Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af Ugelvig » 19 mar 2013 09:35

jhjorsal skrev:Den jeg har bestilt har en en cop værdi på 4.7
Ja, om sommeren :wink:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)


Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af jhjorsal » 19 mar 2013 10:08

nu er maj juni sep vel også en slags sommer
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af pelle » 19 mar 2013 11:30

Den jeg har bruger 5 kw/h i døgnet hvis der er 12-13 graders varme udenfor. fryser det -10 bruger den nok i nærheden af 35 kw/h. i døgnet. den står på 23 gr.inde . Jeg ved ikke så meget om det cop..Men, ham der monterede den sagde jeg skulle regne med en gennemsn. cop på 1:3.altså man får 3 kw/h varme for 1 kw/h el.
Jeg burde jo nok slukke den når det rigtig fryser.. der er blot det ved det at solcellerne laver 4000 kw/h mere end det strøm vi normalt bruger.. derfor varmepumpen.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af Ugelvig » 19 mar 2013 11:42

Det er ikke fordi jeg som sådan er uenig med jer. Vil blot understrege, at man skal være varsom med de varmepumper - Det kan blive en dyr affære... Men har du 4.000 kWh i overskud er det jo nærliggende at "brænde" dem af i en VP. Men skulle man ud og købe de 4.000 kWh, ville de jo koste 8.000,- kr., hvilket ville give 4 - 5 tons træpiller i stedet (20 - 25.000 kWh).
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af jhjorsal » 19 mar 2013 11:59

Pelle, det er jo også sådan jeg tænker. når du skriver 12-13 grader udenfor er det så dag eller nat? det var jo da også helt vildt så meget ekstra strøm du har. jeg har været ved at kikke på de forskellige strømslugere, og lyset er der ikke rigtig noget at gøre ved, og der sidder pir på meget af det. ligeledes hvidevarer ( det ville i alt fald tage lang tid at tjene hjem) så er der fjernsynet som godtnok sluger 250w i timen og det kører jo fra ungerene kommer hjem ved 13 tiden og til sengetid samt tit hele dagen i weekenderne, så den var jo nok vær at kikke på, ligeledes har alle 3 drenge hver deres bærebar , og det virker umiddelbart ikke som om de kan slukkes når de ikke spiller, jeg har i alt fald nævnt muligheden tit ;-), de er her dog kun hver anden uge. Så det er umiddeltbart det jeg kan se løber afsted for mig, også selvføgelig min VVB som typisk tager 200KW i måneden når fyret er slukket.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af triumph » 19 mar 2013 12:18

Var det ikke mere relevandt med noget der kunne lave vv om sommeren, tilbagebetalingstiden på solvarme er ikke så ringe, hvis alternativet er at lave det ved hjælp af el

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af pelle » 19 mar 2013 12:36

jhjorsal skrev:Pelle, det er jo også sådan jeg tænker. når du skriver 12-13 grader udenfor er det så dag eller nat? det var jo da også helt vildt så meget ekstra strøm du har. jeg har været ved at kikke på de forskellige strømslugere, og lyset er der ikke rigtig noget at gøre ved, og der sidder pir på meget af det. ligeledes hvidevarer ( det ville i alt fald tage lang tid at tjene hjem) så er der fjernsynet som godtnok sluger 250w i timen og det kører jo fra ungerene kommer hjem ved 13 tiden og til sengetid samt tit hele dagen i weekenderne, så den var jo nok vær at kikke på, ligeledes har alle 3 drenge hver deres bærebar , og det virker umiddelbart ikke som om de kan slukkes når de ikke spiller, jeg har i alt fald nævnt muligheden tit ;-), de er her dog kun hver anden uge. Så det er umiddeltbart det jeg kan se løber afsted for mig, også selvføgelig min VVB som typisk tager 200KW i måneden når fyret er slukket.
Nej... Det er om dagen.Jeg har ikke lige tjekket om natten.. Så, temp. gennsn. er lidt lavere.
Jo, men. Jeg ville jo bare have et solcelleanlæg der kunne lave en masse strøm. og så en vp. der kunne fyre resten af. for at være helt ærlig så havde jeg forventet vp bruger mere strøm end den gør. :D Det giver komfort, da man ikke er afhængig af at skulle fyre så tit.
Men, skulle du rende over et billigt solvarmeanlæg og har tagpladsen til dette. Så, ville jeg også vælge dette.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af jhjorsal » 19 mar 2013 12:41

Til Triumph
joo - det var egentlig også derfor jeg startede tråden, jeg kan dog godt se at hvis jeg ikke har brug for det er det jo ikke noget problem. det jeg efterlyste var bare mulighederene. mit fyr står i et udhus der vender øst vest (samme bygning som solpanelerene sidder på) mens mit stuehus vender Nord syd og ikke levner mange muligheder for en akkutank, ligeledes har jeg ikke tænkt så langt som at få lang nogle ekstra frem-retur slanger ind, inden vi fik bygget om. Så enten skulle solpanelerene sidde på stuehuset (ikke optimalt) og gp direkte i VVB, ved ikke om det kan lade sig gøre. Ellers skulle de sidde på udhuset og kører varme frem sammen med fyret, også skulle jeg jo nok i virkeligheden have sat en hane på i stuehuset så jeg kunne lukke af for mine radiatore.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 5 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af jhjorsal » 19 mar 2013 12:44

pelle skrev:Nej... Det er om dagen.Jeg har ikke lige tjekket om natten.. Så, temp. gennsn. er lidt lavere.
Jo, men. Jeg ville jo bare have et solcelleanlæg der kunne lave en masse strøm. og så en vp. der kunne fyre resten af. for at være helt ærlig så havde jeg forventet vp bruger mere strøm end den gør. :D Det giver komfort, da man ikke er afhængig af at skulle fyre så tit.
Men, skulle du rende over et billigt solvarmeanlæg og har tagpladsen til dette. Så, ville jeg også vælge dette.
Det er også det jeg drømmer lidt om, men ved ikke helt hvor jeg skulle rende over sådan et
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af pelle » 19 mar 2013 14:29

jhjorsal skrev:
Det er også det jeg drømmer lidt om, men ved ikke helt hvor jeg skulle rende over sådan et
Der var en herinde der fik flere brugte anlæg. Han satte annoncer i dba og gul og gratis under "købes" solvarmeanlæg.. Utroligt nok er der folk der får jordvarme og hvor vvseren ikke rigtig ved hvad han skal stille op med det eksisterende anlæg. Det var hvad han fortalte mig. så sælger de anlægget.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar