Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Multi Heat 2,5 og frustrerende vandpjaskeri

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
Mads28
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17 mar 2013 07:32

Multi Heat 2,5 og frustrerende vandpjaskeri

Indlæg af Mads28 » 17 mar 2013 08:50

God morgen - kan lige så godt erkende, at jeg er en amatør på dette område, skønt jeg har haft Baxi stokerfyr i over 10 år i en som regel velfungerende kombination med solfangere. Og de få gange, hvor jeg har haft problemer, har købt mig til hjælp hos blikkenslageren. Men nu hjælper ingen kære mor længere rigtigt. Hvorfor jeg går til jer.

For to år siden gik jeg nemlig fra MH 1,5 til 2,5 (begge anskaffet som nye), fordi førstnævnte efterhånden ikke kunne klare vores varmebehov i et ældre bondehus, der var blevet udvidet med overetage og nu 270 kvadratmeter beboelse. Og så startede problemerne for alvor - med tilbagebrænding eller hvad man nu skal kalde det. I hvertfald siutationer hvor fyret gik ud og øjeblikkeligt plaskede vand ud for at forhindre tilbagebrænding. Meget frustrerende - I første sæson nåede vi vel op på 5-6 gange hvor vi via den alt for lille åbning i magasinet (Jeg har et udvidet magasin) måtte bruge timevis på at tømme piller ud og til sidst lirke halvstørknet træpillemasse fri af sneglen for neden for at gensstarte. Alle kender vel oplevelsen, som man ikke ønsker gentager sig ret ofte. Mens jeg havde MH 1,5 skete det kun en gang på ni år, skønt fyret lige så ofte som nu gik ud på grund af sjusk fra min side. Men så gik det altså også bare ud, ingen vandsjask. Ingen tilbagebrænding. Og så kunne man ellers bare genstarte.
Nå - i vores første sæson med MH2,5 sidste vinter, med alle disse pludselige og tidskrævende vandpjaskproblemer fandt min blikkenslager ud af, at der var et problem med en sikring - der satte sprinkleranlægget i gang uden årsag, og uden at fyret faktisk var gået ud. Sikringen blev udskiftet sidst på sæsonen, og så troede jeg at den hellige gral var velforvaret, indkøringsvanskelighederne overstået og gik optimistisk ind i anden sæson denne vinter (Vi slukker i sommerhalvåret og klare os der med solfangerne).
Denne vinter har imidlertid har været lige så frustrerende som den første med MH2,5 - for godt nok har vi ikke oplevet at sprinkleranlægget længere sætter umotiveret i gang - kun nu i forbindelse med mine egne småfejl, typisk: Glemt at trykke på startknap, hvis jeg har åbnet til brændkammeret for at trække aske ud under funktion - eller glemt at skrue magasinlåget efter påfyldning tilstrækkeligt tæt til at kontaktklik er hørt, så fyret kunne være fortsat i funktion med regelmæssigt sneglefodring, men i stedet går i stå - eller i ydersæsonerne være opmærksom på at kompensere (ved at trække et par af røggasturbolatorerne ud) for for stor varmeproduktion fra solfangerne, der sender fyret på for lang pausefyring og risiko for at gå ud, hvis røgtemperaturen bliver for lav. Elementært, min kære Watson - og meget pinligt.
Man ligger som bekendt, som man har redt, men alligevel. Hvorfor Søren bliver min nu 2 år gamle MH 2,5 ved med at straffe mig for sådanne banale småfejl, som bare burde kræve fejlretning og genopfyring og ikke pr. definition sende vand i systemet. Jo fyret går jo ud, når jeg forglemmer mig - og det er pinligt nok sket for mig 5-6 gange også i denne sæson. Men mens jeg havde MH 1,5'eren havde jeg som sagt kun vandoplevelsen en enkelt gang på ni år. Med min MH2,5 er det hver eneste gang, selv om intet tyder på, at der har været ved at opstå brand i magasinet - ilten burde også stort set være brændt væk.
Og endeligt - min nabo har også en MH2,5 og laver de samme fejl som jeg (men måske ikke helt så of,e fordi han f.eks. ikke har solfangere). Og han fortæller at hans MH2,5 bare går ud, vel at mærk uden vandpjaskeri, alarmen går og så genstarter han - sådan som min MH2,5 også burde gøre. Hvad skal jeg gøre - min blikkenslager siger, at det må jeg bare leve med, sådan er MH2,5 bare bygget. Men det er naboens MH2,5 så åbenbart ikke - og naboen vil sjovt nok ikke bytte :wink:
P.S. I aftes, da det igen gik galt (fordi jeg ikke havde skruet låget til pillemagasinet tilstrækkeligt tæt på:) ) oplevede vi så for første gang, at vi ikke bare fik en nok så irriterende, men moderat mængde vand i brændkammer og magasinbund måske de nederste 10 cm omkring sneglen - denne gang stod vandet vel 30 cm højt i brændkammeret, mens pillerne blev fugtige i en halv meters højde i pillemagasinet - endnu mere besvær, men det er måske en anden historie).

