sidste chance for woodyen

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

sidste chance for woodyen

Indlæg af HR LUCCA »

Ja prøv og købe 4-5 sække af et andet mærke feks Vita dem har jeg gode erfaringer med ,i har jo snart prøvet alt . hvis i se her på dette forum er der en del der også har problemmer med stampemøllen piller

xkfc

sidste chance for woodyen

Indlæg af xkfc »

loekkeby skrev:Hmm. de nye indstillinger gav ikke noget bedre resultat.
Ved 31% i høj belastning blæser den pillerne ud over kanten. Justerede ned til 30 hvor det gik an, men stadig askekager!
Prøvede at ringe til NBE og talte med Søren.
Han kunne fortælle at den nye rist jeg havde fået skulle have mindre luft end normalt, da den har højere sider og anderledes placeret lufthuller.
Desuden skulle jeg være sikker på at skorstenstrækket/ trækstabilisator var justeret korrekt til 150 Pa. Dette er nu kontrolleret og justeret.
Jeg har yderligere mont. røg termometer 10 ca. fra kedlen. Den kommer ikke gerne over 70 gr. C selv om jeg har åbnet for recirkulationen ved semirensen.
Det er som om at uanset hvad jeg gør, kommer der store askekager om natten.
Lyder umiddelbart som en god ide at sætte uret til at slukke et par timer om natten, men gruer så lidt for hvordan det skal gå til foråret og sommer med endnu mindre belastning.
NBE/ Søren mener at pillerne er skyld i en del af problemet (stampemøllen) hvilket måske også er rigtigt, men er lidt overrasket over at det skal være så svært at få et fyr til at køre rimeligt (ikke perfekt) på trods af at jeg har to tekniske uddannelser så jeg er ikke helt grøn hvad angår fyringsteknik mm. :|

Hvad angår indstillingen på skorstenstræk på minus 1, var det for at mindske den indfyrrede effekt mest muligt ved lav last.
Nu har du fået ekspert råd, men du får lige min amatør erfaring også.
U-herden kan jeg ikke få noget fornuftigt ud af. Hverken med Stampemøllen eller Barlinek, det er samme resultat som du har fundet ud af, pillerne hober sig op.
Du må skulle have en gigantisk røgsuger for at imødekomme kravet på 150pa. Normalt indstilles stabilisatoren mellem 10 - 25 pa.
Normalt er kravet 5pa, og det gælder om at have det så lavt som muligt, bare over 5pa.
calle

sidste chance for woodyen

Indlæg af calle »

maj skrev:tænker der må jo være nogle forskelle i chippen , som jeg tidligere har nævnt har jeg en kammerat der har en 16kw med 4,99 chip den er alt ædende, var inde og se til den igår, den er ligeglad hvad piller den brænder af, herden er fyldt op med aske kedlen møgbeskidt, men som han siger hvorfor pille ved det når det barer kører, se hvilke problemer du har :o(
Så sandt som det er skrevet. Dog er min pæn og ren, da jeg nyder at rense den ca. hver 14 dag. Den kører fint - med eller uden et lille bjerg aske yderst på herden. Desuden fyrer jeg ikke med Stampemøllens. De får den interne snegl til at knirke og brage, som om "den døde murer" var på spil. Desuden kan de give askeskorpe hos mig.

Har fyret med German Pellets de sidste år. De kører perfekt her.

Venlig hilsen
neist
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 183
Tilmeldt: 12 okt 2010 21:29
Mit fyr: 10 kw Scotte / Blackstar
Areal: 185 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Årligt forbrug: estimeret 6tons
Geografisk sted: Støvring

sidste chance for woodyen

Indlæg af neist »

Med hensyn til stampemøllen, så har jeg også haft store problemer med dem i min 10kW Scotte, det kom ALDRIG til at køre.
Det er sikkert ikke kun Stampemøllens skyld, men nok kombinationen af brænder og disse piller.
loekkeby
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 23
Tilmeldt: 08 okt 2011 20:59
Mit fyr: woody blackstar 10kw
Areal: 180
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5953
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Langeland

sidste chance for woodyen

Indlæg af loekkeby »

@ xkfc Tror der er kommet en nul for meget på, det er naturligvis 15 Pa.

@Neist og Calle så tror jeg også, at det bliver et andet pillevalg næste gang- har dog stadig 3,5 paller tilbage af stampemøllen :( .

Lige nu kører den nogenlunde ok.
Det plejer dog ikke at holde meget mere end en uge før den er gal igen.
Giver altid pillerne en skvat madolie for at modvirke at smuld og piller sætter sig fast i sneglen. Har også oplevet at begge snegle kværner og larmer som en gal, men det går fuldstændigt gnidningsløst når bare der kommer lidt olie til.
"jeg arbejdede mig op fra ingenting, til håbløs fattigdom" Groucho Marx

calle

sidste chance for woodyen

Indlæg af calle »

loekkeby skrev:@ xkfc Tror der er kommet en nul for meget på, det er naturligvis 15 Pa.

@Neist og Calle så tror jeg også, at det bliver et andet pillevalg næste gang- har dog stadig 3,5 paller tilbage af stampemøllen :( .

Lige nu kører den nogenlunde ok.
Det plejer dog ikke at holde meget mere end en uge før den er gal igen.
Giver altid pillerne en skvat madolie for at modvirke at smuld og piller sætter sig fast i sneglen. Har også oplevet at begge snegle kværner og larmer som en gal, men det går fuldstændigt gnidningsløst når bare der kommer lidt olie til.
Hvis du kan høre , at den externe snegl larmer som en gal, så skal du skifte piller. Pillerne skal under ingen omstændigheder sætte sig fast. Hverken det ene eller det andet sted.

Venlig hilsen
loekkeby
Stoker I
Stoker I
12
Indlæg: 23
Tilmeldt: 08 okt 2011 20:59
Mit fyr: woody blackstar 10kw
Areal: 180
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5953
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Langeland

sidste chance for woodyen

Indlæg af loekkeby »

Nej Calle det er helt rigtigt. Larmen og "propperne" forsvinder dog med olien- man kan tydeligt høre forskellen. Samtidig dosere den externe snegl også mere jævnt lader det til. Det lyder i hvert fald som om der kommer samme antal piller i for hver kørsel.
"jeg arbejdede mig op fra ingenting, til håbløs fattigdom" Groucho Marx
calle

sidste chance for woodyen

Indlæg af calle »

calle skrev:
Hvis du kan høre , at den externe snegl larmer som en gal, så skal du skifte piller. Pillerne skal under ingen omstændigheder sætte sig fast. Hverken det ene eller det andet sted.

Venlig hilsen
Og når det så er sagt, så knækkede gearakslen på min scotte for kort tid siden :shock: . Kan ikke sige, om der var pga. pillerne, idet jeg i 2008 brugte Stampemøllen - 2 ton. Derefter Barlinek 2 ton og siden German Pellets frem til i dag. Derfor er det jo svært at give skylden til fyrfabrikant eller pillefabrikanter.

Venlig hilsen
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

sidste chance for woodyen

Indlæg af triumph »


Besvar