Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af jhjorsal »

Jeg har nu efterhånden ved at være med, jeg har en Baxi 1.5 stoker. Et 6KW solcelleanlæg (6KW paneler, 2x3.3KW inverter)som jeg pt ikke lige ved hvad giver, men det sidder på et 45 graders tag stik syd, og mit sidste årsforbrug lå på 3500KW, så der burde være noget i overskud. Jeg har derfor lige bestilt en 5KW varmepumpe, der skulle kunne hjælpe mig lidt i forår og efterår, hvor Baxien ikke rigtig kører super godt. Jeg havde sidste år kun lukket Baxien ned i 2 måneder og er dog bevist om at for hver måned jeg vælger at lukke fyret ned bruger jeg ca.200KW mere i VVB, så det er jo nok begrænset hvad jeg har til varmepumpen af fri strøm.
Jeg leger også lidt med tanken om en lille VVB på min gulvvarmekreds, så jeg ikke får kolde fusser og våde håndklæder på badeværelset, om sommeren, men det minsker jo ikke ligefrem mit strømforbrug. Så hvis jeg skal noget med solvarme, hvad er det så lige jeg skal, jeg syntes jo alt med solvarme skriger til himlen om laaaaang tilbagebetalingstid.
Mvh
Johnny
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af Flemming DJ »

Rolig nu... klap lige hesten...

Et solcelleanlæg på 6 kW(p) skal som tommelfingerregel levere en årsproduktion på ca. 5500 kWt.
Det gi'r dig et "overskud" på ca. 2000 kWt, så mon ikke du nok skal finde ud af at få nogenlunde balance i regnskabet, selv om du får en varmepumpe op at køre og skal lave et par måneders varmt vand ekstra. :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
nemocharley

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af nemocharley »

Ved ikke helt om jeg forstår det. Skal du have en decideret akkutank til? Jeg ville bruge en akkutank som de forsk varmekilder (Baxi, Vamepumpe og evt. elpatron) skulle opvarme - ifald du sidenhen vil smide solvarme oveni er det således ret enkelt. Vvb eller varmeveksler til brugsvand ved siden af.

eller er det en luft/luft vamepumpe?
kimmerrild
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 mar 2013 20:48

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af kimmerrild »

Jeg tror jeg ville foretrække em solfanger. Så kan du lukke helt ned for fyret i rigtig mange måneder.
en luft/luft VP er også okay. den har en god COP om forår/efterår, og der skal du nok få brændt dine overskuds KWh af - ingen problem.
Fyrede du om sommeren for at få varmt brugsvand? Der vil du kunne lukke helt ned, og med en solfanger og en elpatron klarer du mange af dagens opgaver :D

Hvis det er en VP med vand, så snakker vi samme indvestering som solvarme med en elpatron til VB.

husk - den ordning vi er på kører kun i 10 år, så går vi over på markedsbestemmelserne, altså hvor vi bliver afregnet med køb til 200+ øre og salg til 60 øre.
Der vil en varmepumpe som kører om natten være en dårlig ide, da du vil købe til 200 øre.

Jeg er bare inde på at du skal tænke dig om inden du smider 50+ efter en VP, som gør det samme som en solfanger+patron som ikke koster alverden i drift de næste 30 år.

Mvh Kim.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af pelle »

Vores varmepumpe har kørt non stop fra d. 11/11 . Den har brugt 2250 kw/h fra d. 11/11 til nu. Den har kostet 16-17.000 kr med moms og montering. Sammen med solvarmen gør den at jeg kan nøjes med 5 rummeter træ årligt.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af jhjorsal »

Ups jeg kan godt der mangler lidt, det er en luft til luft varmepumpe jeg har bestilt, og den er netop bestilt for at brænde de overskydende KW af i forår og efterår, jeg troede dog at netto ordningen kørte i 20 år, der må jeg have misset et eller andet, dog er det positivt at Pelle varmepumpe ikke har taget mere her i vinter. Jeg har elpatron i min VVB, så fyret er lukket helt ned om sommeren. Jeg er heller ikke helt klar over hvordan jeg skal få det til at gå op med energi selskabet, jeg afregner pr. 1 feb. Og det var jo ikke lige der jeg havde drømt om at få el regnskabet til at gå i nul, tror i man kan få flyttet sin afregningsdato til efterår, så kan jeg jo bare kører på med varmepumpen indtil jeg er i nul. Eller måske kunne jeg få lov at overføre min overskudsstrøm til året efter, så handler det jo bare om at lave en strømbuffer.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
nemocharley

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af nemocharley »

Jeg mener godt du kan forvente et overskud på ca 2000kwh om året. Hvis målet er at Baxien holder fri fra 10/4 til 10/10 (eller noget i den stil), så kommer du til at skulle købe lidt strøm, hvor meget tør jeg ikke sige.

Et solvarmeanlæg til brugsvand koster ikke alverden - omkring 15000 har jeg set dem til - det vil spare dig for ca 1000kwh, og altså give 2000kwh til luft/luft varmepumpen - som den helst skulle kunne omdanne til mindst 8000kwh varme.

Men jeg ser at q-pro har kampagne tilbud på kombianlæg til under 30.000 (du skal selv sætte det op) - med den løsning vil du kunne presse sæsonen yderligere og få helt gratis varme i gulv/radiatorer i noget af tiden. Er der plads til en 300-500l solvarmebeholder ude ved Baxien?

Og lige meget hvad. Du er ved at være der energi-mæssigt, der er ikke flere virkelig store besparelser at hente.

Hov ser lige kagen på profilen -
Tillykke med fødselsdagen :)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af pelle »

Jeg mener nu også at den gamle ordning gælder i 20 år. Med mindre de har ændret dette igen.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af Ugelvig »

Man kunne også sælge strømmen til 60 øre pr. kWh og købe træpillevarme til 35 øre pr. kWh...

Men kan være jeres varmepumper har en unormal høj COP-værdi?
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Stoker, solceller, varmepumpe hva mere

Indlæg af jhjorsal »

Den jeg har bestilt har en en cop værdi på 4.7
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Besvar