Kortsagt, hvis jeg vedgår mit sjusk og erkender, at jeg fra tid til anden selv er skyld i, at fyret går ud - hvordan undgår jeg så hver eneste gang at blive straffet med kaskader af i mine øjne meningsløs vand. Hvordan kommer jeg i en situation, hvor fyret bare går ud, alarmen hyler, og jeg går ud og genstarter efter at have rettet fejlen??? (Tak for opmærksomheden!)


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10375
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Multi Heat 2,5 og frustrerende vandpjaskeri

Indlæg af thy » 17 mar 2013 12:02

Mads28 skrev:God morgen - kan lige så godt erkende, at jeg er en amatør på dette område, skønt jeg har haft Baxi stokerfyr i over 10 år i en som regel velfungerende kombination med solfangere. Og de få gange, hvor jeg har haft problemer, har købt mig til hjælp hos blikkenslageren. Men nu hjælper ingen kære mor længere rigtigt. Hvorfor jeg går til jer.

For to år siden gik jeg nemlig fra MH 1,5 til 2,5 (begge anskaffet som nye), fordi førstnævnte efterhånden ikke kunne klare vores varmebehov i et ældre bondehus, der var blevet udvidet med overetage og nu 270 kvadratmeter beboelse. Og så startede problemerne for alvor - med tilbagebrænding eller hvad man nu skal kalde det. I hvertfald siutationer hvor fyret gik ud og øjeblikkeligt plaskede vand ud for at forhindre tilbagebrænding. Meget frustrerende - I første sæson nåede vi vel op på 5-6 gange hvor vi via den alt for lille åbning i magasinet (Jeg har et udvidet magasin) måtte bruge timevis på at tømme piller ud og til sidst lirke halvstørknet træpillemasse fri af sneglen for neden for at gensstarte. Alle kender vel oplevelsen, som man ikke ønsker gentager sig ret ofte. Mens jeg havde MH 1,5 skete det kun en gang på ni år, skønt fyret lige så ofte som nu gik ud på grund af sjusk fra min side. Men så gik det altså også bare ud, ingen vandsjask. Ingen tilbagebrænding. Og så kunne man ellers bare genstarte.
Nå - i vores første sæson med MH2,5 sidste vinter, med alle disse pludselige og tidskrævende vandpjaskproblemer fandt min blikkenslager ud af, at der var et problem med en sikring - der satte sprinkleranlægget i gang uden årsag, og uden at fyret faktisk var gået ud. Sikringen blev udskiftet sidst på sæsonen, og så troede jeg at den hellige gral var velforvaret, indkøringsvanskelighederne overstået og gik optimistisk ind i anden sæson denne vinter (Vi slukker i sommerhalvåret og klare os der med solfangerne).
