ved deres bilbrændstoftest EU-norm, END DE HAR
GJORT TIDLIGERE"
Min bil er fra år 2000 og den er oplyst til 20.0 km,/pr L. Det kan min også, men det er de senere år,
at bilfabrikanterne for alvor fusker med brændstoftesten.

No Way. Hvis du har kørt med gennemsnit hastighed omkring de 200-220 km/t. Vil de forbrug
være meget højere end normalt. Det siger jo ligesom sig selv. Jo hurtigere du køre jo mere vindmodstand.
Bare ved, at hæve hastigheden fra 100 km./t. til fx. 140 km./t. har en væsentlig betydning for
brændstoføkonomien.
Det er en 2007'er jeg kører i.

Det var den tur her jeg kørte:
https://maps.google.dk/maps?saddr=Grund ... ls&t=m&z=8

Tankede inden jeg kørte fra Bjerringbro, og inden vi kørte hjem fra Wahlstedt tankede jeg der og lavede en beregning der sagde 11,et eller andet. Da jeg kom til bjerringbro og havde sat gutterne af gjorde jeg det samme ved tanken i Bjerringbro.. det var også 11,et eller andet.

På Autobahn kørte jeg typisk 160-240... alt efter hvordan trafikken er... ved ikke hvad mit snit har været. Forbrugsmåleren skrev 11,5 L pr 100 da vi krydsede grænsen, kan jeg huske, og så faldt den hele vejen ned gennem Danmark. Det er motorvejen og de der 110-130 i Danmark der trak regnskabet op så det alligevel blev over 11 på literen... forstår skam godt fysikken, og at det er dyrer at køre hurtigt ;)
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Besvar