Denne vinter har imidlertid har været lige så frustrerende som den første med MH2,5 - for godt nok har vi ikke oplevet at sprinkleranlægget længere sætter umotiveret i gang - kun nu i forbindelse med mine egne småfejl, typisk: Glemt at trykke på startknap, hvis jeg har åbnet til brændkammeret for at trække aske ud under funktion - eller glemt at skrue magasinlåget efter påfyldning tilstrækkeligt tæt til at kontaktklik er hørt, så fyret kunne være fortsat i funktion med regelmæssigt sneglefodring, men i stedet går i stå - eller i ydersæsonerne være opmærksom på at kompensere (ved at trække et par af røggasturbolatorerne ud) for for stor varmeproduktion fra solfangerne, der sender fyret på for lang pausefyring og risiko for at gå ud, hvis røgtemperaturen bliver for lav. Elementært, min kære Watson - og meget pinligt.
Man ligger som bekendt, som man har redt, men alligevel. Hvorfor Søren bliver min nu 2 år gamle MH 2,5 ved med at straffe mig for sådanne banale småfejl, som bare burde kræve fejlretning og genopfyring og ikke pr. definition sende vand i systemet. Jo fyret går jo ud, når jeg forglemmer mig - og det er pinligt nok sket for mig 5-6 gange også i denne sæson. Men mens jeg havde MH 1,5'eren havde jeg som sagt kun vandoplevelsen en enkelt gang på ni år. Med min MH2,5 er det hver eneste gang, selv om intet tyder på, at der har været ved at opstå brand i magasinet - ilten burde også stort set være brændt væk.
Og endeligt - min nabo har også en MH2,5 og laver de samme fejl som jeg (men måske ikke helt så of,e fordi han f.eks. ikke har solfangere). Og han fortæller at hans MH2,5 bare går ud, vel at mærk uden vandpjaskeri, alarmen går og så genstarter han - sådan som min MH2,5 også burde gøre. Hvad skal jeg gøre - min blikkenslager siger, at det må jeg bare leve med, sådan er MH2,5 bare bygget. Men det er naboens MH2,5 så åbenbart ikke - og naboen vil sjovt nok ikke bytte :wink:
P.S. I aftes, da det igen gik galt (fordi jeg ikke havde skruet låget til pillemagasinet tilstrækkeligt tæt på:) ) oplevede vi så for første gang, at vi ikke bare fik en nok så irriterende, men moderat mængde vand i brændkammer og magasinbund måske de nederste 10 cm omkring sneglen - denne gang stod vandet vel 30 cm højt i brændkammeret, mens pillerne blev fugtige i en halv meters højde i pillemagasinet - endnu mere besvær, men det er måske en anden historie).

Kortsagt, hvis jeg vedgår mit sjusk og erkender, at jeg fra tid til anden selv er skyld i, at fyret går ud - hvordan undgår jeg så hver eneste gang at blive straffet med kaskader af i mine øjne meningsløs vand. Hvordan kommer jeg i en situation, hvor fyret bare går ud, alarmen hyler, og jeg går ud og genstarter efter at have rettet fejlen??? (Tak for opmærksomheden!)
avs...det var da noget træls vandsvineri...

1...1,5ern ville med lidt justering have klaret opgaven fint...og entelig have passet meget bedre til de m2..

2...
ydelsen er for høj...
trækstabilisator?
er der tømt ortenligt for vand med unbrakoskrue ude og blæs på..(tror nu nok du har lært det på den hårde måde :oops: )
iltstyring?
lågen der skal voldspændes bør justeres... det vil sige blikket nok lige skal bøjes lidt så den har bedre kontakt til kontakten..
driftformsknap må ikke lyse?


3... jeg/vi kan hjælpe med indstillingen..

sek 100% ?
blæs 100% ?

sek 30%?
blæs 30%?

alarmreset+driftformsknap
alle talene fra den menu?



alarmreset + menu knap... kun hvis iltstyring
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Mads28
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17 mar 2013 07:32

Multi Heat 2,5 og frustrerende vandpjaskeri

Indlæg af Mads28 » 17 mar 2013 12:30

Tak for svaret og interessen, Thy.
Jeg er sgu ikke for stærk i det her, men det akutte problem med den "oversvømmelse", som jeg oplevede i går har gjort, at jeg stadig ikke har fået genstartet fyret her kl 12. søndag middag, skønt forsøgt hele formiddagen. Jeg er tilbøjelig til, at mene, at der stadig må stå noget vand et sted og trænge ind i brændkammeret og fugte pillerne, selv om kammeret som sådan er tømt for vand og ikke synligt vådt. Jeg har kørt de første tre store spande nye friske træpiller fra det nu tørre magasin ind i brændkammeraet, for at få det sidste våde smuld med. Og hver gang jeg har tændt dem, ventet forsøgt at starte fyret op, konstaterer jeg, at de oprindeligt tørre piller er ved at gå ud igen, og de er blevet fugtige igen. Det akutte spørgsmål er, hvor den nye fugt kommer fra.
Det mere langsigtede spørgsmål er hvordan jeg undgår at sprinkler anlægget hver gang går i gang, når jeg har begået en fejl og ladet fyret gå ud. Her forholder jeg mig ikke så meget til om låget skal justeres, ydelsen for høj eller temperaturerne ved indblæs - for jeg ved godt bagefter når jeg har været for lempfældig. Spørgsmålet er snarere om det virkeligt er normalt, at 2,5'eren hver gang sætter sprinkleren i gang i situationer, hvor MH1,5 ikke gjorde og hvor min nabos MH2,5 i de samme situationer heller ikke gør det, selvom de personlige småfejl, der fører til driftstop, er ganske tilsvarende.

I forhold til mit primære problem hæfter jeg mig ved det du skriver her "_ er der tømt ortenligt for vand med unbrakoskrue ude og blæs på.." Tømt ordenligt for vand hvor, spørger jeg?

Jeg har på fornemmelsen, at du kender meget til de her spørgsmål, men de egner sig måske bedst for en telefondrøftelse, så jeg får styr på begreberne. Til gengæld sender jeg gerne et par gode flasker rødvin, hvis du kan være med til at løse mit problem. Under alle omstændigheder tak for interessen.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10375
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Multi Heat 2,5 og frustrerende vandpjaskeri

Indlæg af thy » 17 mar 2013 12:36

har sendt nr i pb.. der er vist lidt arbejde her.
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10375
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Multi Heat 2,5 og frustrerende vandpjaskeri

Indlæg af thy » 17 mar 2013 12:42

unbrakoskruen sidder under pladen under nederste låge under isolering i Højre side
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Multi Heat 2,5 og frustrerende vandpjaskeri

Indlæg af Ugelvig » 17 mar 2013 13:06

Mads, du er i gode hænder her.

Thy er Baxioraklernes overhoved :great:
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Mads28
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 17 mar 2013 07:32

Multi Heat 2,5 og frustrerende vandpjaskeri

Indlæg af Mads28 » 17 mar 2013 15:06

Det har jeg konstateret, hr. Ugelvig, servicen har været tårnhøj fra overhovedet. Og fyret er oppe at køre igen.:)

kejser2001
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 27 jan 2008 01:16
Modtaget likes: 1 gang

Multi Heat 2,5 og frustrerende vandpjaskeri

Indlæg af kejser2001 » 17 mar 2013 19:14

Har selv en 2,5 og er meget påpasselig med ikke at løbe tør for piller da det erfaringsmæssigt vil resultere i at ventilen åbner med alt det nævnte rod til følge. Min erfaring er at syrventilen skal afmonteres og renses da der efter en tilbagebrand eller sprinkling sidder snask i ventilen. De sidste par fyringssæsoner har jeg været meget påpasselig med ikke at lave de fejl du nævner da jeg af bitter erfaring ved at der ellers er kontant afregning. Ved ikke om du kan bruge det til noget men det er blot min erfaring


Besvar